Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skymaster F-18 Crash

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skymaster F-18 Crash

    Les dette før videoen:
    Det er en del som dessverre har en tendens til å fly over mennesker og depotområder, og når man sier ifrå får man bare beskjed om at jeg har fløyet i så og så mange år og vet hva jeg gjør. Men hva gjør du når det oppstår en feil på selve modellen, som i denne videoen. Denne pilot er veldig flink og har fløyet i mange år, men her har han ingen mulighet til å gjøre noe annet enn å være tilskuer som alle andre. Hva hadde skjedd hvis dette var over et depo med andre piloter og tilskuere ..... man kan bare tenke på tanken. Så for de superflinke piloter som bruker den unnskyldningen til å fly over mennesker og andre uegnede steder, sjekk videoen og tenk om det hadde vært deg.

    Årsaken til denne ulykken var at de høyre klaffene løsnet fra flyet. Flyet har hatt godt vedlikehold og før flygingen var det ingenting som så feil ut og dessverre kunne vi ikke se dette. Det tok 1,5 sekunder fra klaffen løsnet til flyet hadde krasjet i en stort flammehav, du får ikke gjort mye på den tiden.

    Stort ros til alle de som var med å slukke brannen etterpå, klaffen som løsnet hadde ikke engang kommet ned før folk skrek etter brannslukker, innen 5 minutter hadde vi slukket brannen. Da ringte vi brannvesenet, så de kunne komme og sjekke og etterslukke med vann da vi har hatt veldig tørr sommer. Vi mottok ros av brannvesenet for hvor raskt vi handlet og sikkerheten vi hadde på treffet vårt.

    Merke: Skymaster
    Modell: F-18 E / F
    Lengde: 2,4m
    Pris komplett: 70.000: - sek
    Vekt: 15 kg Full tank
    Motor: TurbineJet (16-17 kg)
    Hastighet: 300 km / t

    Håper dere liker videoen.

    Mvh
    Bjarne Kvilvang
    -----------------------------
    Bj's Modellflyg website
    Bj's Modellflyg Youtube Kanal

    Flyger el og metanol fly og fløyet siden tidlig på 80-talletfor tilfellet har jeg ca 20 fly hangar, alt fra 50 cm til 250 cm. Vil bli veldig glad hvis du vill abonnere på min Youtube Kanal normalt laster jeg opp flere Videoer hver måned sommer som vinter.

  • #2
    Uff...virkleig kjedelig

    Feilen skjedde jo relativt fort etter takeoff. Du skriver at en av klaffene falt av, mener du da høyderor eller balror?
    Lars Norberg

    Comment


    • #3
      Ser ut som venstre balanseror/flap. Depot og publikumsområde skal aldri overflys, det vet alle. Men litt feilberegning kan forekomme. Sikkerheten skal alltid stå i første rekke og respekteres ikke den så vil en eventuell grounding av piloten være et aktuelt tiltak. Slik håndheves det på fullsize treff/stevner/airshows også. Har man brutt reglene så får man beskjed om å lande straks. Er vanskelig å gardere seg mot slike uhell dessverre og da er det så viktig å fly sikkert. Dette gjelder alt fra stormodeller til depronfly.
      Stig-Arne Isaksen

      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

      Comment


      • #4
        Det var høyre flaps som ramlet av, det er den eneste biten som faktisk overlevde og ikke brann opp da den ramlet av først og landet en bit lengre bort som dere ser på filmen.
        Mvh
        Bjarne Kvilvang
        -----------------------------
        Bj's Modellflyg website
        Bj's Modellflyg Youtube Kanal

        Flyger el og metanol fly og fløyet siden tidlig på 80-talletfor tilfellet har jeg ca 20 fly hangar, alt fra 50 cm til 250 cm. Vil bli veldig glad hvis du vill abonnere på min Youtube Kanal normalt laster jeg opp flere Videoer hver måned sommer som vinter.

        Comment


        • #5
          Godt eksempel på att man ikke bør fly over publikum ja. ser ut som ene flapsen løsner og det får flyet til å rolle, så når piloten drar høyderor så ligger flyet oppned. ting skjer så fort att det er umulig å reagere når sånt inntreffer.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Denne piloten så hvertfall ikke ut til å være noen av dem som flyr over folk eller depot,heldigvis! Veldig synd med flyet...
            Stig-Arne Isaksen

            Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
            Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
            Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

            Comment


            • #7
              ja all hyllest til piloten. viser bare hvor fort ting kan gå galt.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Dette var på nest siste dag av vår Sensommer treff på Hedland rett utenfor Hede i Härjedalen Sverige. Både denne piloten og alle andre som var på treffen fra onsdag-søndag tok sikkerheten på alvor enten de fløy jet eller små isopormodeller. Så min jobb som sikkerhets ansvarlig var en forholdsvis enkel jobb. Det var denne ulykken hvor jeg fikk kalle inn brannvesenet for etterkontroll og så en idiot tysk pilot som kom med full skal i full gass over banen i 20 m høyde uten å gi seg til kjenne først da dette er en ubemannet flystripe. Bare ren flaska att han ikke fløy inn i en jet, heli eller en E-flite Z T-25 da disse modellen hadde akkurat landet da det kom litt regn. Hadde en lengre samtale med piloten når han landet etterpå, og han ble ganske spak når han oppdaget hvor nære en ulykke han hadde hvert, heretter skulle han som han også skulle gjort her overfly banen på høyde og 90 grader i banens retning.
                Mvh
                Bjarne Kvilvang
                -----------------------------
                Bj's Modellflyg website
                Bj's Modellflyg Youtube Kanal

                Flyger el og metanol fly og fløyet siden tidlig på 80-talletfor tilfellet har jeg ca 20 fly hangar, alt fra 50 cm til 250 cm. Vil bli veldig glad hvis du vill abonnere på min Youtube Kanal normalt laster jeg opp flere Videoer hver måned sommer som vinter.

                Comment

                Working...
                X