Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggetråd: Phoenix Model Tucano 60CC 1/4 ARF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggetråd: Phoenix Model Tucano 60CC 1/4 ARF

    Tenkte å lage en byggetråd av mitt neste prosjekt som er en Phoenix Models Tucano i skalaen 1:4.

    Vingespenn: 2567mm
    Lengde: 2190mm
    Vekt: 11-13 kg
    Motor: 60cc

    Click image for larger version

Name:	PH115-TUCANO_Main.jpg
Views:	1
Size:	74.6 KB
ID:	638591

    Click image for larger version

Name:	0ec33ec9-e8ac-4268-ab98-b6386493b5ab-PH115-TUCANO-26.jpg
Views:	1
Size:	36.8 KB
ID:	638589

    Click image for larger version

Name:	0e078e24-1dda-4195-add1-447e0ea64125-PH115-TUCANO-01.jpg
Views:	1
Size:	20.8 KB
ID:	638588

    Click image for larger version

Name:	84a2f1e7-87c4-4fc1-9390-ab29ea79dc4d-PH115-TUCANO-07.jpg
Views:	1
Size:	21.5 KB
ID:	638590
    Lars Norberg

  • #2
    Bare kom igjen

    Comment


    • #3
      Frøste utfordring som jeg trenger litt tips rundt og det er valg av motor. Jeg visste at det var litt kronglete, men finner ikke en løsning jeg blir helt komfortabel med. Jeg ønsker å bygge modellen med bensinmotor for å få mest mulig flytid på den når jeg er på stripa. Tanken var å benytte en Valach 70VM som jeg kjøpte til denne, men den er for lang og jeg må bygge om firewallen ved å flytte den ganske mye bakover noe som er en stor jobb og jeg helst ville unngått.

      Det ideelle ville vært en DA60R, men pittspotte blir jo ikke noen god lyd akkurat....

      Kom med forslag

      Click image for larger version

Name:	2018-04-25 10.45.05.jpg
Views:	1
Size:	224.7 KB
ID:	617455

      Click image for larger version

Name:	2018-04-25 10.45.12.jpg
Views:	1
Size:	198.6 KB
ID:	617456

      Click image for larger version

Name:	2018-04-25 10.45.19.jpg
Views:	1
Size:	141.2 KB
ID:	617457

      Click image for larger version

Name:	2018-04-25 10.45.24.jpg
Views:	1
Size:	185.2 KB
ID:	617458
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Gratulerer med flott fly.
        Er vel ikke så mye styr å flytte den plate bakover. Sag av til riktig lengde og limplata på plass på nytt, det har jeg gjort på mange modeller. Å montere ne 2t motor eller elektrisk er jo hærverk.
        Har ny slik liggende du kan få bytte i om du tror den passer bedre.
        http://www.hab.se/tillbehor-verktyg/...kt-bensinmotor

        Comment


        • #5
          Originally posted by bardp View Post
          Gratulerer med flott fly.
          Er vel ikke så mye styr å flytte den plate bakover. Sag av til riktig lengde og limplata på plass på nytt, det har jeg gjort på mange modeller. Å montere ne 2t motor eller elektrisk er jo hærverk.
          Har ny slik liggende du kan få bytte i om du tror den passer bedre.
          http://www.hab.se/tillbehor-verktyg/...kt-bensinmotor
          Takk, synes Tucanoen er drit kul så blir en bra modell. Ser på målene at TP70 så og si er identisk med VM70 jeg har. Jeg kjøpte VM70 for denne modellen, men tenkte ikke over at firewallen var så langt frem. Mulig det blir rem med sag, men hvordan får man det sterkt nok, i dag er den jo med spor osv slik at limet bare holder det sammen?
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            Jeg har nå bare pleid å merke av hvor jeg vil ha den nye fronten. Deretter sagd av med en vanlig tømmermannssag.
            Limt inn klossen og forsterket med noen metall vinkler. Har ikke hatt noe problem med at det har løsnet.

            Comment


            • #7
              Originally posted by bardp View Post
              Jeg har nå bare pleid å merke av hvor jeg vil ha den nye fronten. Deretter sagd av med en vanlig tømmermannssag.
              Limt inn klossen og forsterket med noen metall vinkler. Har ikke hatt noe problem med at det har løsnet.
              Høres jo enkelt og greit ut egentlig. Hvor store motorer har du gjort dette på? Er litt krefter i denne 70cc motoren. Men med forsterkning burde det være grei sak.

              Eneste jeg ikke liker helt med Valach'en er at det meste sitter bak på motoren. Man må enten lage stor utfresing i firewall eller bruke lange motor standoff.

              Click image for larger version

Name:	2018-04-25 12.16.59.jpg
Views:	1
Size:	107.7 KB
ID:	617459
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                Har nå gjort på Evolution 260-7, Valach 210 B2 4t, Saito FG60R3 og mange andre.
                Har aldri vært noe problem.

                Comment


                • #9
                  Montering av motor

                  Det har stått litt stille pa husrenovering og lite tid i bua, men nå er motor devlis montert. Modellen har ferdig innslagsmuttere, men disse passer ikkehelt så må flyyer to av punktene. Ble skåret ut en del i firewallen så må forsterke litt rundt dette området. Endte med en løsning hvor jeg kuttet ut til bakdelen av motor og beholdt den originale plasseringen. Så må jeg kutte ned standoffsene litt.

                  Click image for larger version

Name:	2018-08-15 15.35.00.jpg
Views:	1
Size:	282.3 KB
ID:	617639
                  Click image for larger version

Name:	2018-08-15 15.35.31.jpg
Views:	1
Size:	256.0 KB
ID:	617640
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #10
                    Forsterkning

                    Da har jeg fått surret meg til litt forsterning av motorveggen med "ørten" lag med glassfiber.

                    Click image for larger version

Name:	2018-08-16 21.16.46.jpg
Views:	1
Size:	218.7 KB
ID:	617649

                    Click image for larger version

Name:	2018-08-16 21.16.41.jpg
Views:	1
Size:	88.6 KB
ID:	617648
                    Lars Norberg

                    Comment


                    • #11
                      Har endelig fått litt ting ferdig i huset så jeg kan få bygget litt på denne igjen. Merker jeg irriterer meg over løsningene på Valach motoren. De har designet et smykke av en motor, men plasser forgasseren i en teit posisjon som gjør tilkobling til servoene et helvete med tanke på geometri. Blir sikkert kompakt og fint, men tilkobling blir jo ikke bra...…

                      Uff dagens byggefrustrasjon......
                      Lars Norberg

                      Comment


                      • #12
                        Det ligger noen tips & tricks på montering ute her:
                        Seite nicht gefunden – Toni Clark pratical scale GmbH
                        Seite nicht gefunden – Toni Clark pratical scale GmbH

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Eureka View Post

                          Ja har sett litt rundt på de og andre på nettet, hadde fungert om det var bedre bredde. Synd de ikke har løst dette på en bedre møte slik at man kan få en overføring som motoren fortjener, er sånt spm gjør at man føler de ikke har laget en helt gjennomtenkt løsning.

                          Men fikk en sånn passe grei løsning på plass i dag ved hjelp av Sullivan sine flexoverføringer. Ble ganske bra men ikke helt slik jeg skulle ønske det i en slik size av en modell.

                          Lars Norberg

                          Comment


                          • #14
                            Ble plutselig litt større når halen kom på
                            Lars Norberg

                            Comment


                            • #15
                              Fikk endelig inn en skikkelig byggedag sist lørdag så nå er det kommet en del på plass. Stabben er ferdig med alle servoer for høyde og sideror, videre fikk jeg på plass tank og neselegg med styring. Nå mangler jeg bare noen loddedeler til eksosen som må bestilles. Denne kommer til å få fri eksos da det rett og slett ikke er noen egnet plass for canister, gjør litt vondt, men håper Valachen gir en grei lyd totalt sett.
                              Lars Norberg

                              Comment

                              Working...
                              X