Announcement

Collapse
No announcement yet.

3D-printet 1:6,5 EL-39 med 3D printet 120 mm vifte.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Bittesmå endringer for å gjøre den skalariktigere. Luftinntaket er litt oversize for å få nok luft og vingeprofilen er E205 i stedet for symmetrisk, men ellers er den foreløpig ganske korrekt.
    Attached Files

    Comment


    • #92
      Efflux er her 1° oppover, og det tror jeg vil hjelpe når motoren er oppå flyet.
      Attached Files

      Comment


      • #93
        Vurderer å prøve ASA som neste flymateriale. Det tåler 100°C og er UV-bestandig og ellers ganske likt ABS, men printer uten å krympe så mye som ABS. Det er svakere enn PLA og PETG, men tror ikke styrken er noe problem her.

        Comment


        • #94
          Onboard video:

          Comment


          • #95
            Og bakkevideoen fra samme dag:

            Comment


            • #96
              Mer moro. Spypose anbefales.

              Comment


              • #97
                Bakkevideoen av dagens tre flyturer med EL-39, og en kontrastflytur til slutt:

                Comment


                • #98
                  Har laget kamerafeste foran i canopyen og montert 5.8GHz videosender som sender video ned til briller slik at andre kan se live-video fra flyet mens jeg flyr.

                  Canopyen var ikke så vellykket da det var hastejobb etter at jeg måtte lage ny når fly nummer 2 ble skadet i sola. Derfor har jeg nå printet ny med bedre printkvalitet som jeg skal bruke når jeg vil fly uten FPV-kamera. Jeg har lakket tre strøk med to-komponent klarlakk på innsiden og utsiden, og resultatet er ganske bra.

                  Har også prøvd å lage min egen bremseløsning. Det er induktiv brems, som har høyere bremsekraft jo fortere hjulet snurrer. Det er outrunner-motorer bygd inn i hjulene og ved å kortslutte fasene bremser de. De kan ikke låse hjulene, for dersom hjulene får for lavt turtall så forsvinner bremseeffekten. Hvert hjul veier 53 g mer enn de gamle hjulene uten brems.

                  Testen viser at de fungerer. Hastigheten er lav her så bremseeffekten er begrenset. Jø høyere hastighet flyet har jo sterkere bremseeffekt er det. De var på hele tiden når jeg testet, også når jeg akselererte, så det var begrenset hvor fort flyet klarte å kjøre.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #99
                    imponerende, man får lyst på printer og utstyr. Blir inspirert, så mer rydding på hobbyrommet er resultatet. Et godt stykke inn i fremtiden håper jeg å bygge en Bombardier Q400. Kanskje den blir printet istedenfor bygget.
                    Mvh Andreas
                    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                    PCM.at mye glede i litt carbon
                    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                    Comment


                    • Ja man MÅ vel slutte å se på disse sidene. Plutselig så bare MÅ en ha en printer
                      Imponerende stykke arbeid tahustvedt

                      Comment


                      • Den nye 3D-printede canopyen er ganske gjennomsiktig.
                        Attached Files

                        Comment


                        • Er det PETG eller? Jeg har i hvert fall ikke klart å få ufarget PLA såpass transparent.

                          Comment


                          • Fremre lille delen av canopy er lexan siden den bare er buet én vei. De to store delene er printet.

                            Det er Easyprint transparent PLA fra e3printable.no. Den er ikke melkehvit. Etter printing våtslipte jeg utsiden kjapt med 180- og 400-sandpapir og lakket tre strøk med to-komponent klarlakk på innsiden og utsiden.
                            www.e3printable.no in parked

                            Lakken fant jeg på en lokal mekonomen. Artikkelnummer 680061:
                            https://www.spraymax.com/en/products...2k-clear-coat/

                            Billigere klarlakk fra feks Biltema fungerer også, men usikker på om det er like bra. Har brukt Biltema tidligere og det er ikke like gjennomsiktig. To-komponent fyller nok rillene i printen bedre da det legger seg tykkere.

                            Comment


                            • Har lagt ut en del skaladetaljer også på Cults-siden nå. Litt sensorer, anti-icing-transmitter og annet dilldall. Har ogås laget våpenfester og dropptanker, men dropptankene er ikke lagt ut enda. Det er også lagt ut en canopy som ligner på den L-59 har.
                              Attached Files

                              Comment


                              • Imponerende stykke arbeid
                                Lars Norberg

                                Comment

                                Working...
                                X