Announcement

Collapse
No announcement yet.

3D-printet 1:6,5 EL-39 med 3D printet 120 mm vifte.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Den ble plutselig stor.

    Comment


    • #17
      Lækkert 'ass B-)
      __________________________________________________ ___
      Jørn Kaasbøll
      Scale Warbirds of Norway

      Comment


      • #18
        Dæven....steike......

        Det der er rått. Hvor stor printer må du ha for å kunne lage delene? Og det der må jo ta noe sinnsykt med tid, hva tar det å printe hele modellen?
        Lars Norberg

        Comment


        • #19
          utrolig tøft. nå må jeg snart ha meg en 3d printer jeg også for dette så morro ut
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #20
            Jeg har laget delene så noen kan printes på en normal 200x200mm printer mens noen må printes på en større 300x300 printer. De fleste som har en stor printer har nok også en normal liten printer, tenkte jeg. Største delen til kroppen er 261x230x155 mm. Vingen printes diagonalt på den store printeren og tar opp omtrent hele flaten diagonalt.

            Usikker på hvor lang tid det tar. Det har vært så mye feilprinting og justeringer. Det tar nok over en uke om man har en liten og en stor printer.

            Plasten som brukes er laget av maisstivelse og er ikke oljebasert. Den kan nedbrytes i kompost og sikkert energigjenvinnes ved brenning så jeg tror ikke det er et miljøproblem slik det man leser om i media i dag. Den er ikke resirkulerbar som annen husholdningsplast så jeg kaster den i restavfallet vårt, som går til brenning.

            Comment


            • #21
              Jeg har funnet rimelig og lett strøm/kapasitet og spenningsmålertelemetri til Futabaradioer som jeg skal bruke i flyet. Det fungerer fint på benken her så det blir spennende å prøve i lufta. Har aldri prøvd telemetri før, og Futaba sin egen sensor fungerer ikke med min 14SG-radio, visstnok. E-FuelGauge 150A, RCSENSE - tje.dk

              Comment


              • #22
                Dårlig bilde, men det er fremgang. De innerste vingedelene som skal limes fast til kroppen er ferdige. De inneholder 13mm karbonrør fremme og 11 mm karbonrør bak, og bjelker for understellet. Flyet vil kunne stå på hjulene uten vingetippene montert. Vingetippene har 11- og 9 mm karbonrør som glir inn i midtvingen.
                Attached Files

                Comment


                • #23
                  Alltid spesielt når den endelig står på hjulene.
                  Attached Files
                  Last edited by tahustvedt; 12-05-18, 19:39.

                  Comment


                  • #24
                    Lekkert!
                    Mvh
                    Morten Aase

                    Comment


                    • #25
                      Rått....

                      Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
                      Lars Norberg

                      Comment


                      • #26
                        Vingene er klare med rør og greier. Måtte pusse litt på forkantrørene for at de skulle gli inn uten for mye motstand. Har vært skikkelig slått ut av sykdom de siste par dagene så jeg har ikke fått testa vifta ute som planlagt, men det er fortsatt ting å holde på med inne.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #27
                          Samme hva du gjør, så har du alltid så sinnsyk progresjon på ting, enda 3D-printing tar jo sin tid.
                          Det ser unektelig bra ut også! jeg vet ikke om du har tenkt å lakkere den, men i så fall blir det spennende å se hvordan det blir.
                          Jeg har ikke prøvd å lakkere PLA enda.

                          Comment


                          • #28
                            PLA er lett å lakkere. Jeg har lakket mye rart i PLA. Vedlagt bilde viser feks en PC-kasse jeg 3D-printet og lakket for å se ut som en rusten atombombe. Jeg har ikke tenkt å lakkere prototypen. Skal bruke den for å demonstrere teknologien for andre. Jeg vurderer å lage en til med finere printkvalitet og oppdaterte og lettere deler, for jeg har gjort endringer, men kan hende jeg bare lakker prototypen etter hvert i stedet.

                            Nå har jeg rigget hjuldørene på alle understellene, og alt fungerer utmerket. De planlagte servoposisjonene fungerer ypperlig og jeg slapp til og med å reversere ene hovedunderstellsdøra.
                            Attached Files
                            Last edited by tahustvedt; 14-05-18, 03:49.

                            Comment


                            • #29
                              Takk! Fungerer "alle" typer lakk, eller må man bruke vannbasert? Tenker på både på dette med vedheft, eller tæring på PLA´n.
                              Last edited by SmurfAir; 14-05-18, 06:57.

                              Comment


                              • #30
                                Jeg har brukt emalje og akryl i mange varianter fra Biltema, Quick, Army-Paint, Tamiya og rare merker fra bilrekvisitaer og Europris. Pleier ikke bruke grunning. PLA tåler veldig mye.

                                Comment

                                Working...
                                X