Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flaps servo døde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flaps servo døde

    Har et fly som jeg har akkurat satt opp. Nå opplever jeg at begge flaps servoene har sluttet å fungere. Den ene er helt død (også når jeg tester den på en servotester) og den andre fungerer bare ene retningen. Begge servoene (Hitec HS225MG) er helt nye.

    Har etter å ha satt opp flyet, kun hatt en kort tur med flyet. De har ikke stått å brent seg ut. Har maks hatt strøm på servoene 20min..

    Er det mulig at to servoer kan feiler kort tid etter at de er pakket ut og montert?
    --------------------------------------------------------
    Joar Larsen
    Forus RC Club

  • #2
    hmm.. fått for mye strøm?
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Nei tror ikke det. Da skulle andre servoer også fått problemer. Og de er satt opp via mottakeren..


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      --------------------------------------------------------
      Joar Larsen
      Forus RC Club

      Comment


      • #4
        For rask oppdaterings hastighet til servo? Servoen er vel analog? Er det konfigurert til at digitale servoer skal benyttes?

        JMy

        Sent fra min F5321 via Tapatalk

        Comment


        • #5
          Har du en "Servo slow" modul i mellom? eller en radio som har støtte for å sette hastigheten ned fra endpoint til endpoint?
          Eller rett og slett ingen av delene...

          Hvordan strømforsyner du dem? Så du hadde det via mottakeren, men er den koblet rett på et batteri eller bruker du en BEC, eller ESC med innebygget BEC osv. Har flyet elektro-oppsett?

          Comment


          • #6
            Ikke umulig at du har 2 døde servoer. Maks uflaks heter det vel. I gamle dager når jeg brukte servoer fra Hitec så var det enten så virket de og da virket de for alltid eller så var de døde når du pakket dem ut. Det var da jeg lærte at man tester servoer før man monterer de i flyet.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Høres rart ut, men har selv bruk disse servoene på motor, da døde dem pga vibrasjonene. Men kan nok heller virke som feil oppdateringsfrekvens eller noe i den duren.
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                En jeg kjenner som jeg kaller "servodreper'n" har brent en haug med hitec servoer på flapsene. Merkelig dette.
                Balsa

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Vingen300 View Post
                  For rask oppdaterings hastighet til servo? Servoen er vel analog? Er det konfigurert til at digitale servoer skal benyttes?

                  JMy

                  Sent fra min F5321 via Tapatalk
                  Hmm, takk for tips; det skal sjekkes.. men mistenker at de er konfigurert for analoge servoer.


                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  --------------------------------------------------------
                  Joar Larsen
                  Forus RC Club

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by SmurfAir View Post
                    Har du en "Servo slow" modul i mellom? eller en radio som har støtte for å sette hastigheten ned fra endpoint til endpoint?
                    Eller rett og slett ingen av delene...

                    Hvordan strømforsyner du dem? Så du hadde det via mottakeren, men er den koblet rett på et batteri eller bruker du en BEC, eller ESC med innebygget BEC osv. Har flyet elektro-oppsett?
                    Det er el oppsett med 6s LiPo og BEC. Satt opp på vanlig måte.


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    --------------------------------------------------------
                    Joar Larsen
                    Forus RC Club

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Wulf View Post
                      En jeg kjenner som jeg kaller "servodreper'n" har brent en haug med hitec servoer på flapsene. Merkelig dette.
                      Har også oppleve ett par tilfeller tidligere at Hitec servoene dør rett etter at jeg pakket dem ut... Dette var mens jeg satt dem opp, men tenkte da at det var at jeg brant dem ved at de stod å «spant»..nå skjedde det imidlertid uten noen åpenbar årsak..

                      Er det noen som har forsøkt å returnere / reklamere på disse?


                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      --------------------------------------------------------
                      Joar Larsen
                      Forus RC Club

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Lars N View Post
                        Høres rart ut, men har selv bruk disse servoene på motor, da døde dem pga vibrasjonene. Men kan nok heller virke som feil oppdateringsfrekvens eller noe i den duren.
                        Det skal jeg også sjekke.. men hvorfor ryker bare de to og ikke de 4 andre?

                        Dette er foresten en ExtremeFlight FW190..


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        --------------------------------------------------------
                        Joar Larsen
                        Forus RC Club

                        Comment


                        • #13
                          Vell. Servodrepern gikk over til 40kg servoer. Det hjalp
                          Balsa

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Wulf View Post
                            Vell. Servodrepern gikk over til 40kg servoer. Det hjalp
                            [emoji23] kanskje det er løsningen for meg også... [emoji5]


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            --------------------------------------------------------
                            Joar Larsen
                            Forus RC Club

                            Comment


                            • #15
                              Brukte morgentimene til å "etterforske" det som nå er en servo-massedød... (Tok knekken på en ny HS-225MG!! ) Ser ut til at årsaken var feilkobling (vel, egentlig ikke overraskende, men ditto mer irriterende!)..

                              Retract-controller var koblet til flaps servo og dette ser ut til å ta knekken på servoene.. Skjønner ikke helt hvordan eller logikken bak dette, men eneste grunn som gir noe mening... Spenningen som går ut av servoen er vel maks 6V dermed skulle ikke dette være nok til å drepe servoen... -og enda mer uforståelig mtp at ut ifra retract-controller så går jo bare "+" og "-"... Hvorfor dette har tatt knekken på totalt 3 servoer er meg ett mysterium.
                              (Forøvrig så ser det ut til at jeg har tatt knekken på ene understellet også i løpet av all kølinga.....)


                              Gir ikke umiddelbart noe mening dette...Har koblet alt opp standard; motor - -6S LiPO - ESC/BEC - Mottaker - 8 servoer + retract; så spenning skulle jo være rett..

                              Noen som kan se logikk i dette??
                              --------------------------------------------------------
                              Joar Larsen
                              Forus RC Club

                              Comment

                              Working...
                              X