Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tomme lager gir ingen handel det heller.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tomme lager gir ingen handel det heller.

    Har lenge vært opptatt av å kjøpe fra norske butikker dersom mulig. Men å få tak i noen LIFE mottakerpakker viser seg vanskeligere enn jeg trodde. Elefun - tomt (også for fly!). Modellers (lenge siden jeg ga dem opp) - kun NiCad. RCpro - glem det. Veldig få butikker som er "one stop hobbyshop" også. Jeg liker fly rundt 35-40% strl, men ingen norske nettbutikker kan tilby komplett fly, dvs jeg trenger motor, propell, servoarmer og masse annet "snacks" som ikke kommer i standard hardwarepakke med flyet. Som regel ender en opp med å bestille f.eks noe fra USA, Sverige, noe fra Kina og det lille en får tak i her på berget. Alt med ulik frakt og leveringstid. Skulle ønske at dersom en solgte et 35% fly, så hadde en også det som trengtes for å få flyet komplett. Varer listet i nettbutikken, men ikke på lager - dårlig logistikk? Mange er vel som meg - at når en trenger noe så vil en ha det så fort som mulig.
    Det er nok ikke bare, bare å drive nettbutikk i Norge. Men det kan da ikke gjøre det noe enklere når varene ikke er tilgjengelig for kunde?

    Uff, ja. Dagens utblåsning. Og bestilling sendt Kina.

    - - - Updated - - -

    Legg merke til at dette ble postet her, og ikke på FB
    Geir


    3D plane - 1D brain

  • #2
    Originally posted by Sniper View Post
    Legg merke til at dette ble postet her, og ikke på FB
    Og legg merke til at første respons kom etter nesten 2 timer På FB hadde det vel tatt 2 minutter. Så kan man jo spørre om dette er et resultat av at folk uansett handler utenlands, og at norske butikker ikke vil sitte med deler ingen vil ha. Det er nok heller ikke lett å drive i knøttlille Norge, når det finnes forhandlere som bestiller kanskje 5X (eller mer) så mye, da blir ofte de prioritert, og norske butikker forblir tomme.

    Comment


    • #3
      Synes nesten det er være at det ikke er fly å få kjøpt i den størrelsen her i landet. Enklere å bestille motor og propell fra utlandet en fly. Var inne på Elefun sin nett side å så på Pilot modellene der var det ikke mange på lager.

      Comment


      • #4
        Må si meg enig. En norsk butikk jeg har handlet endel fra har et skuffende vareutvalg for tiden.
        En modell på lager har de ikke batterier til. En annen på lager har de ikke passende mottager til, 3. alternativet finnes på lager kun i en utgave som ikke snakker med min radio(men de har den til andre) osv osv.
        Jeg skjønner godt at de ikke kan ha alt på lager men matchende utstyr til de de faktisk HAR på lager burde ikke være for mye forlangt.

        Blir nok enda en Kina og USA bestilling herfra ja...
        Mvh
        Morten Aase

        Comment


        • #5
          Alle skal jo ha droner så...
          Er vel bare å innse at det er for dårlig rekruttering?
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #6
            Ja, rekrutteringen er ikke god. Virker som om det har vært en bølge fra 3D-flygingens (og ARF`ens) spede begynnelse. Satt jo klistra og så videoer fra junaiten med Bill Hempel, Joe McBride, Schulman, Zomenzini, Joe Hunt ++++. Veldig mange hev seg på, og veldig mange falt av omtrent like fort. Tilbake i klubben nå (Vingen) er den samme gjengen som har holdt på siden 80/90- tallet og en håndfull unge håpefulle. Selv ønsker jeg å scratchbygge mer, men trenger å lære av de som gjorde det før ARF gjorde sitt inntog.
            Har vridd hodet mer enn en gang for å komme på lure rekrutteringstiltak. Satser på en åpen dag til våren, annonsert i pressen.
            OG SÅ VIL JEG HA NOTODDENSTEVNET TILBAKE!!
            Geir


            3D plane - 1D brain

            Comment


            • #7
              Kan bare glemme å kjøpe noe seriøse skalawarbirds i norge. Regner med at det ikke er marked for det.
              Balsa

              Comment


              • #8
                Originally posted by Sniper View Post
                OG SÅ VIL JEG HA NOTODDENSTEVNET TILBAKE!!
                Var en gedigen nedtur det ja. Dessverre kommer det aldri til å skje igjen...
                Eneste trøsta er at vi har fått Telemark Airshow da, med fullsize.
                Tom I. Arntsen

                Comment


                • #9
                  Som Sniper sier, så er også mitt inntrykk at majoriteten av de som er aktive nå, er de "samme gamle" (meg selv inkludert) som har holdt på siden 80-90 tallet. Dog har noen hatt en pause eller to, men kommer tilbake.

                  Bortsett fra mye små foamies og 40-60 str. fly i spantebygg, så er utvalget særdeles dårlig, statisk og/eller utsolgt.
                  Jeg vil helst kjøpe både flyene og motorene mine Norge, om de bare hadde hatt det jeg vil ha.
                  Er til og med villig til å bygge igjen, men kitŽene som finnes hos forhandlerne her, er stort sett kit av de samme modellene som de har i ARF og da er man like langt.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by xilian View Post
                    Var en gedigen nedtur det ja. Dessverre kommer det aldri til å skje igjen...
                    Eneste trøsta er at vi har fått Telemark Airshow da, med fullsize.
                    Det har jeg boikotta etter at modellfly forsvant.
                    Geir


                    3D plane - 1D brain

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Sniper View Post
                      OG SÅ VIL JEG HA NOTODDENSTEVNET TILBAKE!!

                      Gutta som arrangerer Jetpower Fyresdal har også arrangert Skala Fyresdal som en erstatning for at Notoddenstevnet ble lagt ned.
                      Tenkte å ta turen neste år
                      Stig-Arne Isaksen

                      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                      Comment


                      • #12
                        Kan ikke si meg mer enig i dette. Utvalget er bare trist, og ikke minst når det lille som er utsolgt blir det ikke bestilt inn igjen før neste container om 8 mnd. som tar 4 mnd. på å komme.

                        Jeg handler mye i Norge og mye utenfor og ønsker opprinnelig å handle mest her hjemme av flere årsaker. Men jeg driver ikke veldedighet for butikkeiere som ikke gidder å følge med i tiden eller sørge før at de har en attraktiv butikk akkurat som at de ikke driver veldedighet ovenfor meg.

                        Må jo si at Elefun, Rcpro alltid holder et høyt nivå selv om Elefun kanskje har blitt litt for kommersielle den siste tiden og blitt litt for mye leketøy selv om jeg skjønner at det selger best, men de må ikke glemme den opprinnelige siden sin. Må forresten ikke glemme Hobbymann i Drammen som har fantastisk service og butikk, skikkelig hobbybutikk for oss interesserte. Men han burde virkelig hatt nettbutikk osv.
                        Lars Norberg

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Sniper View Post
                          Det har jeg boikotta etter at modellfly forsvant.
                          Ikke TA's skyld at det ikke blir noe modellstevne, bare så det er sagt...
                          Tom I. Arntsen

                          Comment


                          • #14
                            Vet Men her skal prinsippene ris inn i solnedgangen. Som airshow er det bra, da de har lokket til seg flytyper som ikke er de samme som man alltid ser (Cornell, tiger moth, saab safir, DC3...(gjesp).
                            Geir


                            3D plane - 1D brain

                            Comment


                            • #15
                              P.g.a. det store utvalget av utstyr og retninger i RC hobbyen så er det umulig for en butikk å ha alt!
                              Selv ikke de store nettbutikkene som HK har det.

                              Løsningen er å prøve å standardisere sine "fly"/"Heli" eller nå hva man måtte kose seg med.
                              Dermed kan man kjøpe stort! I stedet for å kjøpe 3-4 servoer så kjøper man 30-40 (~10 fly)
                              da kan du presse pris også i tillegg at frakt kostnad blir fordelt på flere dingser.

                              OK du trenger ikke 10 fly ... ja men du kan bygge og selge/bytte noen kræsjer, ting blir utslitt.

                              Altså i mangel av skikkelige butikker med lager så oppretter din egen lille "filial" alt etter hva
                              du har råd/plass/interesse for til.

                              Selvsagt bommer man d.v.s. kjøper noe som man ikke har det helt store behovet for! Da selger man
                              det videre Ebay/Finn ... det er alltid muligheter!
                              Last edited by Ofly61; 25-11-17, 09:32.

                              Comment

                              Working...
                              X