Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liming av printede deler i PLA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Liming av printede deler i PLA

    Er det noen som har erfaring med å lime PLA deler. For eksempel deler som skal festes inni eller uten på flykroppen. Hva er eventuelt det beste limet for PLA mot glassfiber? Har testet tidligere med CA og det sitter som bare det, men hvordan er det med epoxy og Hysol?
    Lars Norberg

  • #2
    Jeg har brukt epoxy på PLA mot annen plast, og det sitter som støpt.
    Har ikke ikke prøvd det mot glassfiber (innside uten gelcoat/lakk), men kan ikke tenke meg at det skal sitte dårligere enn PLA mot plast, snarere tvert i mot.

    Men i går kveld prøvde jeg noe nytt, PLA mot en kombo plast og finér og da brukte jeg Casco PU.
    Kan melde tilbake i kveld når jeg har fått sjekket vedheften.

    Comment


    • #3
      Godt å høre, mot glassfiberen sitter den nok bra så lenge heftet mot PLA er bra. Plast kan ofte være litt skumle å lime, men min erfaring så langt er at PLA er veldig enkelt og limes av det meste. CA sitter jo helt fantastisk, skal teste Hysol i løpet av uken.
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Ja, enkelte plasttyper (gjerne de litt fleksible eller fete) kan være ganske håpløse med mange typer lim inkl. epoxy.
        Printet blir jo ikke like glatt som støpte gjenstander, med unntak av det som er ned mot glassplata/sengen, så jeg vil tro det hjelper en del vs. helt glatt overflate.
        Prøvde både med og uten vann i går på PU-fuger, så får jeg se i kveld om det utgjør noe forskjell "med og uten skum" i limfugen.

        Comment


        • #5
          Har slitt og dratt i det nå (PLA mot plast og tre) limt med Casco Polyuretan lim
          Ser ut som det funket bra det også, fuktet med vann eller ikke.

          Comment

          Working...
          X