Announcement

Collapse
No announcement yet.

Litt "Daue" batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Litt "Daue" batterier

    Heisann.

    Har et par 6s 5000mAh som har blitt litt"slappe"her.
    Har vært inaktiv et godt drøyt år nå og dem har dessverre bare blitt liggende.
    Er alltid flink til å bevege litt på batteriene mine på vinterhalvåret når jeg ikke flyr,
    og lagrer dem alltid på storage,men her har jeg bare rett og slett vært litt sløv.
    Hadde det vært et par småbatterier så ok,men disse 6S koster jo litt da.
    Noen som har en ide om det er noe håp for dem,så kom gjerne med det.
    Cellene stopper på noe over og noe under 4V,men ingen stikker seg noe spes.ut fra hverandre.
    Hva går det an(hvis det går an)og gjøre med sånt??
    Har latt dem gå noen ganger opp og ned "snilt" på 1C,men hjelper ikke!!
    Hva med å "grise" kjøre dem noen ganger??
    Noen som har et godt tips her,så sleng gjerne innom.

    Mvh.Einar.
    Mvh
    Einar.Phoenix RC.


    Ingen propell er for stor.
    Det er bare motoren som er for liten

  • #2
    Hender at batterier som har ligget en stund må brukes noen ganger før det er ordentlig punch i dem igjen. Opp og utladning på lader blir ikke helt det samme som å bruke dem. Ofte så får du ikke ut 1C engang når du utlader dem på laderen mens under bruk kan det fort bli 20 til 30 C. Hvis det ikke blir bedre etter 4-5 ganger bruk/oppladning så er det vel gjenbruksstasjonen neste.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Hei Super.

      Er nok det samme jeg har tenkt litt på selv også,men alltid noen her inne som har bra svar på ting da vettu som en ikke
      har/vet selv.
      Takker for svar
      Mvh
      Einar.Phoenix RC.


      Ingen propell er for stor.
      Det er bare motoren som er for liten

      Comment


      • #4
        Dette med batterier er nok også litt merkeavhengig. Har noen gamle Hyperion batterier som er cycklet (brukt) mer enn 300 ganger og selv når de har ligget ett halv år så er det å lade opp så presterer de. Andre merker må dras litt mer i gang men etter noen ladinger/bruk så leverer de også. Lader alltid ut batteriene til storage hvis de ikke brukes på en uke eller mer. Har vært borte i noen Dualsky batterier (2 cells) som ikke leverte ført etter 5 - 6 ganger bruk/oppladning. Personlig så mener jeg at batterier bør vare minst 100 - 150 gangers oppladning/bruk ellers så er det dårlig kvalitet under forutsetning att de har blitt behandlet riktig under bruk og lagring.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Har bare gode erfaringer med Turnigy Nano-Tech.(Skrev vel ikke type lenger opp her da men).
          Og har i bøtter og spann av dem til omtrent alt jeg har som trenger strøm,og har vel kassert 1.batt. av dem på de siste årene som jeg kan huske.
          Mange av de små(2-3cell)har jeg ladet utallige ganger gjennom mange år,og går som fy fortsatt.
          Men klart,bruk og lagring bestemmer mye/alt av levetiden på dem,og personlig har jeg alltid holdt meg til 80%`n og satt dem til storage så sant jeg ikke skal i lufta dagen etterpå da.
          Mvh
          Einar.Phoenix RC.


          Ingen propell er for stor.
          Det er bare motoren som er for liten

          Comment


          • #6
            Slenger meg på denne. er sjøl ikke så flink til å lade batteriene til lagrings spenning når jeg ikke skal bruke dem på en stund, med det resultatet att de kan være litt slappe de første turene når jeg tar de frem igjen. erfaringa mi er att å bruke de "normalt" ett par turer og lade de med ballanserer og la laderen lade alle cellene helt opp til 4.2v så blir det futt i de igjen.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Hei Tom.

              Takker for innspill.
              Vi får satse på at dem kjæm seg etter noen turer igjen
              Mvh
              Einar.Phoenix RC.


              Ingen propell er for stor.
              Det er bare motoren som er for liten

              Comment


              • #8
                Originally posted by NitroZeb View Post
                Har bare gode erfaringer med Turnigy Nano-Tech.(Skrev vel ikke type lenger opp her da men).
                Og har i bøtter og spann av dem til omtrent alt jeg har som trenger strøm,og har vel kassert 1.batt. av dem på de siste årene som jeg kan huske.
                Mange av de små(2-3cell)har jeg ladet utallige ganger gjennom mange år,og går som fy fortsatt.
                Men klart,bruk og lagring bestemmer mye/alt av levetiden på dem,og personlig har jeg alltid holdt meg til 80%`n og satt dem til storage så sant jeg ikke skal i lufta dagen etterpå da.
                Jeg har også veldig god erfaring med Turnigy Nanotech, har 6 stk. som er flere år og mye brukt. Leverer som bare det fortsatt og ikke noe buling heller. Blant de beste batteriene jeg har!

                Comment


                • #9
                  jeg svidde en lader
                  sist gang jeg ladet
                  batteri, det var en god
                  lader jeg likte den
                  rcmax uten vifte
                  skal kjøpe en til sånn
                  å ha i hobby boksen

                  nanotech er bra
                  de holder en 1000
                  turer med heli så de
                  er bra , men skal en starte
                  med helikopter å ikke fly 3d
                  kun sport flyving amatør flyving
                  holder jeg en knap på zippy
                  blå batterier
                  Last edited by Pistepirkko; 16-11-18, 22:52.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg må ha vært uheldig med mine nanotech og zippy. Samtlige mistet mye punch etter noen helt få utladinger. Har noen Rhinobatterier fra hobbyking som faktisk er gode selv ti år etter kjøp. Men etter at jeg fikk prøvd Hacker eco-X har jeg igrunn ikke vurdert noe annet. Får vurdere å bestille noen nanotech igjen, en er jo alltid på jakt etter batterinirvana.
                    -----------
                    Bengt

                    Comment


                    • #11
                      Skal se på noen resiver batteri
                      selv om de har ett dårlig rykte
                      på holdbarhet
                      så er størelsen fin til min radio
                      nano tech 7.4v 20 30c

                      eller disse
                      TOPGUN lithium battery LiFepo4 lithium iron
                      phosphate battery RC receiver 20C2100mAh6.6V2S
                      Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	113.0 KB
ID:	617855
                      Last edited by Pistepirkko; 16-12-18, 19:52.

                      Comment

                      Working...
                      X