Announcement

Collapse
No announcement yet.

Justere motorer??

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg bruker en middels varm plugg nå. Bør jeg kjøpe en varmere og en kaldere plugg og rett og slett teste?
    Pål

    Comment


    • #17
      Palve: Du trenger neppe noen kaldere plugg hvis det ikke er en høy-komp bilmotor du kjører. Normalt vil små motorer gjerne ha en varm plugg uansett mens de større går på medium når det ikke er for kaldt ute.
      Står motoren inverted? Da er det noen ganger vanskelig å få ruset den tørr...
      Har du fuel som er noen år gammel vil motoren oppføre seg veldig rart, kast fuel som er eldre enn 3-4 år.
      En plugg som har fungert kan faktisk begynne å bli dårlig og sliten, moden for utskiftning.
      Har forgasserinnstillingene forandret seg? Kanskje skitt i forgasseren.
      Sikker på at det ikke kommer luft inn sammen med fuelen fra tanken?

      Isak: Dette høres ut som tomgangsblandingen din er litt ute av lage...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #18
        Joo: Jeg har fått 2-takteren (en .40 fra Kyosho) til å fungere fin-fint. Nå som jeg har fått flydd endel er "følelsen" med motoren en helt annen, og det hele er mye greiere- Motoren går som ei kule.

        Har derimot investert i et nytt fly og montert en SC70, 4-takter. Den har nå gått 5-6 tanker på innkjøring. Her sliter jeg mye mer: Enkel å starte nå, går vibrasjonsfritt på litt fet blanding, men jeg klarer ikke å få den til å gå på lav nok tomgang, da dør den sakte ut. Motoren henger opp ned. Når jeg fjerner glødepinnen hører jeg at turtallet synker merkbart, og må gi gass for å unngå stopp. Det fulgte med en ubrukelig manual, men er utseendemessig 100% lik en OS70 uten pumpe.

        Det som oppleves merkelig er at når jeg gir gass, så klatrer turtallet som regel greit opp til maks. Andre ganger så virker det som den kveles - vibrerer hysterisk - og dør.

        Jeg regner med at det er mer testing og "føling" som skal til, men er ganske så utålmodig ....
        Pål

        Comment


        • #19
          Godt du har fått til 2-takteren di i alle fall.

          Jeg har aldri hatt SC selv, men jeg hører mye vondt om dem fra mange mens andre syntes dem funker bra. Som du har oppdaget er alt lettere når du blir kjent med sakene. Også på 4-takteren er det om å gjøre å finne tomgangsblandingen etter at motoren er innkjørt. Spesielt når motoren står inverted får du svi hvis det ikke er skikkelig gjort.

          Hvis tomgangen synker merkbart når du tar av glødingen er det et godt tegn på at man bør bruke en varmere plugg, hvis pluggen ikke er dårlig da... Gjelder spesielt på 2-taktere. Langt de fleste 4-takterne vil ha det flott med en OS-F plugg.

          Jeg vet heller ikke hvor mye nitro SC vil ha i fuelen, men en god regel er at mange 4-taktere trives best med minst 10% og gjerne 15%. På min nyeste 4-takter (YS) var det faktisk mye å hente på å gå til 30%, men det er uvanlig.

          Nei, juster hovednåla til max, et par knepp tilbake og prøv å finne den beste stillinga på tomgangsnåla.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #20
            I formiddag skrudde jeg tomgangsnåla inn, helt i bunn, og justerte ut igjen mens jeg forsøkte å starte. Din beskrivelse i begynnelsen av tråden her fungerte 100%. Etterhvert som jeg fikk start på motoren, forsøkte jeg å trekke ned tomgangsturtallet, samtidig som jeg justerte ut tomgangsnåla 1/8 omdreining mens jeg gjentatte ganger ga gass.

            Tilslutt satt det 100% !! Motoren spinner som ei kule - og alt ser flott ut

            Men, som nybegynner med utvidet reportoar av banneord, forstår jeg godt at mange kan bli frustrert av dette. Det føles deilig når det først fungerer !!
            Pål

            Comment


            • #21
              Kjempeartig å høre palve

              Og kjempeartig at noen har bruk for erfaringene man har gjort seg gjennom mange år så det ikke blir alt for mye banning...

              Selvsagt blir alt lettere etter å ha erfart litt, håper du får brukt motorene myye framover i godværet nu.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #22
                SAito 180 som dør ut

                Hei

                har et lite problem med en Saito 180. Etter 3/4 throttel synker turtallet litt og motoren dør ut noen ganger... Noen som vet hva det kan skyldes?
                Har diameteren på fuelslanger noe å si?

                mvh
                OJ
                The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

                Comment


                • #23
                  Hei OJ.
                  Jeg kjenner ikke den motoren der i praksis. Men vet den har sine nykker etter hva andre sier og opplever. Tror både affa og RS bruker den. Siden denne tematråden ikke vises uten å gå vegen om forumsiden kan du stille spørsmålet i en ny tråd under "motorer" så kanskje du får mer svar der...?
                  Vet den er ganske tørst, så fuelslanger med liten diameter og mye lengde kan sikkert påvirke gangen.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #24
                    Hva slags forgasser har jeg? SC40

                    Jeg har også en SC 40. På høyre side av forgasseren sitter det en liten sort maskinskrue (ved siden av armen til servohornet til trottelen). Jeg legger til grunn at dette er tomgangsjusteringsskruen.

                    (Motoren ser litt eldre ut enn de nyeste, men jeg ser at liknende motorer selges ennå. På f.eks. http://myhobbies.co.uk/productdetails?productId=930 der det også er bilde av den... Er ikke heeeelt sikker på om bildet viser identisk forgasser som jeg har. Det skal jeg sjekke når jeg kommer hjem)

                    Tuppen av denne skruen passer inn i et utfrest spor i forgassertønna (forgassertønna = den delen som er blank og sylinderformet inni forgasseren og som roterer når man endrer gasspådraget). Jeg kan ikke se noe hull som det kan passere luft gjennom når tønna ("spjelet") er stengt…

                    Har jeg type 1 tomgangskrue da, jf. første innlegget i tråden her?

                    Hvor langt denne skruen kan skrus inn er avhengig av hvor mye trottle som er gitt. Det virker som om alt skruen gjør er å begrense hvor langt tilbake i tomgangsstilling man kan føre forgassertønna. Kan det være så enkelt kontruert? I så fall kunne man jo egentlig fikse alt fra radioen da? Og justert tomgangen med trimmen på radioen…

                    Uansett – sist helg justerte jeg litt på motoren (etter kræsj pga dårlig drakraft under takeoff) og plutselig virker det som om motoren er utrolig samarbeidsvillig. Tomgangen går laangt ned, men er stabil og uten tegn til å stoppe. Hvis jeg gir full gass er den villig nesten med en gang… må bare ta det litt rolig på vei opp til full gass. Høyeste turtall er også veldig bra…

                    Tenkte jeg skulle finjustere tomgangsskruen nå og lurer på om den skal skrus inn eller ut… Hadde vært kjekt å kunne flippe gassen i bånn uten fusk og fanteri fra motorens side…

                    En annen sak - Hvordan skrur man av motoren? Kjedelig å måtte nappe ut fuelslangen for å få den til å stoppe med det den gjør...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hva slags forgasser har jeg? SC40

                      Nixxon...

                      I full gass er det hovedysenåla som avgjør en bestemt fuelmengde til bestemt luftmengde i max turtall.

                      Tomgangsnåla virker som vannkran for å regulere fuelmengden mellom lik etter full gass til tomgang. Du finner det ut når du skrur ut hovedysenål 4-5 tørn ut og kopler ren fuelslange til forgasseren og blåser via munnen din. Reguler trottlearm, du merker når du lukker trottle etterhvert til tomgang så lukker det mer og mer inntil det er lite luft å passere gjennom sprederen. Altså virker tomgangsnåla bare samtidig med trottlearmen.

                      Med andre ord reduseres luftmengden, så reduseres fuelmengden samtidig for å holde omtrent samme blandingsforhold fra full gass til tomgang.

                      Skru inn tomgangsnål=mindre fuel
                      Skru ut tomgangsnål=mer fuel

                      Hvordan justere lettvint:

                      Juster hovedysenål til motoren går max turtall og noen knepp tilbake (1/8-1/4) mens nesa står opp 45 grader.

                      Sett modellen på bakken med motoren i full gass.

                      Lukk trottle til halvparten.

                      A. Se om motoren fusker, gir mye røyk, juster tomgangsnåla innover inntil motoren går jevn.

                      A1. Motoren stopper, skru ut tomgangsnåla 1/4-1/2 og start opp igjen og prøv igjen med halv gass og vurder alternativ A eller A2.

                      A2. Ingenting skjer og den går ennå jevn. Fortsett til "Lukk trottle til tomgang".

                      Lukk trottle til tomgang.

                      B. Juster tomgangsnåla innover inntil røyk er redusert til minimal og motoren går jevn uten tull.

                      Hvordan stoppe motor via R/C:

                      Still trimknappen for trottle til laveste mot tomgang, og juster overføringen mellom forgasseren og servoen slik at trottle lukker helt. Still trimknappen oppover og se om trottleåpningen åpner til tomgangstillingen uten motoren stopper. Merk hvor trimknappen skal stå mens motoren går på tomgang.

                      Jens Eirik

                      Comment


                      • #26
                        Motorboy:

                        Hei,

                        lurer på en liten ting med en Saito 180. Den er ny - har nå gått ca 1,5 time. For at den skal gå ordentlig har jeg hatt nåla ut 4-5 omdr.
                        på lørdag så det ut som om jeg hadde røykanlegg og den stoppet på tomgang en gang. Ser ut som om den endelig får nok fuel. (Bruker 500cc på 6,5 minutter ) har du noe tips om hva som skjer med motoren? Kan noe ha vært tett som har løsnet?
                        Skal prøve å ta en tur ikveld og leane den og se hva som skjer...

                        mvh
                        OJ

                        PS - printet ut og tar med beskrivelsen din av motorjustering
                        The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by OJ
                          Motorboy:

                          Hei,

                          lurer på en liten ting med en Saito 180. Den er ny - har nå gått ca 1,5 time. For at den skal gå ordentlig har jeg hatt nåla ut 4-5 omdr.
                          på lørdag så det ut som om jeg hadde røykanlegg og den stoppet på tomgang en gang. Ser ut som om den endelig får nok fuel. (Bruker 500cc på 6,5 minutter ) har du noe tips om hva som skjer med motoren? Kan noe ha vært tett som har løsnet?
                          Skal prøve å ta en tur ikveld og leane den og se hva som skjer...

                          mvh
                          OJ

                          PS - printet ut og tar med beskrivelsen din av motorjustering
                          Da har du kjørt den for fet, lean motoren ut. Men pass på! Saito liker ikke å kjøre leanet fuel med lav oljeprosenten (under 20 % olje) pga fare for lagerskader i råden pga ikke nok olje i veivhuset, kjør gjerne med en bit rikere slik din motor får nok smøring.

                          Å bruke hørselen er ikke nok, skaff deg en tachometer eller lån av noen som du kjenner og juster motoren etter anvisningen som vist her: Throttle Setup

                          Jens Eirik

                          Comment


                          • #28
                            Takk for tipsene Motorboy.
                            Kjøpte Tachometer idag og justerte etter Saito-siden og tipsene dine. Motoren går mye bedre nå og har halvert fuelforbruket. Ryker fortsatt en del av den på tomgang - vet ikke helt hva som er normalt på den? Men det viktigste er at motoren ikke stopper under flyging er nå min mening

                            OJ
                            The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by OJ
                              Takk for tipsene Motorboy.
                              Kjøpte Tachometer idag og justerte etter Saito-siden og tipsene dine. Motoren går mye bedre nå og har halvert fuelforbruket. Ryker fortsatt en del av den på tomgang - vet ikke helt hva som er normalt på den? Men det viktigste er at motoren ikke stopper under flyging er nå min mening

                              OJ
                              Godt at alt er i orden tilslutt..

                              Litt røyk er bedre enn ingen røyk, se at det kommer litt oljedråper/oljetåke ut av potta og veivhusventilasjon nippelen, dette indikerer at det er nok smøring med tanke på lav oljeprosenter i fuelen under 20%.

                              Jens Eirik

                              Comment


                              • #30
                                Aldri fred å få motorboy.

                                Nå går som sagt motoren helt greit, men det kommer "klikkelyder" fra huset der kamakselen er når jeg dreier propellen rundt. Har sjekket ventilklaringene - de er som de skal.

                                Har du forslag til hva det kan være?

                                mvh
                                OJ
                                The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

                                Comment

                                Working...
                                X