Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flight Control Board dedicated to fixed wing - FPV styringsenhet for fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flight Control Board dedicated to fixed wing - FPV styringsenhet for fly

    Jeg flyr ASW28, en semiscale el.glider fra Volantex, 2,6 m vingespenn. På YouTube har jeg sett noen fantastiske videoer med modellen brukt som plattform for FPV (sgrouts og The Mayday Pilots). Selv har jeg montert et Firefly Q6 actionkamera på en borrelås. Det har blitt noen bra bilder,



    og gitt meg mersmak til å øke aksjonsradien ørlite ved å prøve ut FPV.

    Jeg har en liten Timber UMX med et mikrosett kamera og sender som jeg forsøkte sammen med en Eachine VR006 brille. Brillen fungerte dårlig for meg så nå har jeg en Eachine 7' monitor i bestilling til montering på senderen. Jeg tenker å begynne forsiktig trening FPV med Timberen for deretter å gå videre med et oppsett fra Andrew Newton,



    montert på ASW28.

    Så til temaet. Som vinterprosjekt skal jeg bygge en ny ASW28 (V2) som plattform for et noe mer avansert FPV-opplegg. Jeg planlegger ikke for noe langdistansesystem, men noe som kan operere innenfor rekkevidden til min sender, en Spektrum DX8G2. På nettet har jeg funnet to enheter FCB spesielt designet for fixed wing, Cyclops Storm OSD,

    https://www.youtube.com/watch?v=6EmeOwGpZso

    og Matek F405 Wing,



    Det er mulig det finnes flere FCB'er spesiellt designet for fixed wing, gi meg tips om det.

    Cyclops Storm OSD er et komplett DIY-sett som kan kobles rett på RX, VTX og kamera. Matek F405 Wing ser mer komplisert ut og må bygges på med bl.a. GPS, etc. Er det noen her ute som har erfaring med noe av dette. Jeg syns det er vanskelige valg å gjøre og kanskje lett å velge feil og kaste penger i sjøen.

    Hvis det er noen som kan noe om de ovennevnte produktene, har jeg etpar spørsmål:

    Cyclops Storm OSD har tre flight modes, manual mode, PA mode, and RTH mode. R(eturn) T(o) H(ome) er greit forståelig. PA(?) forstår jeg som en modus som holder kurs og høyde med en tre akse stabilisator. Så lurer jeg på om det ligger noe stabilisering (tilsvarende AS3X) i Manual Mode?? Og tilslutt, hvordan justeres "gain" til servoene gjennom dette systemet.

    Matek F405 Wing (eller F411 Wing) har en omfattende manual ute på nettet og kan kobles til en PC via USB for setup. Her kan det spørres om mye, men jeg begrenser meg til hvordan denne kobles til en DSMX mottaker, jeg finner kun en slått tilsvarende S-bus for Futaba, men kjenner ikke til noe tilsvarende i Spektrum-verdenen. Og hvordan justeres "gain" her også. Dette er kanskje et generellt spørsmål for alle FCB'er.

    Jeg håper det er noen her ute som kan mye om disse tingene som kanhjelpe meg til å ta de rette valgene.

    Happy flying! - Sverre

  • #2
    Mitt tips er å komme deg opp i lufta først, så kan du styre med slike kontrollere etterhvert. Evt kan du du jo se på E-Flites Opterra vinge, både den store 2 meteren, men også den nye 1,2 meter versjonen. Siden du har Spektrum radio, kan du jo gå for bnf modellen med AS3X og SAFE, da er du jo halveis allerede med tanke på stabilisering. Uansett, har du et stødig fly så er det faktisk bare kos å fly FPV om du unngår dager med mye vind. Jeg hadde min første tur med en Explorer fra Flitetest. Var nervøs siden jeg kun hadde flydd med små lekedroner, men det var såre enkelt. Du bør heller fokusere på godt video utstyr, enn stabilisering mener jeg. Forøvrig, ser du på bildet så ser du hvor du skal legge til Spektrum mottaker, du bruker bare satelitt og lodder på kontakten på kortet. Click image for larger version

Name:	F405-WING_Layout.jpg
Views:	1
Size:	230.2 KB
ID:	617634
    Last edited by Kyrre; 07-08-18, 20:30.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Kyrre View Post
      Mitt tips er å komme deg opp i lufta først, så kan du styre med slike kontrollere etterhvert. Evt kan du du jo se på E-Flites Opterra vinge, både den store 2 meteren, men også den nye 1,2 meter versjonen. Siden du har Spektrum radio, kan du jo gå for bnf modellen med AS3X og SAFE, da er du jo halveis allerede med tanke på stabilisering. Uansett, har du et stødig fly så er det faktisk bare kos å fly FPV om du unngår dager med mye vind. Jeg hadde min første tur med en Explorer fra Flitetest. Var nervøs siden jeg kun hadde flydd med små lekedroner, men det var såre enkelt. Du bør heller fokusere på godt video utstyr, enn stabilisering mener jeg. Forøvrig, ser du på bildet så ser du hvor du skal legge til Spektrum mottaker, du bruker bare satelitt og lodder på kontakten på kortet. [ATTACH=CONFIG]88992[/ATTACH]
      Hei - og takk for rask respons!

      Bildene dine var ikke leselige på min PC, men ja, jeg bruker satelitt. I begynnelsen fløy jeg uten stabilisator og med en DX5e TX og AR6210 RX med satelitt. Jeg hadde problemer med å holde flyet i luften mest fordi jeg var en utrent pilot, men jeg så at andre hadde de samme problemene med å holde stø kurs og svak respons på balanse- og høyderor. Så jeg tro til og kjøpte en DX8G2 og skiftet AR6210 ut med en Lemon RX7 med stabilisator og koblet satelitten til denne. Det ble mye bedre og jeg kom hjem med helt fly nesten hver gang. Så nå skal jeg fly Timber, (denne har AS3X og SAFE select) med monitor, jeg er en eldre mann som behøver lesebriller og da ble ikke mine briller brukbare. Når jeg behersker det rigger jeg ASW28 med en FPV-pod a la Andrew Newton.

      Øvelse gjør mester - i alle fall en bedree pilot

      Comment


      • #4
        Hvis du ikke ser bildet, så er det en rad rett til venstre for den merket sbus, som er merket RX2, den er for Spektrum. Forøvrig finnes det såkalte boksbriller som passer over vanlige briller. Jeg startet med en slik, men fant ut at jeg klarer meg akkurat uten briller, så lenge jeg kan justere fokus. Nå bruker jeg en Fatshark Transformer med HD skjerm, og selv på analoge signaler så er det kjempeforskjell til de billigere boksene jeg brukte før. Her er en slik boksbrile som får mye skryt for tiden. Jeg nevner dette fordi jeg synes briiler er totalt overlegent separat skjerm. en grunn er sollys, men det viktigste er at du blir mer ett med farkosten med briller. Nå flyr jeg FPV stort sett med racing/freestyle droner, men det hender jeg tar en tur med et fly en gang iblant også. Har nettopp fått tak i en billig vinge med understell! Det kan bli morro å foreta "ekte" take offs og landinger på stripa.
        Last edited by Kyrre; 07-08-18, 23:56.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Kyrre View Post
          Hvis du ikke ser bildet, så er det en rad rett til venstre for den merket sbus, som er merket RX2, den er for Spektrum. Forøvrig finnes det såkalte boksbriller som passer over vanlige briller. Jeg startet med en slik, men fant ut at jeg klarer meg akkurat uten briller, så lenge jeg kan justere fokus. Nå bruker jeg en Fatshark Transformer med HD skjerm, og selv på analoge signaler så er det kjempeforskjell til de billigere boksene jeg brukte før. Her er en slik boksbrile som får mye skryt for tiden. Jeg nevner dette fordi jeg synes briiler er totalt overlegent separat skjerm. en grunn er sollys, men det viktigste er at du blir mer ett med farkosten med briller. Nå flyr jeg FPV stort sett med racing/freestyle droner, men det hender jeg tar en tur med et fly en gang iblant også. Har nettopp fått tak i en billig vinge med understell! Det kan bli morro å foreta "ekte" take offs og landinger på stripa.
          Jeg har gått for Matek 405 Wing og loddet ferdig ett FPV oppsett med GPS og kompass - det ser veldig bra ut med iNav FW - funker på Mac/Windows/Linux og mot alle kjente mottakere Spectrum/Jeti/FrSky. Du får også telemetri tilbake ved riktig oppsett på mah trekk, Amp, Volt o.l.
          TMFK/CMFK
          Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
          CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
          Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
          Indoor Elanor 2015, Clik NG
          EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
          Freestyler 3, Ocelot

          Comment


          • #6
            Originally posted by thomasek View Post
            Jeg har gått for Matek 405 Wing og loddet ferdig ett FPV oppsett med GPS og kompass - det ser veldig bra ut med iNav FW - funker på Mac/Windows/Linux og mot alle kjente mottakere Spectrum/Jeti/FrSky. Du får også telemetri tilbake ved riktig oppsett på mah trekk, Amp, Volt o.l.
            Takk for tipset. Hva er busjettet for ditt oppsett. Hvis vi sammenligner med Cyclops Storm som er komplett, t.o.m. med kabler, ligger den på i underkant av $140, ca. 1.1150 NOK

            Jeg skal sjekke ut listen din.

            Sverre

            Comment


            • #7
              Hei
              Holder faktisk på med en Volantex ranger 2000 som jeg skal montere inn en Matek 405 wing ( kjøpt fra dronehandelen for 499,- pluss frakt ) Her må du også ha en GPS til for å få RTH. (Ublox NEO-M8N er en utrolig rask GPS ) Bare husk at for å bruke dette,så må du laste ned INAV for å bruke Mateken. OBS: husk at du må lodde for å kunne bruke denne Matek flight kontrolleren. MEN jeg synes denne har utrolig mye funksjoner ,så det skal bli morsomt å sette opp/bruke denne

              Comment


              • #8
                Originally posted by Hoppfly View Post
                Hei
                Holder faktisk på med en Volantex ranger 2000 som jeg skal montere inn en Matek 405 wing ( kjøpt fra dronehandelen for 499,- pluss frakt ) Her må du også ha en GPS til for å få RTH. (Ublox NEO-M8N er en utrolig rask GPS ) Bare husk at for å bruke dette,så må du laste ned INAV for å bruke Mateken. OBS: husk at du må lodde for å kunne bruke denne Matek flight kontrolleren. MEN jeg synes denne har utrolig mye funksjoner ,så det skal bli morsomt å sette opp/bruke denne
                Jeg forstår at forumet foreetrekker Matek 405 Wing Jeg får kanskje kjøpe meg loddesett og begynne å øve.

                Hvordan ser ditt budsjett ut (ekskl. fly. mottaker, etc.) i forhold til Cyclops Storm?

                Comment


                • #9
                  Nå har jeg ikke vært bort i cyclops, Men må jo ha følgende:

                  Matek 500,-
                  GPS ca 300,- Kan sikkert få rimeligere.
                  Ledninger,krympestrømper, plugger ca 100- 200,-
                  Kamera fra 100,- til 1000,-
                  Sender fra 100,- og langt oppover
                  Antenner fra 50,- og opp
                  Sikkert noe jeg har glemt nå
                  Har ikke begynt montering av Mateken da jeg holder på med flyet . Har kjøpt kit og må ha det meste i tillegg her

                  Comment


                  • #10
                    Hvis du skal holde på med denne hobbyen, så kjøp en loddestasjon først som sist

                    OBS: opplevde Mateken som litt vrien å lodde. En trenger litt høyere temp enn vanlig til slikt.

                    Comment


                    • #11
                      Dette er komponenter jeg har satt sammen i alle min FPV oppsett - som jeg har fått råd om skal være bra saker (er nybegynner på FPV) og hittil har det fungert veldig bra:


                      Utstyr i fly/quad
                      FC: Matek Systems F405-WING / Matek F405 CTR / Hobbywing XRotor FC4 (quad)
                      FC FW: iNAV
                      CAM: RunCam Eagle 2 800TVL CMOS 2.5mm 4:3
                      GPS: Beitian BN-880 Flight Control GPS
                      BUZZ: Matek LOUD BUZZER
                      VTX: Matek 5.8G 40CH 25/200/500mW switchable Video Transmitter VTX-HV
                      VTX Antenne: VAS Minion 5.8GHz RHCP MMCX
                      PITOT: Holder på å teste nå


                      Mottaks utstyr:
                      VRX Antenne: Pro Pagoda 2.1
                      Briller: FATSHARK HDO Goggles
                      TMFK/CMFK
                      Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
                      CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
                      Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
                      Indoor Elanor 2015, Clik NG
                      EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
                      Freestyler 3, Ocelot

                      Comment


                      • #12
                        Hei thomasek
                        Hvilken utgave av INAV bruker du?
                        Er Matek loud buzzere mer høylytt enn de vanlige billigbuzzerne?
                        Blir Matek VTXen varm på 200 og 500mW ?
                        Hvilken pitot tester du? Kom gjerne med erfaringer etter test

                        Comment


                        • #13
                          >Hvilken utgave av INAV bruker du?

                          Jeg gikk rett på INAV 2.0.0 RC* - har ikke brukt tidligere utgaver.

                          >Er Matek loud buzzere mer høylytt enn de vanlige billigbuzzerne?

                          Biliggbuzzeren min hører jeg ikke på et par meters avstand, så den er for dårlig i alle fall. Loud Buzzeren er fortsatt i posten

                          >Blir Matek VTXen varm på 200 og 500mW ?

                          Så vidt jeg skjønner blir alle VTX varmere enn det man er komfortabel med hvis man ikke vet at det er normalt. Matek VTX blir varm - men tror den har self protection så den slår seg av istedenfor å gå istykker om den blir altfor var. Dette er vel mest et problem ved benktesting og ikke i flight - sørg for god lufting der den er montert. Har ikke problemer med varmen.

                          >Hvilken pitot tester du? Kom gjerne med erfaringer etter test
                          F19512 JMT Ardupilot Arduplane Pitot Tube Air Speed Meter Airspeed Gauge for APM 2.5 2.6
                          TMFK/CMFK
                          Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
                          CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
                          Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
                          Indoor Elanor 2015, Clik NG
                          EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
                          Freestyler 3, Ocelot

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Hoppfly View Post
                            Hei thomasek
                            Hvilken utgave av INAV bruker du?
                            Er Matek loud buzzere mer høylytt enn de vanlige billigbuzzerne?
                            Blir Matek VTXen varm på 200 og 500mW ?
                            Hvilken pitot tester du? Kom gjerne med erfaringer etter test
                            Kan legge til at Matek Loud Buzzer høres godt, har satt den opp på egen bryter som "lost model finder", men FC gjør at den varsler ved "Arm" etc.

                            Comment


                            • #15
                              Er det noen av dere som har Matek 405Wing som kan si meg om dette er rett:
                              Jeg trenger ikke å trykke inn DFU knappen for å flashe kortet. Er dette rett? Ser ut som om det ellers virker godt.
                              Og hvor finner jeg INAV 2.0.0 rc6 for win (finner bare rc3)

                              Comment

                              Working...
                              X