Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glassing med polyacrylic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Glassing med polyacrylic

    I USA har de fleste nå gått bort fra epoxy ved glassing av vinger og flykropper. Polyacrylic (vannbasert lakk) gir sammenlignbar styrke (noe svakere), men mye lavere vekt. Andre fordeler er at det er billigere og lettere å jobbe med. Uansett. .. Selv har jeg kun glasset med epoxy, men vil gjerne prøve poly på mitt neste prosjekt.

    Problemet er at vi ikke bor i USA og har ikke de samme merkene og produktnavnene. Polyacrylic er basically akryl lakk for møbler og annet tre. Jeg hadde håpet at noen her kjente til lokale produkter som tilsvarer polyacrylic. Forslag?

    Sanding sealer brukes før glassing med epoxy eller poly. Dette sparer vekt siden overflaten blir mindre sugende. Hva heter tilsvarende produkt her og hvor får man kjøpt det?

    Siden vi snakker om overflate produkter. Noen som kan foreslå en god lettvekt sparkel? Helst noe som ikke har med modellfly å gjøre.

  • #2
    Jeg har en flaske med Eze-kote som høres ut som det du er ute etter. Jeg har brukt det til små glassings jobber, og det funker helt fint, brukes rett fra flasken, og er nærmest luktfritt. Tekniskhobby.no fører andre produkter fra samme produsent (eze-dope), kanskje nde kan skaffe det? Ellers kjøpte jeg min flaske fra Singaporehobby faktisk, men det finnes bla på ebay og andre mer nærliggende nettbutikker

    Comment


    • #3
      Supert! Skal ta en titt på det. Ser jo unektelig ut som det samme. Takk

      Comment


      • #4
        Testa for noen år siden og er et alternativ men jeg opplevde det fra langt unna så sterkt som epoxy. Vekten på epoxy glassing er ikke avskrekkende med riktig teknikk heller.

        OG at hele USA bruker det er nok forholdsvis langt unna sannheten...
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Selvfølgelig bruker ikke hele USA poly. Ut i fra byggetrådene på RCGroups har poly vært en betydelig trend de siste årene pga. de nevnte fordelene. Epoxy er sterkere og vil alltid være bedre på enkelte applikasjoner. Hvilke sparkel og porefyller produkter bruker du før glassing? Evt. sparkling etter glassing.

          Comment


          • #6
            EZE kote gjorde jeg et forsøk med og heiv resten av flaska rett i søpla, brukte det på en F3a model hvor da vekt er en avgjørende faktor men problemet var at det er vannbasert og det virket som det trakk inn i balsaen og gjorde at den svellet og stoffet tørket føre det gikk tilbake og etterlot seg partier som ble bulkete, gjorde som de foreskrev først et strøk og så la glasset med stoffet.
            mulig det vil funke på stivere konstruksjoner og plankete isopor vinger .
            det var forresten veldig lett og jobbe med og luktet lite.
            ente opp med dope og talkum doping til slutt.
            brukte forresten vanlig finsparkel til første fylling etter glasset veier lite og er lett og pusse vekk
            Rune Gjelsnes
            Vikersund
            92624841

            Comment


            • #7
              Har brukt Biltema sin lamineringsepoksy billig og bra.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Håvard Støre View Post
                Epoxy er sterkere og vil alltid være bedre på enkelte applikasjoner. Hvilke sparkel og porefyller produkter bruker du før glassing? Evt. sparkling etter glassing.
                Epoxy vil være best for glassing av modeller, alltid.
                Bruker ikke noe annet enn pusset balsa som underlag, og kun primer for lakk etter glassing.

                Kjell

                Comment


                • #9
                  Det blir nok epoxy på mitt neste fly også. Takker alle for inspill.

                  Comment


                  • #10
                    er det tenkt som bevaring
                    av matreale eller som styrke
                    ved bruk av epoxi

                    tenkte maling av flykropp
                    rød eller gul farge med spry boks
                    vingene de må ha duk

                    Comment

                    Working...
                    X