Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stor 737-800 - 3D-printet modell for 120 mm EDF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stor 737-800 - 3D-printet modell for 120 mm EDF

    Jeg følte behov for å lage noe annerledes så jeg prøver å designe en stor Boeing 737-800. Det er faktisk veldig vanskelig å tegne disse flyene riktig, men jeg gjør mitt beste. Målet er en relativt lett modell på under 9 kg og to 120 mm EDF matet av hver sim 6S lipo. Jeg printet et 20 cm langt teststykke av skroget og det veier bare 72 g og er overraskende sterkt med støttering i begge ender. Bredde 250 mm og høyde 268 mm. Det vil være lite behov for intern struktur på grunn av den jevne runde formen. Eneste untak er i skjøten mellom kabon og bagasjerom i profilen, og kanskje noe eller avhengig av hva jeg trenger innvendig.

    ~230 cm vingespenn
    ~260 cm lengde
    ~5820 cm² vingeareal
    Attached Files

  • #2
    Jaaaaaaaaaaaaaaaa[emoji16][emoji16][emoji16][emoji16][emoji16][emoji16]

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Lars Norberg

    Comment


    • #3
      Spenstig! Men jeg tviler ikke et sekund på at dette får du til

      Comment


      • #4
        Knalltøft

        Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
        - Håvard Glad Andreassen
        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

        Comment


        • #5
          Airliner er noe jeg har kjærlighet for så dene tråden var etterlengtet. Hadde en Windrider 737 som jeg skulle bygge, men ble solgt pga tiden aldri strakk tid. Men kanskje jeg burde revurdere litt
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            Blir det sivil maskin f.eks SAS som er det riktige flyselskapet eller P8 Poseidon i US NAVY farger?
            Stig-Arne Isaksen

            Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
            Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
            Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

            Comment


            • #7
              Lager bare en generisk 737-800. Kan hende jeg gjør kortere kroppsvarianter tilgjengelig i tillegg. Det blir mange segmenter så kan hende det bare er å kutte bort litt. Mulig jeg lager litt MAX-ting også. Det er i hovedsak APU-inntak, vingetipper og naceller som er veldig synlige forskjeller.

              Lurer på vingen nå. Tror jeg må ha voldsomt mye "washout" på grunn av ekstrem "sweep". Det er stor fare for at tippene steiler lenge før roten. Samtidig som at de skal fly som modell må det også se passelig riktig ut og det er ikke alltid det man ser i CAD er det man ser når man får det i virkeligheten pga perspektiv og vinkler. Derfor er det litt gambling å gå for en vinge med flaps og slats med én gang. Tror jeg kun går for relativt enkle bakkantflaps på prototypen for å se hva som kommer ut av EDB-apparatet, og om det flyr normalt.

              Thrust-reversing hadde vært gøy, men herregudrun for en kompleksitet på de moderne systemene. Hadde vært lettere med en 1-gen 737.

              Comment


              • #8
                Originally posted by tahustvedt View Post
                Lager bare en generisk 737-800. Kan hende jeg gjør kortere kroppsvarianter tilgjengelig i tillegg. Det blir mange segmenter så kan hende det bare er å kutte bort litt. Mulig jeg lager litt MAX-ting også. Det er i hovedsak APU-inntak, vingetipper og naceller som er veldig synlige forskjeller.

                Lurer på vingen nå. Tror jeg må ha voldsomt mye "washout" på grunn av ekstrem "sweep". Det er stor fare for at tippene steiler lenge før roten. Samtidig som at de skal fly som modell må det også se passelig riktig ut og det er ikke alltid det man ser i CAD er det man ser når man får det i virkeligheten pga perspektiv og vinkler. Derfor er det litt gambling å gå for en vinge med flaps og slats med én gang. Tror jeg kun går for relativt enkle bakkantflaps på prototypen for å se hva som kommer ut av EDB-apparatet, og om det flyr normalt.

                Thrust-reversing hadde vært gøy, men herregudrun for en kompleksitet på de moderne systemene. Hadde vært lettere med en 1-gen 737.
                Er nok lurt å gjøre en så enkel utgave i starten som mulig å se at det fungerer så kan man heller lage mer avanserte vinger senere. Kult med en fullskala versjon med flaps, flats og spilers osv med thrust reversering, men sånt kan man ta når ting fungerer bra ellers.
                Lars Norberg

                Comment


                • #9
                  Utvikler nye vifter for dette flyet siden det skal operere på litt annet turtall og se litt annerledes ut. Denne vifta gir 3,9 kgf thrust ved ca 1900 W. 6S batteri. Har som mål at hver vifte skal trekke 2 kW. Når jeg har designet naceller skal jeg printe en komplett nacelle og teste videre.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Det skjer litt av og til. Størrelsen begynner å bli klar når man tenker at det er en 120 mm vifte inni der.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tahustvedt View Post
                      Det skjer litt av og til. Størrelsen begynner å bli klar når man tenker at det er en 120 mm vifte inni der.
                      Blir en ganske heftig modell[emoji3]

                      Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
                      Lars Norberg

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har designet både 800- og MAX-vifter nå. Har testet 12, 15, 18 og 24 blader og ytelsen er så lik jeg klarer å måle fra 12 til 18 blader, og bittelitt lavere med 24 blader. Overraskende at det ikke er merkbar endring fra 12-18, men helt forventet at det er litt dårligere ytelse med 24 blader da virkningsgraden går ned. Det er bare snakk om 100 g lavere thrust ved både 1000 W og 1800 W så det er helt klart verdt det med skalavifte når det er så lite tap. Max-vifta har litt oversize nav, men jeg vil ikke gjøre det mindre fordi det tror jeg vil ødelegge for ytelsen siden det skal rundt motoren.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Ikke glem at Max har større diameter på vifta i forhold til 800... og har og lengre neselegg pga av mindre bakkeklaring
                          Last edited by flypilot; 24-09-18, 22:01.
                          - Håvard Glad Andreassen
                          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                          Comment


                          • #14
                            Ja, vet, men har ikke planer om å forstørre. Får se hva som skjer når den tid kommer.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by tahustvedt View Post
                              Jeg har designet både 800- og MAX-vifter nå. Har testet 12, 15, 18 og 24 blader og ytelsen er så lik jeg klarer å måle fra 12 til 18 blader, og bittelitt lavere med 24 blader. Overraskende at det ikke er merkbar endring fra 12-18, men helt forventet at det er litt dårligere ytelse med 24 blader da virkningsgraden går ned. Det er bare snakk om 100 g lavere thrust ved både 1000 W og 1800 W så det er helt klart verdt det med skalavifte når det er så lite tap. Max-vifta har litt oversize nav, men jeg vil ikke gjøre det mindre fordi det tror jeg vil ødelegge for ytelsen siden det skal rundt motoren.
                              Gjør du noen endringer på selve bladene når du endrer antall?
                              Lars Norberg

                              Comment

                              Working...
                              X