Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flaps servo døde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by joar.larsen.94 View Post
    Brukte morgentimene til å "etterforske" det som nå er en servo-massedød... (Tok knekken på en ny HS-225MG!! ) Ser ut til at årsaken var feilkobling (vel, egentlig ikke overraskende, men ditto mer irriterende!)..

    Retract-controller var koblet til flaps servo og dette ser ut til å ta knekken på servoene.. Skjønner ikke helt hvordan eller logikken bak dette, men eneste grunn som gir noe mening... Spenningen som går ut av servoen er vel maks 6V dermed skulle ikke dette være nok til å drepe servoen... -og enda mer uforståelig mtp at ut ifra retract-controller så går jo bare "+" og "-"... Hvorfor dette har tatt knekken på totalt 3 servoer er meg ett mysterium.
    (Forøvrig så ser det ut til at jeg har tatt knekken på ene understellet også i løpet av all kølinga.....)


    Gir ikke umiddelbart noe mening dette...Har koblet alt opp standard; motor - -6S LiPO - ESC/BEC - Mottaker - 8 servoer + retract; så spenning skulle jo være rett..

    Noen som kan se logikk i dette??
    Har du målt spenning fra BEC?
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #17
      Syns alt virker som det har med overspenning eller spikere å gjøre.
      Hva slags ESC med hvilke type firmware har du? Dersom du har enablet "Brake" er det ikke uvanlig å få spenningsspikere (generert av motoren) når man drar ned throttle.
      På racing-droner for eksempel brukes ofte LC-filter for å unngå nettopp dette.

      Ta også en grundig titt på elektrolytt-kondensatorene på ESC/BEC, om du ser det minste tegn til buling på toppen så er det en medvirkende årsak.

      Comment


      • #18
        Hmm, jeg har ikke satt meg inn i programmering og FW på BEC overhodet... så jeg har verken målt spenning (noe jeg skal forsøke å gjøre senere i dag) eller forsøkt meg på programmering. Har antatt at dette er kun for spesielt intereserte.. Er det feil?

        Og hvordan får jeg kontroll på spenningen? Er det pga at jeg bruker 6S batteri og så mange servoer at det blir problemer?
        --------------------------------------------------------
        Joar Larsen
        Forus RC Club

        Comment


        • #19
          De fleste ESC er også programmerbare via stikkebevegelser og "beepcodes" (pipelydene da du f.eks kobler på batteriet).
          Men bare for å sjekke om du har brake enablet, kan du enkelt gjøre ved å dra ned throttle fra 100% til 0 kjapt, og om motoren/propellen spinner ned over 2-3 sekunder så har du neppe brake aktivert og kan se bort i fra den teorien.

          Så lenge ESC er laget for å takle 6S så er ikke det noe problem, ei heller antall servoer så lenge BEC i ESCŽn leverer nok strøm i forhold til totalt strømtrekk. Men sistnevnte skal uansett ikke knekke servoene. Mål spenningen ut fra bec både med og uten motor i gang opp til 100% throttle.
          Har du noe med hold-funksjon så er det best, for om det er korte "spikere" med høy volt så kan det hende den rekker og oppfatte det, men ikke nødvendigvis at du gjør det da de fleste voltmetre har en del forsinkelse.

          Comment


          • #20
            Målte spenning fra BEC (5,29V) og kan ikke se noen bulling på BECen..

            Men koblet til noen gamle servoer for å feilsøke litt mer. Begynner nå å mistenke at det er skjedd noe med retract controlleren. Servoen koblet til retract utgangen gav bare noen små kort støtt når jeg aktiverte den. Etter to tre forsøk så sluttet den å virke.. nå er den også død.. (servoen koblet til servoen fungerte greit).


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            --------------------------------------------------------
            Joar Larsen
            Forus RC Club

            Comment


            • #21
              Originally posted by joar.larsen.94 View Post
              Målte spenning fra BEC (5,29V) og kan ikke se noen bulling på BECen..

              Men koblet til noen gamle servoer for å feilsøke litt mer. Begynner nå å mistenke at det er skjedd noe med retract controlleren. Servoen koblet til retract utgangen gav bare noen små kort støtt når jeg aktiverte den. Etter to tre forsøk så sluttet den å virke.. nå er den også død.. (servoen koblet til servoen fungerte greit).


              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Kobler du servo til retactcontrollern ? Den reverseres + og - avhengig av opp eller ned.

              Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
              Lars Norberg

              Comment


              • #22
                Skjønte det. Men gir controlleren bare ett støt? Og skal den ta knekken på servoer selv om de kobles til?


                Sent from my iPhone using Tapatalk
                --------------------------------------------------------
                Joar Larsen
                Forus RC Club

                Comment


                • #23
                  Originally posted by joar.larsen.94 View Post
                  Skjønte det. Men gir controlleren bare ett støt? Og skal den ta knekken på servoer selv om de kobles til?


                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  Usikker hvordan din fungerer. Men den gir strøm til endebryteren slår til som regel

                  Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #24
                    Ja, når jeg tenker meg om.. det er jo to ledninger +/- så den må jo gi kontinuerlig drift strøm inntil retract er i ende posisjon. Når jeg så vender bryteren så vendes strømmen. Virker logisk...


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    --------------------------------------------------------
                    Joar Larsen
                    Forus RC Club

                    Comment


                    • #25
                      Men vil reversert spenning ta knekken på en servo motor?


                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      --------------------------------------------------------
                      Joar Larsen
                      Forus RC Club

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by joar.larsen.94 View Post
                        Men vil reversert spenning ta knekken på en servo motor?


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        Burde ikke det, men virker sånn her. Mulig den kjører spenning på signalkablen til servoen ?

                        Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
                        Lars Norberg

                        Comment


                        • #27
                          Hmm, det er kun to pinner (+&-). Burde ikke gjøre noe om jeg kobler + eller - og signal? Det skal da ikke skade servoen...?


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          --------------------------------------------------------
                          Joar Larsen
                          Forus RC Club

                          Comment


                          • #28
                            Ser ut til at det er Retract controlleren som er problemet. Den ser ut til å ha fått seg en "karamell". Trenger ny. Må jeg ha en ny fra ExtremeFlight/Aces High eller vil det fungere med de fleste retract controllere som opererer med 6V??
                            --------------------------------------------------------
                            Joar Larsen
                            Forus RC Club

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by joar.larsen.94 View Post
                              Ser ut til at det er Retract controlleren som er problemet. Den ser ut til å ha fått seg en "karamell". Trenger ny. Må jeg ha en ny fra ExtremeFlight/Aces High eller vil det fungere med de fleste retract controllere som opererer med 6V??
                              Ville gått for sen originale slik at du vet de snakker sammen. Alternativt bytte understellet om det er lettere å få tak i eventuelt billigere.

                              Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
                              Lars Norberg

                              Comment


                              • #30
                                Hmm, RCPro kan ikke levere dette. Må bestille direkte fra ExtremeFlight. De skal ha $34 bare i frakt. Mao, jeg får tollgebyr på toppen.. ikke billig dette..

                                Får tenke litt.
                                --------------------------------------------------------
                                Joar Larsen
                                Forus RC Club

                                Comment

                                Working...
                                X