Announcement

Collapse
No announcement yet.

2x4S batteri i parrallell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2x4S batteri i parrallell

    Har en sak som jeg skal ha 8S batteri i, men tenkte at 2x4S kanskje er ett billigere og muligens sikrere alternativ (redundans om ett batteri tar kvelden..). For dette formål kjøpe jeg en paralellplug. For det første så ble denne ble "krøkkat" å installere (det er en slik sak )..

    Så er spørsmålet: Er Deans plugger egentlig den beste "standarden" for dette formået? Synes at den blir veldig "klumpet" når en lodder sammen kabler til pluggen og opplevd at lodding ikke holder noe særlig bra når jeg lodder 20-25AWG kabler til pluggene. Noen andre som opplever dette eller har noen meninger?

    Ett annet spørsmål: Hvordan festes slike batterier best? Har noen 15-20cm lange welcro bånd som jeg kjøpte, men de er i stor grad for korte og fungerer kun på 2 og 3S batterier. Nå med 2x4S ender jeg opp med en slags improvisasjons løsning som ikke ser pent ut. -Hvordan løses dette normalt?
    --------------------------------------------------------
    Joar Larsen
    Forus RC Club

  • #2
    Originally posted by joar.larsen.94 View Post
    Har en sak som jeg skal ha 8S batteri i, men tenkte at 2x4S kanskje er ett billigere og muligens sikrere alternativ (redundans om ett batteri tar kvelden..). For dette formål kjøpe jeg en paralellplug. For det første så ble denne ble "krøkkat" å installere (det er en slik sak )..

    Så er spørsmålet: Er Deans plugger egentlig den beste "standarden" for dette formået? Synes at den blir veldig "klumpet" når en lodder sammen kabler til pluggen og opplevd at lodding ikke holder noe særlig bra når jeg lodder 20-25AWG kabler til pluggene. Noen andre som opplever dette eller har noen meninger?

    Ett annet spørsmål: Hvordan festes slike batterier best? Har noen 15-20cm lange welcro bånd som jeg kjøpte, men de er i stor grad for korte og fungerer kun på 2 og 3S batterier. Nå med 2x4S ender jeg opp med en slags improvisasjons løsning som ikke ser pent ut. -Hvordan løses dette normalt?
    Hva slags strømtrekk har du her siden du bruker 20-25AWG kabler, det er jo servokobeltykkelse? Med så små kabler er vel strømtrekket så lavt at jeg heller ville gått for JST for eksempel. Du får nok ikke noen redundans med to batterier så lenge de ikke er sikret mot hverandre, tar det ene kvelden enten det er parallell eller serie tar den nok med seg det andre og.

    Små batterier festes bra med borrelås, jo større de er jo mer Heavy må innfestning være. Men borrelås på batteriet og borrelåsbånd over holder store ting på plass.
    Lars Norberg

    Comment


    • #3
      Jeg tror ikke det er mange som bruker Deans på 8 cellers oppsett, da er vel ofte strømtrekket også såpass stort at Deans blir for smått (er vel maks 60A?). Jeg kjører en del batterier i serie for å få 6 celler, men jeg bruker div overganger, så det blir litt klumpete, ja, men hvis du bruker banan kontakter, så ledningene blir separate, så kan du koble batteriene direkte som på diagrammet under. Da slipper man overganger og ekstra koblinger.

      Click image for larger version

Name:	batteri.png
Views:	1
Size:	36.5 KB
ID:	617315

      Comment


      • #4
        Forresten skriver du 2x4s parallell men antar at du mener serie siden du skal oppnå dobbel spenning
        Lars Norberg

        Comment


        • #5
          Herregud.. ja der sier du noe... Jeg har stokket kortene ganske heftig.

          - - - Updated - - -

          Originally posted by Kyrre View Post
          Jeg tror ikke det er mange som bruker Deans på 8 cellers oppsett, da er vel ofte strømtrekket også såpass stort at Deans blir for smått (er vel maks 60A?). Jeg kjører en del batterier i serie for å få 6 celler, men jeg bruker div overganger, så det blir litt klumpete, ja, men hvis du bruker banan kontakter, så ledningene blir separate, så kan du koble batteriene direkte som på diagrammet under. Da slipper man overganger og ekstra koblinger.

          [ATTACH=CONFIG]88570[/ATTACH]

          Ah.. det høres fornuftig ut.
          --------------------------------------------------------
          Joar Larsen
          Forus RC Club

          Comment


          • #6
            Men er en helt grei løsning å benytte to 4s pakker i serie for å få 8S ofte enklere å lade da noen ladere stopper på 6s og du har kanskje en del fly som kan bruke bare 4s delen.

            Store spørsmålet er nå, hvor stort strømtrekk har du?
            Lars Norberg

            Comment


            • #7
              Originally posted by Lars N View Post
              Men er en helt grei løsning å benytte to 4s pakker i serie for å få 8S ofte enklere å lade da noen ladere stopper på 6s og du har kanskje en del fly som kan bruke bare 4s delen.

              Store spørsmålet er nå, hvor stort strømtrekk har du?
              Det er akkurat det, har en del fly m 4S.

              Ang strøm trekk så har jeg maks 60A (begrensning på BEC). Har ikke fått sjekket hva maks strømtrekk er i praksis enda.
              Last edited by joar.larsen.94; 22-02-18, 11:36.
              --------------------------------------------------------
              Joar Larsen
              Forus RC Club

              Comment


              • #8
                Originally posted by joar.larsen.94 View Post
                Det er akkurat det, har en del fly m 4S.

                Ang strøm trekk så har jeg maks 60A (begrensning på BEC). Har ikke fått sjekket hva maks strømtrekk er i praksis enda.
                Da høres det ut som en god løsning med 2 i serie. Om det er 60A holder det greit med Deans, men ikke 20--25AWG her må du nok ned i 14AWG eller noe.
                Lars Norberg

                Comment


                • #9
                  4 mm bullet er en bedre løsning enn Deans. Hvis du kjøper anti spark plugg og monterer den på regulatoren (- ledning)så slipper du gnisten når du kobler batteriet opp mot regulator. Brukte selv 4 mm tidligere på 10 cells opplegg men har gått over til 5,5 mm pga ledningstykkelsen på noen batterier. Det mest vanlige er at + ledningen fra batteriet loddes med hunn plugg og - ledning med hanplugg. For å sikre den frie spissen på hanpluggen så krymper du bare en krympestrømpe over som du drar av når du skal bruke batteriet og setter på når batteriet ikke er i bruk.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Superstar40 View Post
                    4 mm bullet er en bedre løsning enn Deans. Hvis du kjøper anti spark plugg og monterer den på regulatoren (- ledning)så slipper du gnisten når du kobler batteriet opp mot regulator. Brukte selv 4 mm tidligere på 10 cells opplegg men har gått over til 5,5 mm pga ledningstykkelsen på noen batterier. Det mest vanlige er at + ledningen fra batteriet loddes med hunn plugg og - ledning med hanplugg. For å sikre den frie spissen på hanpluggen så krymper du bare en krympestrømpe over som du drar av når du skal bruke batteriet og setter på når batteriet ikke er i bruk.
                    Ok, da går jeg bort i fra Deans "as we speak"..

                    Ang anti spark plugg, hva er det? (Jeg fikk med en kondensator, men utifra det jeg leste så skal send kobles i mottakeren? Er det den?)
                    --------------------------------------------------------
                    Joar Larsen
                    Forus RC Club

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by joar.larsen.94 View Post
                      Ok, da går jeg bort i fra Deans "as we speak"..

                      Ang anti spark plugg, hva er det? (Jeg fikk med en kondensator, men utifra det jeg leste så skal send kobles i mottakeren? Er det den?)
                      Anti spark er for å hindre gnist som skader kontakten hver gang du plugger den i. Blir ofte en utfordring med gnist når du kommer opp i for eksempel 8-12s spenning.

                      Jeg bruker XT90 på større batterier, veldig lette å lodde og bruke. Elefun har disse ferdig med anti spark:

                      Amass XT90 Anti Spark - Regulatorside plug
                      Amass XT90 Regulatorside plug

                      Amass XT90 Anti Spark - Batteryside plug
                      Amass XT90 Anti Spark - Batteryside plug
                      Lars Norberg

                      Comment


                      • #12
                        Fordelen med XT90 og lignende systemer er at det er umulig å koble batteriet feil mot regulator. Ser at Elefun var utsolgt så legger ved linken til Jeti anti spark 4 mm. Den er litt dyrere men kontaktene for lodding på batteriene er billigere. Men når du seriekobler batteriet så er det enklere med bullet en med type XT90 hvis du ikke lodder + og - ledningen sammen som vist på diagrammet ovenfor.
                        Jeti anti spark: Jeti Anti Spark 4.0mm
                        4mm kontakter :www.elefun.no/p/prod.aspx?v=5496
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment


                        • #13
                          antispark på XT90 fungerer men du må trykke de sammen veldig sakte ellers hører du gnisten (motstanden er vel kanskje litt høy slik at det tar tid å lade opp kondisene i reg. , Jeti antispark funker bedre.
                          Men det skal også sies at jeg har vel ca 2000 turer med Deans på et 10s oppsett med strøm på maks ca 80-85A.
                          de sier det ikke holder men det gjør det ..... litt tuklete og lodde.
                          Rune Gjelsnes
                          Vikersund
                          92624841

                          Comment


                          • #14
                            Ok, da er anti spark plugg bestilt, bananplugger installert og koblet i SERIE .. (Uff, hva tenkte jeg på?)

                            Videre i opplæring i å sette opp en F3A kjerre: Jeg tenker å installere ett eksternt sender batteri (LiPo 2S via en UBEC) så jeg har backup strømkilde til Graupner Brushless Control+T60HV BEC. Denne regulatoren har BEC, mao må jeg modifisere den for å koble til sender batteri. Etter hva jeg skjønner fra instruksjonen skal jeg da må klippe av (+) lederen på kabelen fra BEC til Batteri/motor og lodde inn en diode mellom + lederen og kontakten. (Den anbefalte dioden er vel ikke så lett å få tak i.. noen som har ett tips hva jeg skal se etter??)

                            Click image for larger version

Name:	bex.jpg
Views:	1
Size:	54.8 KB
ID:	617319

                            Litt usikker på hvordan jeg kobler dette videre.

                            Monterer jeg den modifiserte kabelen («master throttle channel» nå UTEN BEC) til kanal 1 mens sender batteri til kanal 6/B? Jeg antar da at jeg IKKE skal bruke slave BEC kabel (den løse kabelen som følger med) i dette oppsettet?


                            Last edited by joar.larsen.94; 24-02-18, 20:29.
                            --------------------------------------------------------
                            Joar Larsen
                            Forus RC Club

                            Comment


                            • #15
                              Du har en annen mulighet som er å montere ett back up system som automatisk slår inn hvis bec/drivbatteri får feil. OptiPower er billig og fungerer bra. Lades opp av drivbatteriet og så har du 450 mAh i reserve hvis hovedsystemet svikter. Det eneste du må huske er å slå den av etter flyging. Hatt det systemet på en Master Mezon 90 regulator nå i 2 år.

                              Her er linken: OptiPower Ultra Guard 430 Back Up Combo
                              Espen Kvien
                              Gruppeleder F3A
                              Vingtor RC Club
                              f3a.norge@gmail.com

                              Mange fly og mye moro

                              Comment

                              Working...
                              X