Announcement

Collapse
No announcement yet.

FPV fly - hvordan komme igang

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FPV fly - hvordan komme igang

    Jeg går å lurer på å prøve å sette sammen ett FPV - autopilot styrt fly. Er helt grønn på FPV og droner og trenger noen innspill.
    Har Graupner radio, og vil bruke dette systemet videre...

    Ser for meg en enkel fix wing "trainer" for å komme igang. Ser at det er masse å velge i på feks Banggood.. problemet er bare nøyaktig hva trenger jeg for å komme igang.

    Er utstyr listen:
    • Fly "platform" med vanlig oppsett (motor, ESC, batteri, mottakere, server)
    • Autopilot Pixhawk PX4 eller FY-41AP
    • GPS
    • Power Distribution board
    • Kamera/kamera sender
    • FPV briller eller skjerm


    Er det noe jeg mangler eit noen tips om hva som jeg bør velge? Da jeg er på utprøvings stadig, så tenker jeg ikke å bruke så sinnsykt mye penger på dette..
    --------------------------------------------------------
    Joar Larsen
    Forus RC Club

  • #2
    Jeg hadde min FPV debut med en Flitetest Explorer, og en billig såkalt boks brille fra Eachine (Bangood). Funket helt konge uten å koste no særlig.

    Comment


    • #3
      Hei!

      Jeg vil først og fremst råde deg til å lage deg en bruker på FPV.no også, det er mer spisset mot FPV og ikke en miks av alt som her.
      Masse hyggelige og hjelpsomme folk der også, ingen spørsmål er for dumme der heller
      Tolker det som om det er fly og ikke multicopter (f.eks racingdrone) du har lyst til å starte med.

      Det første du må ta stilling til er om du skal ha "long range" eller ikke, fordi nesten alt utstyret du trenger da er annerledes enn om du skal ha video på 5,8 ghz og radio på 2,4.

      Du sier ikke noe om hva slags Graupner radio du har, om den har telemetri eller ikke osv., men om den ikke har det så kan du legge mye data på videoen i brillen med en OSD modul.
      Egentlig er det Frsky radioer de fleste som driver med FPV har, den har bra telemetri, moduler og mye utstyr i form av mottagere, sensorer etc. til meget bra priser. Med den er det mulig å fly på lavere frekvenser ved å plugge inn en annen sendermodul.

      Du kommer ikke veldig langt med videoen på 5,8 ghz, men det gjør du jo heller ikke med en 2,4 ghz radio.
      Det finnes en del billige kit (f. eks. fra Eachine) som inneholder komplett pakke med kamera og VTX (videosender), som regulerer spenning ut til kamera fra videosenderen. Kjøp helst en sender hvor du kan regulere antall milliwatt (sendereffekt).
      Dersom du skal bruke det på fly ville jeg gått for en som gir minst 600mw ut, men de har også kommet med 800mw.
      Har nettopp kjøpt et par av sistnevnte, men har ikke fått testet de enda.
      Anbefaler DYS sin clover på 5,8 ghz billig og bra, har testet mange antenner, men faller alltid tilbake på disse Page Not Found - Banggood.com

      Som Kyrre nevner, så er en del av de boks-brillene helt ok, jeg har bla. denne Eachine EV800 5 Inches 800x480 FPV Goggles 5.8G 40CH Raceband Auto-Searching Build In Battery det finnes en maken med diversity også. Om du trenger å synskorrigere den, så er det plass til briller inni de.
      Skru av stengene og press fast brillen med litt skumgummi på sidene. Det ligger også "spacere" i flere tykkelser på Thingiverse om du har eller kjenner noen med 3D-printer. Med litt tilpasninger fungerer de brillene bra, personlig liker jeg slike store skjermer i bredformat fremfor disse 4:3 (eller likn.) små gluggene som noen av de dyrere brillene har.
      Last edited by SmurfAir; 18-06-18, 07:03.

      Comment


      • #4
        Hei,

        Takk for råd. Skal "logge" meg på FPV.no.

        Ang radio så har jeg telemetri. Har en MC-26 med div Vario enheter.

        Tenkte i utgangspunktet å teste ut ett FPV fly.. ikke tatt stilling til om jeg skal gå "long range". Tenker at nesten uansett hva jeg handler nå, så kjøper jeg alt nytt om jeg får smaken på dette..

        Ang Frsky, så er det veldig fristende å prøve..har sett litt på det i helgen og det virker til å være ett spennende system.. Kanskje ett dumt spørsmål, men er det verdt å prøve?
        --------------------------------------------------------
        Joar Larsen
        Forus RC Club

        Comment


        • #5
          ..ups..der kjøpte jeg en Frsky Hokus..
          --------------------------------------------------------
          Joar Larsen
          Forus RC Club

          Comment


          • #6
            Jeg kjøpte en QX 7 for en tid tilbake (rett fra Kina), mer radio for pengene enn Frsky skal man lete lenge etter i funksjonalitet og muligheter. Firmware og operativsystemet (OpenTX) er skilt i to, alt er flashbart. Selv mottagerne er firmwareoppgraderbare direkte fra radioen.
            Den har en smart-port som man bare kobler på en vanlig servokabel han-han og flasher receiveren rett fra senderen, genialt!

            Når det gjelder antenner til 5,8 ghz så pass på at du kjøper samme polaritet (RHCP eller LHCP) på VTX og RX/brille, også er det forskjellige standarder på kontaktene. RP (reversed pole) eller ikke på disse SMA kontaktene, men dette vet du muligens fra før.

            Dersom du skal ha fly med GPS og waypoints/autopilot så er det jo relativt trygt om du får panikk mens du flyr, ellers så er det å bygge deg en 250mm racingdrone med billige kinadeler en fin innføring i å bli vant til å fly FPV, beregning av høyde osv. de tåler mye juling

            Comment


            • #7
              SmurfAir... hadde en lite kikk på Youtube igjen i morges og ble overbevist.. Nå skal FrSKy testes ut..

              Nei, jeg kjenner lite til 5.8Ghz og video overføring, så alt er helt nytt for meg.. Takk for tipset.

              Tenkte å starte med en enkel sak som jeg kan fly LOS/FPV i første omgang.. men det er vel GPS og autopilot som er målet. Mener du at en Racingdrone er en grei plass å starte uanz?
              Last edited by joar.larsen.94; 18-06-18, 14:04.
              --------------------------------------------------------
              Joar Larsen
              Forus RC Club

              Comment


              • #8
                En racing drone er grei å starte med fordi de ofte er komplette, og strengt tatt lette å fly, for man må jo ikke fly bånn spiker hele tiden. Så finnes det jo superenkle "alt i ett" kameraer som kan festes til alt og som fungerer greit i forhold til prisen.

                Comment


                • #9
                  De alt i ett kameraene der har grei videokvalitet, men for dårlig rekkevidde til å bruke på fly, jeg har sånn også....
                  Dette kan være en grei start på FPV, kan brukes både på quad og fly.

                  Videosender (VTX) Eachine TX5258 5.8G 72CH 25/200/500/800mW Switchable FPV Transmitter Support OSD Configuring Smartaudio

                  Den kan du kjøre fra 2S og opp til 24 volt rett på, rett fra lipo uregulert.
                  Så har den 5V ut for å spenningsforsyne kamera om du kjøper et som er laget for 5 volt.

                  f. eks en av disse:
                  Page Not Found - Banggood.com

                  Eller dette:

                  Eachine 1000TVL 1/3 CCD 110 Degree 2.8mm Lens Wide Voltage 5-20V Mini FPV Camera NTSC PAL Switchable

                  Bytt ut den kjipe dipol antenna som følger med VTX´n med en DYS Clover velg RP-SMA Male
                  Page Not Found - Banggood.com

                  Da har du komplett FPV oppsett til dronen til ca 250 kroner stiller du sendereffekten til max på 800mw så har du så du greier deg fint innenfor los og mere til med de DYS antennene.

                  Så trenger du en brille, anbefaler en av disse:
                  Eachine EV800 5 Inches 800x480 FPV Goggles 5.8G 40CH Raceband Auto-Searching Build In Battery

                  Eller samme brille med diversity (dvs. to mottakere så den vil velge den med best mottak automatisk)
                  Eachine EV800D 5.8G 40CH Diversity FPV Goggles 5 Inch 800*480 Video Headset HD DVR Build in Battery

                  Den er delbar (kan skyves fra hverandre, slik at du kan bruke den som brille eller skjerm med skyggedeksel og monteres på vanlig kamerastativ, da den har slik feste under.
                  Funker helt konge til prisen, og som nevnt før har den plass til brilleglass og muligheter for å printe en spacer om du må synskorrigere litt. komplett med internt ladbart batteri
                  Billigere FPV oppsett som funker like bra skal du lete litt for å finne

                  Comment


                  • #10
                    .. supert, det skal ser jo greit ut.

                    Muligens ett dumt spørsmål men må jeg ta strøm fra LiPo batteriet som leverer strøm til motor/sender for å driver FPV pakken eller gjør jeg det med ett eksternt batteri (eller velge?) -men hvis ikke eget batteri, må jeg ha ett PDB i tillegg eller bare lodder jeg på ledningene på kontakten til ESC?


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    --------------------------------------------------------
                    Joar Larsen
                    Forus RC Club

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by SmurfAir View Post
                      De alt i ett kameraene der har grei videokvalitet, men for dårlig rekkevidde til å bruke på fly, jeg har sånn også...
                      Synes det holder for å ha det litt morro, satte kameraet fra min Babyhawk på Strykern min, og det fungerte overraskende bra sammenlignet med andre oppsett jeg har prøvd, veldig stødig og støyfritt bilde (200MW). Dessverre er selve kameraet noe av det verste jeg har vært borti, så bildekvaliteten var ikke bra nok.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by joar.larsen.94 View Post
                        .. supert, det skal ser jo greit ut.

                        Muligens ett dumt spørsmål men må jeg ta strøm fra LiPo batteriet som leverer strøm til motor/sender for å driver FPV pakken eller gjør jeg det med ett eksternt batteri (eller velge?) -men hvis ikke eget batteri, må jeg ha ett PDB i tillegg eller bare lodder jeg på ledningene på kontakten til ESC?

                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        Det er valgfritt om du vil bruke et separat batteri for å drive FPV-oppsettet eller ikke, kommer an på plass og hvor vekt du kan legge til på flyet. Dette drar ikke mere strøm enn at du kan bruke balanseringskontakten på lipo-batteriet.
                        Enkelte video-sendere følger det med kontakt som passer på balanseringskontakten (JST-XH) men ikke alltid.
                        Du kan godt lodde de på inntakskontakten til ESC, men det er en fordel å kunne koble fra strøm til FPV så jeg anbefaler en liten kontakt i mellom.
                        Trenger ikke noe PDB her, det er kun jord og pluss inn, mens resten av kablingen går fra/til VTX og kamera, i og med at du strømforsyner kamera fra regulert 5V ut av VTX.
                        Last edited by SmurfAir; 18-06-18, 21:20.

                        Comment


                        • #13
                          Da var FPV utstyr kjøpt inn og en liten drone ble med på lasset fra Kina... nå blir det spennende å se hvordan dette ender opp


                          Sent from my iPhone using Tapatalk
                          --------------------------------------------------------
                          Joar Larsen
                          Forus RC Club

                          Comment

                          Working...
                          X