Announcement

Collapse
No announcement yet.

Justere motorer??

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    rossi 61.fant juser skruen,bakom en skru som holder armen til staget til gassen.
    skal prøve å justere den i morgen..er det noen som har erfaring med
    sc61 har en slik som jeg har spent opp i benk for justering..
    finnes det noen grunn innstilingpå tomgangs dysa på den synes at jeg må skru den hveldig langt ut..finnes det noen regl for denne forgaseren.eks4.1/2
    runde ut??grunn innstiling.er jeg leter etter..
    Runar...ganske fersk...
    fly:
    falcon elektro
    Trainer vs160 st40-knust
    lavinget vs140 evo46
    jupiter sc61-knust
    trainer vs240 rossi61-kresjet å reparert
    supra fly 40. 46evo-kresjet å reparert
    super fly 25. 25 asp. f3a
    baver vs230. 72 irvine.
    lavinget trainer.40. 46 evo
    yak 55 3D EP
    u-can-do 46
    yak 54 elekto 3d
    yak 54 size 50 firetakt os61

    Comment


    • #77
      har hatt en ASP 61 og det er vel samme motoren de var grunninstillingen på tomgangs dysa at du stte på full trottle skrudde ut til den stoppet også skrudde den 3 1/2 runde inn. mener å huske det ble noe sånt som 4 ut fr helt inne. husker dette var ett stort problem fordi jeg fikk feil manual fra forhandler. den var til en 52motor og forhandleren trodde de hadde samme justering på forgasser.

      manualer til magnum/sc/asp finnes her Loading...
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #78
        Hei takker for tipsene.skal prøve i morgen..håper den kommer seg,tror det er merre futt i sc-en enn i rossi-en,mye mere kompi sc-en.tror du traineren
        klarer på en 25cc bensin motor,tror jeg så en på 1,1kg.har hveldig lyst på vanlig bensin motor.da jeg kan mere om dem enn disse glow motorene.
        flyet er jo stort vs240 å brde fine vinger.flydde to korte turer i dag med rossi motoren,begge turene døde motoren i lufta,surt håper på bedre lykke i morgen..takker for tipsa..
        Runar...ganske fersk...
        fly:
        falcon elektro
        Trainer vs160 st40-knust
        lavinget vs140 evo46
        jupiter sc61-knust
        trainer vs240 rossi61-kresjet å reparert
        supra fly 40. 46evo-kresjet å reparert
        super fly 25. 25 asp. f3a
        baver vs230. 72 irvine.
        lavinget trainer.40. 46 evo
        yak 55 3D EP
        u-can-do 46
        yak 54 elekto 3d
        yak 54 size 50 firetakt os61

        Comment


        • #79
          hva slags trainer er det. er det en protec megastar eller noe sånt. ville egentlig tro at det skulle være mere sprut i rossi motoren. uten at jeg har hatt det selv. Den asp 61 som jeg hadde var veldig bra bare jeg skjønte hvordan jeg skulle justere den. var litt vrang i atarten. dro carosel´min vertikalt så det ulte. problemed var at den dro den vertikal ned i sjøen også. fant bare igjen vingen halve kroppen og flotørene. motor batteri og mottaker forsvant
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #80
            han som jeg kjøpte den av trodde det var en gammel graupner modell,
            står noe tysk på luka til fuel(nicht berohren)å noen klistremerker
            som det står simprop på,har hvert inn på siden til great planes,men fant ikke
            dette flyet,den største de hadde var 180vs,,ser at det har hvert en større motor i flyet,tror ikke det har hvert annen motor bokk enn den i tre.orginalt,nå sitter det en en alu bokk..
            Last edited by skyaword; 02-02-06, 18:09.
            Runar...ganske fersk...
            fly:
            falcon elektro
            Trainer vs160 st40-knust
            lavinget vs140 evo46
            jupiter sc61-knust
            trainer vs240 rossi61-kresjet å reparert
            supra fly 40. 46evo-kresjet å reparert
            super fly 25. 25 asp. f3a
            baver vs230. 72 irvine.
            lavinget trainer.40. 46 evo
            yak 55 3D EP
            u-can-do 46
            yak 54 elekto 3d
            yak 54 size 50 firetakt os61

            Comment


            • #81
              Oppstart av magnum 46..

              heisann, som dere ser av overskriften har jeg gått til anskaffelse av mitt første fly (ready on floats) med en Magnum 46 motor.
              Motoren er brukt, skulle kjøre den inn i dag men min nyinnkjøpte fuel Modellracingfule 15 % nitro og 15 % olje.
              På rcmodeller sin side, sto det at man skulle sette hoveddysen ca 1 runde ut, og tomgangsdusen 3 1/4.
              Men så leser jeg en enkel bruksanvisning som motorboy har skrevet, tenkte teste den, men noen spørsmål?

              Tar den utgangspunkt i de instillingene som jeg beskriver over(rcmodeller sine)??
              justerte mange tanker i dag, og var vel godt på vei, men ikke helt.
              Kan en plugg som starter motoren være defekt? har den noe funksjon etter at motoren har startet?
              på slutten ble jeg fri for strøm og måtte gi meg for dagen, synd når det er vindstille og sol... og is på ett vann laaaangt fra folk.

              så når trimknappen er nede (regner med det er den som er til venstre for høyre stikke), da skal motoren stoppe? det gjør ikke min....
              siden utgangspunktet på tomgangsdysen er 3 1/4, skal da den justeres ut eller inn på min motor?

              Håper noen kan fortelle meg dette da jeg er helt fersk på fuelfly. men siden været er meldt topp ett par dager, hadde det vært gret å kunne taxet litt og lært flyet å kjenne

              Mvh BB
              Det som kommer opp, kommer som regel fortere ned

              Comment


              • #82
                for det første så synes jeg 1 runde ut på hoveddysa høres veldig lite ut. spesielt når det er kaldt.2.5 runder ville jeg startet med. tomgangsdysa høres ut som ett greit utganspunkt. når du har fått start så gir du full gass. den vil sikker hoste og harke veldig fordi den da får for mye. skru så hoveddysa innover til den går reint(bare noen knepp om gangen og vent noen sekunder i mellom) hvis motoren er ny eller lite brukt så skal du la den få så mye fuel som mulig uten at den hakker.

                så kan du ta den ned på tomgang. hvis den hoster og harker når du gir gass og er treig til å ta opp turtal så må du skru tomgangsdysa litt inn her er det følsomt. skru bare 1/8 runde om gangen for så å prøve igjen. hvis den bare dør når du gir gass så må du sansyneligvis litt ut med tomgangsdysa.

                Det med å stoppe motoren med trimmen kan du justere til når du først har fått justert forgasseren.

                håper dette hjelp lit
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #83


                  ny plugg og gode råd var tingen, motoren gikk som ei kule den... takker for hjelpen
                  Det som kommer opp, kommer som regel fortere ned

                  Comment


                  • #84
                    hei sann, er ganske så ny innen fuel fly og er snart ferdig med mitt nå, og motoren skal stilles inn snart, og lurer på åssen man starter den, hvor er de 2 nålene dere pratet om på første side? har finnet en, og det er for fuel inntak (trur jeg) motoren jeg har er en irvine 40- 2takt motor.
                    Sindre Aamodt

                    Comment


                    • #85
                      Den nåla du har funnet er high speed nåla. Hvis du ser på andre siden av forgasseren der arma fra servoen sitter. Så er det sansyneligvis en liten skrue i senter på festet til arma det er low speed nåla
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #86
                        ok, da har jeg funnet begge nålene, men hvor mange knepp er det den skal ut? på high speede'n. og skal man starte motren på høyre eller venstre side, på proppel,.
                        Sindre Aamodt

                        Comment


                        • #87
                          Hvor mange knepp den skal ut varierer fra motor til motor. men har du ingen manual så ville jeg prøvd med 2 runder ut fra helt lukket på high speed nåla. Low speed nåla lar du stå hvis du ikke alt har rørt den. Når du står forran motoren så skal den rotere mot klokka, Sett propellen slik at dett ene bladet står omtrent kl 13 når kompresjonen begynner. så flipper du den raskt rundt, bruk en trepinne med en gummislange på eller en tykk arbeidshanske. propellen er skarp og den kan slåå ganske bra.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #88
                            jeg har ikke rørt noe på motoren av innstillinger. takk for svaret med hvilken vei den skal startes og proppelen skal stå kl. 13.00
                            Sindre Aamodt

                            Comment


                            • #89
                              Bare husk at du ikke skal drive og justere på tomgangsnåla før motoren er innkjørt. Først da er det på tide å sjekke om tomgangsnålen kanskje trenger en liten justering. Og da menes LITEN. Her er snakk om å justere bare en anelse hver gang, og ikke skru i hytt og pine.
                              Tomgangsnåla står normalt ganske nær det optimale, og ei omdreining endring på denne er helt på viddene i mange tilfeller.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment


                              • #90
                                Justering av OS max FP 843 motor

                                Det er vanskelig og starte, og går dårlig på tomgang og full gass. Den fusker mye. Hva er grunninstillingen til Os Max FP 843 motoren??

                                Comment

                                Working...
                                X