Announcement

Collapse
No announcement yet.

bruk av balanseror til flaps?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bruk av balanseror til flaps?

    Hei! jeg har en ready, og har to servoer i vingen, (eclipse 7styring )
    jeg har forsått det sånn at dette også kan brukes som flaps.
    Det er anbefalt et utslag på 6-8mm nedover på flapsen, men det står ikke noe om høyderoret. Skal ikke dette oppover for å motvirke at modellen stuper når flapsen settes? hvor mye høyderor skal jeg gå utifra til å begynne med??
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Hei
    Står det virkelig i manualen at balanserorene kan brukes som flaps og skal settes nedover??
    For meg høres det feil ut. Har du balanseror på den ytterste delen av vingen kan disse brukes som flaps, men skal da settes OPPOVER. Og dette gjelder bare hvis det er minst 1/3-1/4 av vingen som ikke har balanseror.... Setter du fullstrips balanseror nedover så er det ikke flaps, men en ny profil. Enkelte profiler er beregnet på dette men ikke alle.
    Hensikten med flaps er å øke angrepsvinkelen på den indre del av vingen mens den ytre delen har lavere angrepsvinkel. Den delen av vingen som har større angrepsvinkel vil gi mer løft og motstand, mens hensikten med å la ytre del av vingen ha mindre angrepsvinkel er å unngå at hele vingen steiler! Om midtre del av vingen steiler så "flyr" ennå den ytre delen slik at flyet kan kontrolleres og ikke flikker.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      balanseror som flaps?

      Dette er et fly som har balanseror langs hele vingen. direkte fra monteringsvillledningen:join the ailerons to the servo(s) using two pushrods...... If you own a computer radio you may even install two servos and use the aileron as flaps. if you dont have, dont worry the ready also has wery good performances with only one servo....

      If you use ailerons as flaps start with a maximum down throw of 6-8 mm

      Så jeg tenkte det kunne vere artig å prøve??!!
      Tor Helseth
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Hei...
        Dobbel posting ikke nødvendig, slettet derfor den andre posten.
        Low and slow with power to go !!

        Comment


        • #5
          Nå var du heldig, har en Jupiter (unskyld hadde ) og en Ready (samme vinge). både med og uten Flaprons (heter så når en har stripe ailrons som også brukes som flaps), Jupiter og Ready er greie på det punktet att dei blir lite på virka av flapron setting på intil 8-10mm, d.v.s at det trengs lite eller ingen høgderors trimming for å kompansere flaprons (o.b.s. dette har eg kunn testa med tyngde punktet veldigt langt bake) berre pass på at begge rora kjem like langt ned, ellers vil den prøve å rolle når du setter "flaps".
          Når det kjem til programering av senderen så har eg ein Prism 7X og ikkje ein Eclipse, men det får stå si prøve.
          Forutsetter dei er rimleg like, i såfall må du bruk kanal 1 og 6 til flaprons (flap miksen er på kanal 6) og det går å sette en 30% flaps slik att flap knotten kan brukes til å øke/minke flaps utslaget i lufta. Ett par mm flaps (nedover så klart) gjer at Ready`n flyt litt bedre, men blir mindre presis rett fram, her er ett viktigt punkt med flaprons, hved lav hastighet får du liten eller ingen tid fra flyet indikerer att nå vil det tipstalle til det faktisk gjer det (i motsetning til ellers) så det blir faktisk farlegere å fly med flaprons nede fordi en ofte strekker lufthastigheta til den absolutte nedre grense under landing/landingsinnlegg. Men i høgare farter merker ein egentlig lite til om dei er nede.
          Noko meir? pressisering? berre spørr!
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #6
            Skal ikke starte noen diskusjon om flaps kontra flaperon, men tror nok jeg ville ha stått av temmelig kvikt hvis piloten på Braathen har gjordt forsøk på å få flapsene til å gå oppover . Når balanserorene brukes som flaps kalles det som vm sier flaperon og finnes på "vanlige" fly også bl.a. mikroflyet "Challenger". Det som skjer når disse senkes er at profilen krummes mer som gir mere løft, men samtidig økes vingens angrepsvinkel, som joo sier, slik at vingen bremser mer. Det skal normalt føre til at modellen kommer dalende ned med lav fart uten å falle igjennom, teoretisk. Hvorvidt modellene blir ustabil ved bruk av flaperon avhenger av konstruksjonen, men tror ikke det er noen fare med nevnte modell så lenge man holder seg innenfor anbefalte grenser. Et lite triks til de som vil ha ned farten på sin trainer: Juster begge balanserorene litt ned (3 - 5 mm) lik flaperon og fly konstant med dette. Trenger ikke mixeradio eller to servoer for å gjøre dette, skru kun på balanserorstengene .

            Comment


            • #7
              bukker og takker!!

              takk for mange gode svar!!!
              Tor Helseth
              Ålesund og Omegn Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                For å mixe flapperon på eclipsen går man inn i menyen og velger 'flapperon active'. Da får man flaps'en på den venstre vridebryteren bak. Personlig liker jeg ikke akkurat det, men det kan man enkelt endre ved å skru på landingmode og velge ønsket utslag for både flaps og høyderor der. Da får man flapsen ned og høyderoret i den posisjoene man ønsker ved å flytte 'flight-mode' bryteren (den med 3 posisjoner) mot seg. For å gjøre slik at vridebryteren bak ikke endrerf lapsen finnes det en funksjon i menyen som jeg ikke husker hva heter, som skal settes til 0.

                Har selv brukt flapperon miks og det funker helt fint. Effekten jeg merket var at modellen bremset bedre.
                Fint på vindstille dager, men jeg har av en eller annen grunn sluttet å bruke det nå.

                mvh
                Kjartan
                mvh Kjartan

                Comment


                • #9
                  Det med å bruke vribryteren er ikkje så dumt egentlig, gjør som Natrajk sier men la verdien som han sier skal settes til 0%, settes til t.d. 30%. Slik at du har muligheten til å justere balanserora ned ca 2-3mm når du føler dette trenges (bruk flight mode bryteren til å sette ca 8mm "flaps").
                  Grunnen til at eg seier dette er at når det er vindstille kan 2mm ned på balanserora gje eit snillere og roligere fly men når det er litt vind er det somregel betre utan (etter kvart som ein får litt øving med flyet viser det seg ofte at en slutter å bruke 2mm nedtrekk i det heile, men på eit fly som ein synast er litt for raskt kan det vere ei grei løysing for å roe ting litt ned). Lykke til.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment

                  Working...
                  X