Announcement

Collapse
No announcement yet.

3D-printet seilfly med EDF.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3D-printet seilfly med EDF.

    Har designet EDF-modul til mitt 3D-printede seilfly, så da kan jeg starte tråd her med god samvittighet. Flyet har forskjellige varianter av vingetipper og haler, med V-hale og fuglefjær som alternativ. Nesa finnes også i mange varianter, med nebb, kamerafester, eller vanlig nese. EDF-modulen passer rett oppå kroppen med en hake i motorluka og festes med to skruer bak. Jeg skal prøve flyet så snart jeg får mulighet til å fly det.

    Melusine - 3D printed electric glider and FPV platform


    Noen videoer av flyet med propell i stedet for EDF.



    Onboard:

    Attached Files

  • #2
    Det passer.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Blir vel en bra løsning der der Men synes du skal lage en 1.5m hang maskin jeg ala Banana eller noe som kan printes
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Ser at vifta vil skape ekstra undertrykk på oversiden av vingen. Det vil sannsynligvis øke løftet. Håper det ikke gir uforutsigbare egenskaper når jeg modulerer throttle ved lav hastighet, men tror det sikkert er så liten styrke i fenomenet at det ikke påvirker noe merkbart.

        Vurderer nå å legge ut mindre vinger slik at den kan bygges som sportsmodell også ved å korte inn halebommene. Mye rart som kan gjøres med én modell.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Lars N View Post
          Blir vel en bra løsning der der Men synes du skal lage en 1.5m hang maskin jeg ala Banana eller noe som kan printes
          Det ville faktisk vært veldig enkelt å lage 3D-printbar Banana med karbonrør i vingen.

          Comment


          • #6
            Originally posted by tahustvedt View Post
            Det ville faktisk vært veldig enkelt å lage 3D-printbar Banana med karbonrør i vingen.
            Hehe...jeg stemmer for den[emoji6]

            Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
            Lars Norberg

            Comment


            • #7
              Originally posted by tahustvedt View Post
              Ser at vifta vil skape ekstra undertrykk på oversiden av vingen. Det vil sannsynligvis øke løftet. Håper det ikke gir uforutsigbare egenskaper når jeg modulerer throttle ved lav hastighet, men tror det sikkert er så liten styrke i fenomenet at det ikke påvirker noe merkbart.

              Vurderer nå å legge ut mindre vinger slik at den kan bygges som sportsmodell også ved å korte inn halebommene. Mye rart som kan gjøres med én modell.
              Har hatt noen seilmodeller som har hatt vifte på ryggen faktisk, merker ikke så mye til undertrykksiden av viften så lenge den er montert riktig i forhold til modellen. Men er vel kanskje lurt å lage en enkel mulighet for å "skimse" den under testing for optimal vinkel?
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                EDF-en peker rumpa opp med 1,68° siden den er over CG. Thrust-linja peker med andre ord ned mot nesa på flyet. Tror det skal være passelig. Lang hale med godt halemoment.

                Lurer på om det kanskje hadde vært lurt å lage en kanal ned til innsiden av flykroppen sånn at den suger luft ut for å kjøle ESC. Det er en liten åpning i rumpa for ESC-kjøleluft, men hadde vært bedre med skikkelig pumpetrekk.
                Last edited by tahustvedt; 05-10-18, 22:35.

                Comment


                • #9
                  Har balansert og testet vifta inne nå. Den har nok thrust til å dytte flyet med trebukken bortover bordet. Burde gå fint det. Flyet flyr på veldig lite kraft. JEg lastet også opp en ny variant av vifteinntaket med en kanal som suger luft fra skroget, hvis man føler for det.

                  Comment


                  • #10
                    LAgde en ny variant av luftinntaket med mer organisk og aggressiv form. Den ligger også ute på Cults som alternativ sammen med det gamle inntaket.
                    Attached Files

                    Comment

                    Working...
                    X