Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopiere tegninger?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopiere tegninger?

    For å unngå å ødelegge "dyrkjøpte" tegninger under bygge prosessen så tenkte jeg at det kunne være lurt å kopiere tegningene. Sendte mail til ett kopi-senter og fikk nå svar: De skulle ha 1500kr + moms for å kopiere to A0 ark + å lage en digital kopi.
    (Tegningene + laser skåret balsa kit kostet 1800,- + moms fra Australia!)

    Er det noen som har noen smarte måter å få gjort dette for en fornuftig pris?
    (Alternativet er å kjøpe nye fra de som leverte tegningene i første omgang, fra Australia... men da tar det noe mer tid..)
    --------------------------------------------------------
    Joar Larsen
    Forus RC Club

  • #2
    Jeg bruker bare å kopiere de delene som skal skjæres ut med egen scanner, eller legge over gjennomsiktig papir og tegne av delene. Hva slags fly er dette ? Legger du ut en link ?
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

    Comment


    • #3
      Bth, god ide -takk. Det kan absolutt brukes på deler av byggingen.

      Men jeg tenker hovedsakelig på hvordan jeg kan unngå å ødelegge tegningene når jeg bygger kropp og vinger.. Brukte for 25år side (når jeg bygde sist) å sette spant og profiler opp på tegningene og lime i skjøtene, men dessverre er nåler, limsøl og papir tegninger er en ugjevn kamp..

      Det er denne som er på beddingen: Big Stick {100″} – Laser Parts Kit & Plans | Laser Cut Kits Australia
      --------------------------------------------------------
      Joar Larsen
      Forus RC Club

      Comment


      • #4
        Blir fin den. Ser ut til at du kan laste den ned gratis, og printe ut de delene du trenger Jeg bruker å legge over klar plastikk over tegningen, så det har gått greit hittill med limsøl.
        Bfight 210
        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
        Phoenix RC Club

        Comment


        • #5
          Originally posted by bth View Post
          Blir fin den. Ser ut til at du kan laste den ned gratis, og printe ut de delene du trenger Jeg bruker å legge over klar plastikk over tegningen, så det har gått greit hittill med limsøl.
          Hva slags klar plast legger du over tegningene?


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          --------------------------------------------------------
          Joar Larsen
          Forus RC Club

          Comment


          • #6
            Har brukt å ta vare på plasten bak betrekninga. Den er tynn og fin. Ellers vil jeg tro tynn tildekningsplast fra byggbutikker går greit.
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

            Comment


            • #7
              Om du bygger på stålplate og jigger delene med magneter, så stikker du ikke nåler gjennom plast som dekker tegninga. Har bygget over flere orginaltegninger siste åra på dette viset, tegningene er like fine uten limsøl. Enklere å få gode resultater og da magnetene jigger mer presist enn byggenåler.

              Comment


              • #8
                jeg leverte nettopp inn tegning til et prosjekt hos et lokalt firma som driver med kopiering og printing av større formater. betalte 100 kroner for å få scannet 2 ark i A1 format og tilsendt på pdf..helt kurant.

                Når set skal lages eller printes kopi er det viktig å huske på å be om sort-hvit strektegning. ellers er det lett å få fullfarge foto oppløsning og da blir prisen en helt annen.
                __________________________________________________ ___
                Jørn Kaasbøll
                Scale Warbirds of Norway

                Comment

                Working...
                X