Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rc butikker. pris fremfor kvalitet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rc butikker. pris fremfor kvalitet?

    Denne helgen hadde vi treff og verdensproblemer ble løst og funnet opp som vanlig.
    Det mange av oss er enige om, er at kvalitet på utstyret vi kjøper stadig blir mer variabel. Før hadde vi butikkene vi stolte på hadde utstyr av solid kvalitet, som kostet noen kroner mer og hadde ett velrenomert merkenavn som har bestått i årtider. Nå får utstyr stadig nye kule navn og ligger pakket med flotte gullplastede strengbånd rundt.
    Det som ofte går igjen er servoskjøtekontakter, brytere, batterier tankutstyr plugger og mye mer som svikter etter ett kort tids bruk. Intrykket er at de solide norske nettbutikkene kompromisserer kvalitet i forhold til pris og det blir stadig vanskeligere å finne leverandører av utstyr med god stabil kvalitet. Vi betaler gjerne noen kroner mer for utstyr som varer. Hvor er butikkene vi kan stole på?
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Det er vel kanskje ikke butikkene men produsentene som er synderen sammen med at mange kjøpere ser ut til å tenke at til billigere det er, til bedre er det. Da blir det for butikkene og føre velrenommerte merker ikke er så lønnsomt som å selge "jalla" produkter i bøtter og spann. Så jeg tror at hvis du kjøper kvalitetsmerke fra våre butikker så vil du nok betale mer men få en vare som som holder det du forventer. Problemet er vel også at noen butikker kutter ut kvalitetsmerkene fordi ingen kjøper de, det er billigere å kjøpe de i utlandet så da har vi den vonde sirkelen.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Butikker fører det som selger, enkelt og greit. Husker da jeg startet for ti år siden, med små parkfly. Det eneste som var tilgjengelig fra feks elefun da var svinedyre Axi motorer til 4-500 kr for en liten 2830 outrunner. Når man kunne få like motorer fra HK for nesten en tiendel, ble valget enkelt. Samme med batterier, husker da man kunne få et 3S 2200 for mindre enn 10$. Og jeg har faktisk fortsatt noen av disse motorene, og batteriene i bruk. Men etter finanskrisa har det jo jevnet seg ut en del, særlig pga dollarkursen, emn også fordi norske butikker satser mer på "mer for penga" produkter enn før, så nå handler jeg oftere i Norge. Et område hvor det nærmest er likt nå, er dronekomponenter. Det er lite til null å spare på å handle fra asia, særlig når man vil ha the gudd støff. Noen tilfeller er det faktisk Norge som er billigst.

      Comment


      • #4
        Det er jo det som er kjernen i det hele, produkter som for den "proffesjonelle" bruker fremstår som dårlige er for "søndagsflygeren" gode nok. Det betyr at de fleste greier seg med det billige og skulle det ikke funke så har man ikke kastet bort masse penger. Husker da jeg var fersk i gamet argumenterte mye for at kina motorene var like gode som OS men det var jo først når jeg hadde prøvd OS at jeg forstod at det var forskjell i ytelse og holdbarhet. For en butikk så handler det om å kunne selge det som folk flest kjøper og da blir det mest de billig varene man finner i butikkene. Problemet oppstår når man skal ha skikkelig kvalitet og ikke finner det man ønsker i de hjemmlige butikkene, da må man utenlands.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Mer og mer av utvalget til de japanske merkevarene er produsert i Kina. Siden OS er nevnt her, så er alle børsteløse motorer produsert i Kina. Mye av utvalget av fuel motorene produseres nå i Kina. Samme gjelder bensin motorene. Helt eller delvis produsert i Kina. At det står Made in Japan betyr bare at moderselskapet ligger i Japan. At dette kan gjøres er vedtatt ved lov for ganske mange år siden.

          RCModeller

          Comment

          Working...
          X