Announcement

Collapse
No announcement yet.

Justere motorer??

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Motoren min (Rossi 45 m/tunepipe) drøyer ett lite sekund før den kommer skikkelig når jeg gir full gass... Ingen hosting, bare ingen stor respons det første sekundet. Etter den lille tenkepausa kommer den og går fint på maks turtall.

    Skal jeg justere tomgangen litt feitere?

    Virker liksom som det ikke er noe å hente i det jeg gir full gass fra tomgang. Er dette typisk for motoren eller skal den komme med en gang slik jeg antar...?

    Den går forøvrig fint på tomgang, men det er bare denne forsinkelsen...

    Den har gått ca. 8l med fuel så den er vel på grensa til å være ferdig innkjørt (de regner vel nærmere 10 liter på disse motorene(?) ) men jeg vet ikke om den forige eieren har skrudd ut tomgangsnåla etter hvert som han har kjørt den inn. Noe han bør ha gjort slik jeg har forstått det, eller er det ikke så farlig?

    Noen som har noen tips?
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #32
      Du må nok prøve å justere tomgangsskruen din litt ut, jeg har to Rossimotorer selv og når de er riktig justerte går de meget raskt opp på max turtall uten et feilslag selv etter LANG tid på tomgang. Bare husk på at Rossi motorene ikke reagerer momentant på justeringer, det står en del om justering av disse motorene på http://www.rcmodeller.net/
      Align T-Rex 450
      Fizza elektrofly
      JR 9xII

      Comment


      • #33
        Takk for bekreftelsen!
        Leste både her og på rcmodeller.net, men mitt problem var liksom ikke beskrevet følte jeg. Men nå skal det nok bli så bra så
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #34
          Frustrert

          Jeg har en .40 motor fra Kyosho. Det står GX40 på den, men den ser 100% lik ut som en SC40, og jeg kjøpte hoved-dysenål som reservedel fra SC40 motoren, og den passet fint. Motoren har forgasseren foran, med fuelpipe bak til hoveddysa.

          Motoren har gått fin-fint i lange tider, men etter å ha stått i tre uker, nekter den å starte. Jeg har gjort følgende:

          1. Blåser fint luft gjennom alle fuel-slanger og dyser.
          2. Har justert Hoveddyse og Tomgangsnålen iht. beskrivelser tidligere i innlegget.
          3. Ganske ny fuel.
          4. Pluggen(e) gløder som bare det (har forsøkt med to plugger).
          5. Primer litt - og har forsøkt mye og ekstra mye, før start.
          6. Jeg har ikke el-start, og har flikket propellen og forsøkt varianter av ovenstående, helt til glødepinnen er tom for strøm - to ganger.

          Motoren gir antydning til å starte av og til, men dør ut med en gang. Jeg kan ikke finne ut hva jeg gjør feil. F...Skapet starter bare ikke.... !!

          Er det noe jeg har glemt?
          Pål

          Comment


          • #35
            Tre uker er ingen tid.
            Tar sjansen på et dumt spørsmål: er klunken der den skal være i tanken? (Ingen bråstans på siste landing) Og enda dummere, men mulig: har du koblet slangene riktig etter at dem var løse? Ikke trykket til forgasseren og omvendt?
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #36
              Ikke dumt, jeg måtte dobbeltsjekke, men det var ok. Prøvde igjen i dag, etter å kommet fra ferie. Nå får jeg startet rabalderet. Motoren går ok med glødepinnen på, men stopper umiddelbart dersom jeg tar av glødepinen på tomgang. Har jeg turtall og fjerner pinnen, så dør den ut etter noen sekunder.

              Har forsøkt å justere etter anvisningene i begynnelsen av tråden, men...

              En ting jeg har lagt merke til: Forgassertønnen beveger seg litt i sideretning, ca 1mm, når spjeldet er åpent. Er dette riktig eller skyldes det et krasj?

              Lurer på om jeg skal skyte f...skapet og kjøpe en ny os.46, men dersom det er jeg som er ubrukelig, så får jeg vel ikke en ny motor til å fungere noe bedre.
              Pål

              Comment


              • #37
                At motoren ikke går uten gløding er ofte et tegn på at pluggen er defekt. Selv om den ikke er gammel... En god plugg til såpass små motorer er OS 8, eller en annen "VARM" plugg.

                Håper du har noenlunde fersk fuel, etter 2-4 år på kanna kan fuelen gi store problemer med motor-gangen. Jeg har erfart det i praksis, trodde ikke det var "så farlig" det produsentene sa, men en OS40FX ble umulig å forstå da jeg skulle bruke opp ei eldre kanne. Den samme OS`en ble forresten vanskelig, fadet og "knitret" da jeg tidligere denne uka kom på stripa med den 30/15-fuelen jeg kjører på YS`en min (30%nitro, 15% olje) Det ble sannsynligvis altfor mye nitro til stakkaren. Neste gang får den 15/15 som den er vant med! Sære saker disse fuel-klumpene.

                Joda, det er vanlig at forgasserne sleider sideveis. Har du ikke tatt av forgassertønna og blåst rent inni? Da vil du sannsynligvis se at forgasseren sleider i et skrått spor der stopp-skruen til forgasseren går i. En anelse slakk sideveis er det også i dette sporet.

                Kjøp gjerne en OS etterhvert om du ikke kommer i mål, men ikke gi opp før du har prøvd ny plugg. I verste fall kan du ta den ut og kjøre den i benk etter ny rengjøring av forgasser. (Er det rart jeg liker seilfly og elektrofly best? )
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #38
                  Prøva å finne ut av ditta motorgreierne ej me....Men e fortsatt litt forvirra ...he prøvd å finne svar her men va vanskli...

                  Greitt nok at skruen som sitt i motsatt ende av forgasseren enn hovednåla e tomgangsnåla...men den maskinskruen som står på toppen-litt bakom på skrå...ka funksjon he den? Stille den me tomgangen på ett vis?
                  Erlend-Limets Venner

                  Comment


                  • #39
                    Nei, "den som står på skrå" er nok den skruen som holder forgassertønnen på plass i forgasseren. Skrur du ut den kan du plutselig ta ut midtdelen. Og hvis den er skrudd for langt inn øker tomgangen/minimum åpning på forgasseren, den fungerer altså som en stoppeskrue for hvor langt du kan lukke forgasseren fysisk også.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #40
                      At motoren ikke går uten gløding er ofte et tegn på at pluggen er defekt
                      Visst pokker, byttet plugg og åpnet en ny kanne Jero Fuel, og da våknet motoren! Litt finjustering av tomgangskruen, og motoren var som ny !

                      Nå er været flott også - så nå blir det rock'n på sletta om noen strakser.

                      Takk for hjelp Joo.

                      Pål
                      Pål

                      Comment


                      • #41
                        Holder på å kjøre inn min første glow motor, Webra Speed 32. Egentlig har jeg vel kommet til det punktet hvor jeg føler det er godt nok, har kjørt ca 1 liter fuel tror jeg. Begynte ganske rikt slik manualen sa, og kjørte slik ca 30 min. Deretter stod det i manualen at man kunne sette den i flyet og fly, mens man kneppet litt mellom hver tur intill motoren gikk optimalt. Jeg har valgt å gjøre dette i benk da jeg ikke ville fløyet med den motoren før den var mye magrerere enn ved første innkjøring.

                        Har vel dreid nåla ca 1/4 mellom hver tank, som har tatt ca 15 min. å tømme. Har dermed gått fra ca 2 turns ut til 3/4 turn nå.

                        Virker det som om jeg har gjort ting ok så langt?

                        Vel vel, så forsøkte jeg med trikset å holde motoren oppover for å høre om den stoppet eller ikke. Og det var det jeg egentlig skulle spørre om. Nå jeg setter hovdnåla slik at den fortsetter å gå på maks turtall i vertikal stilling, så når jeg ikke 100% maks turtall eller ren gange på full gass i horisontal stilling.

                        Skal det være sånn, eller trenger den bare litt mer tid på seg? Blir den for tynn hvis jeg stille til maks turtall i horisontal stilling, eller er det mest faren for stopp i bratt stigning som er greia mht. å holde motor oppover?

                        Morsomt er det i allefall !! Ingenting er som lukta av metanol sier nå jeg hehe.

                        Comment


                        • #42
                          den vil ofte være sånn er min ærfaring. for når du får fart å¨flyet så øker turallet fordi popelln går lettere. og hvis du magrer den slik at den går reint horisontalt på bakken så leaner den ut og stopper lufta. på min sc40 må jeg kjøre så rikt at jeg har problemer med å få opp turtallet på bakken slik at jeg får flyet i lufta. men når jeg har fått det opp så går den fint.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #43
                            Ok... det var svært nyttig info!!

                            Er ikke den mest erfarne flygern, så det kunne vært kult å unngå motorstopp første turen med nytt fly og ny motor

                            Da er det vel lurt å justere litt rikt på bakken da kanskje ja....

                            Comment


                            • #44
                              nå har den .40 motoren min vært litt ekstra vanskelig tror jeg. men hvis du holder flyet med snuten opp også justerer du til du får maks turtall også justere ut igjen litt til du såvidt hører at turtalleg går litt ned. da burde du ligge godt an. prøv så med å holde modellen vannrett. du skal få opp omtrent like høyt turtall men den kan harke og spytte litt. spesielt hvis det er varmt i været så må motoren kjøres rikere har jeg erfart. fordi den da får bedre kjøling. du bør også la den gå litt slik at den er ordentlig varm før du finjusterer. husk når du justere på den ene dysa skal den andre etterjusteres like mye motsatt vei. dvs 1/4 runde rikere på hoved dyse = 1/4 runde magrere på tomgangs dyse. du kan også prøve å magre litt på tomgangs dysa hvis du har problemer med å ta opp turtall på bakken.
                              lykke till
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment


                              • #45
                                Da har jeg misforstått litt. Trodde ikke justering av hovednåla påvirket tomgangen i det hele tatt jeg, og at kontrajustering av denne burde være unødvendig.

                                Skal prøve meg frem litt..

                                Comment

                                Working...
                                X