Announcement

Collapse
No announcement yet.

Justere motorer??

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Justere motorer??

    Ser at det er mange som har trøblete motorer. I de flest tilfellene er motorene brukbare, men innstillingene er feil.

    Under forutsetning av at fueltanken er ok, forgasseren rein og alt sitter fast så prøv dette:

    Etter innkjøringen justeres motoren så mager at den nesten dør ut med høy nese, juster så hovednåla ut 2-3 knepp. Her er standard innstilling på hovednål!

    La motoren gå på lav tomgang 10-15 sekunder, gi brått gass og observer NØYE!
    Hvis motoren kommer opp i turtall så er alt bra. Hvis motoren dør ut og hoster samtidig er TOMGANGEN for feit. Juster tomgangsdysa litt magrere og gi full gass og juster hoveddysa som nevnt først. Nytt forsøk med tomgang og så full gass.. ble det bedre eller må tomgangen magres mer?

    Omvendt: dør motoren når du gir gass, men du hører at den bare leaner/magrer ut så skal tomgangsnåla justeres feitere.

    Når hovednåla er på rett plass så er det svært viktig at du jobber med tomgangsblandingen til motoren trottler perfekt. Mens tomgangsblandingen justeres trengs bare 1-2 knepp motsatt veg på hoveddysa mellom hver justering, ikke skru den i hytt og pine!

    Det er to typer tomgangsskruer. Den beste er den som sitter inni trotteltrommelsenteret. Den gir magrere tomgang når den skrues INN! Akkurat som hovednåla....
    Den andre typen står gjerne oppå siden på forgasseren i forbindelse med et lite hull foran hovedinnsuget. Denne skruen virker motsatt veg, du ser funksjonen når du myser ned i det lille hullet: når du skrur skruen inn ser du at den stenger for hullet, og gir mindre luft/rikere blanding på tomgangen... feitere tomgang.

    AHA??

    Å fly med en motor som fusker ødelegger det meste av flygleden, ta deg tid til å finne blandingsforholdet. Nå skal du ha en motor som har kjapp respons på gassen og gir deg mer flyglede.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    Vet ikke helt hvor jeg har det i fra, men tror noen en gang i tiden sa til meg at når du justerer motoren, så hold nesa i været og juster litt frem og tilbake til du når høyest turtall, deretter ett til to knepp ut... hold modellen rett frem og hør at motoren ikke endrer seg...

    er dette helt på bærtur eller?
    Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc

    Comment


    • #3
      Neida Ulven

      Du er ikkje på bærtur vel? Riktig det du sier, men etter at du har gjort det du nevner så dobbeltsjekkes tomgangsblandingen som jeg nevner.

      Når ting er rent og pent og innkjørt så er det bare den prosedyren du nevner som trengs før dagens første flight, ting er jo innjusterte. Og et par knepp på hovednåla betyr ikke noe for tomgangsblandingen når den er på plass.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Ett annet lite tips; Ikke begynn å juster deg for langt ut på viddene med nye motorer. Gi den rikt og godt på hoveddysa ved første start. Jeg har ett 20 tals motorer og etter endt innkjøring er det ofte eller aldri justeringer av tomgangsdysa. Noen få knepp på hoveddysa etter vær og vind bare.

        Og lær dere gjerne å starte motoren uten elektrisk starter. Da blir man god til å kjenne sine motorer og gjør at det er en lek å starte de.

        Comment


        • #5
          Ja, som jeg også sa så gjelder tomgangsjusteringen rett etter innkjøring. Etter det er det svært sjelden den trenger justering, men likevel MÅ tomgangsblandingen justeres opp hvis du merker at den ikke er helt bra...

          Byttet propell på en OS61 fra 11x7 til 12x8 nylig, og da måtte jeg justere tomgangen en anelse fetere for å få perfekt respons. Men en innkjørt og rett justert motor skal aldri trenge store justeringer, i så fall er det på tide å sjekke slanger og evt rense forgasser.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Hei.har en Magnum 53xl motor.den gikk baklengs og rotet fælt en stund,til jeg kom over dette tipset,nå går den som en klokke,men har en tedens til å starte baklengs enda men ikke 8 av 10 ganger som før ,2 av 10 ca,har hørt att dette gjør di vist di får for mye fuel.
            http://www.freesider.no

            Comment


            • #7
              Stemmer det freesider.
              Prøv å slå motoren i gang den gale vegen.... men ikke helt over topp. Bare rapp til propellen passe hardt baklengs så går den sikkert rette vegen Pass på å få startpinnen/fingeren unna veg!
              OBS: propellen KAN slå seg løs under starten, pass øya!
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Du glemte i tillegg, Prime motoren godt i noen omdreininger uten glødepluggklype og lukk trottle til 1/4 åpning, kople til pluggen , før du slår propellen baklengs, det virker hver gang. Har selv Os fs40, SC fs52 og Webra T-4 15 ccm (med registerrem, produsert i 1980)

                Jens Eirik

                Comment


                • #9
                  Nja Motorboy..... glemte vel ikke det ?
                  Beskriver bare hvordan man skal finne forholdet mellom hovednål og tomgangsnål for at motoren skal throttle godt, ikke hvordan man skal starte motorene....
                  Men sant som du sier, de fleste motorene må primes noe for å få start. Særlig 4-taktere er lette å starte på det viset: full throttel og choken på (evt holde for forgasseren), slå 3 ganger rundt. Fjern choken og slå 2 ganger med full gass, throttel til tomgang, klipa på og ett slag så går den! Funker hver gang for meg.
                  2-taktere er litt mer sære. Ser at veldig mange choker motorene mye og når dem endelig starter så hoster dem bare. Folk må huske å tømme ut all fuelen som har havna i potta!
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Ja, sant nok, man skal ikke dra for mye fuel inn i motoren. Har alltid fulgt anvisning fra instruksjon som fulgte med. Jeg har en tips i tillegg, hvis du har spinner på propellen, så hold på spinneren og vri baklengs rask, så starter den uten dine fingre blir til kjøttbiter.. [/img]

                    Comment


                    • #11
                      Grei oppskrift for grunninnstilling av forgasser. Hentet fra vår egen hjemmeside Fant ikke siden – Gullknapp Modellflyklubb :

                      1) Kople en bit fuelslange til forgasserens inntaksnippel.
                      2) Lukk hoved-dysenålen helt. Skru med klokken, helt inn. Ikke bruk overdreven makt!.
                      3) Åpne trottle-tønnen helt, -full gass. Blås inn i fuelslangen. Det skal ikke slippe luft igjennom. Om det lekker luft er det mest sannsynlig noe galt med dysenåla.
                      4) Åpne hoved-dysenålen 2- 2,5 turn og blås påny. Nå skal luften lett slippes igjennom.
                      5) Sett trottle-tønnen til tomgangspossisjon (ca 1mm synlig åpning).
                      6) Skru tomgangs-skruen helt inn (med klokken) og blås påny. Ingen luft skal slippe igjennom. Fortsett å blås samtidig som du skrur tomgangsskruen ut inntil luften så vidt begynner å slippe igjennom.

                      Dette er grunninstillingen og du kan nå starte motoren:

                      Start motoren og gi full gass. Juster hoved-dysenålen inntil du oppnår det høyeste turtallet. (Husk at du aldri skal kjøre motorer for magert! Hvis motorturtallet begynner å minke når du skrur inn, skru tilbake 2-4 knepp.

                      Dra av gassen til tomgang. Åpne gassen til maks turtall og observer:
                      1) motoren kutter uten å sprute/host fuel ut av gasseren er den for mager. Åpne tomgangs-skruen 1/8 dels turn (mot klokken) og prøv påny.

                      2) motoren spytter fuel ut av gasseren og hoster og går ujevt opp i turtall, er den for rik. Skru tomgangs-skruen 1/8 dels turn inn (med klokken) og prøv påny.

                      Husk at motoren blir må kjøres inn for å få maksimal ytelse. Dette kan ta fra 1-10l avhengig av type og størrelse. For å være sikker på at den ikke skal stoppe er det bedre å kjøre den marginalt "rik" på både tomgang og fullgass nåla.


                      /Tom Erik
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment


                      • #12
                        Fikk en AHA-opplevelse på stripa her en dag da jeg justerte SC motoren min. Den var helt fin på tomgang og fullgass men når den gikk på halvgass sank den i turtall og fusket etter noen sekunder, når jeg da skulle gi fullgass igjen bare hostet den og døde ut. Det virket som den fikk alt for mye på halvgass og surnet med andre ord.
                        Skrudde da inn tomgangsnåla en halv omdreining og ut fullgassnåla tilsvarende, da vart mellomregistertet helt perfekt. Det kan virke som om det blir konsentrert mest på bare tomgang og fullgass, men mellomregisteret er jammen viktigt det og. Jeg har hatt mange nødlandinger pga denne feiljusteringen, men kan nå konsentrere meg om å fly i steden for å lure på når motoren stopper.
                        Align T-Rex 450
                        Fizza elektrofly
                        JR 9xII

                        Comment


                        • #13
                          Holder på å kjøre en Saito 72 GK for tiden og plages litt med å få rett "følelsen" med motoren. Ikke misforstå, motoren går som en klokke, og jeg er ikke det minste redd for at den går for magert eller for feit. Men synes det er vanskelig å finne rett instillinger bare på følingen med 4 taktere. Det er samma resultat hvis en skrur en runde ut eller inn, i allefall virker det slikt for meg. Noen råd om 4 taktere og hvordan å justere dem?

                          Hvis jeg kjører motoren på full gass, for så å ta den helt ned på tomgang, så synker turtallet en smule etter noen sekunder, for så å gå tilbake igjen. Hva vil det bety, hovednål for feit? eller skal en justere etter tomgang ?
                          Runar Isaksen
                          risaksen@bluezone.no

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by joo
                            2-taktere er litt mer sære. Ser at veldig mange choker motorene mye og når dem endelig starter så hoster dem bare. Folk må huske å tømme ut all fuelen som har havna i potta!
                            Jeg sliter med å starte 2-takteren min. Den må chokes mye, og starter baklengs noen ganger før jeg får den til å gå ordentlig. Jeg har forsøkt alle de gode rådene her - men får det ikke til
                            Pål

                            Comment


                            • #15
                              Prøvd annen pluggtype?
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X