Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er dette en gal måte å starte på ?(nybegynner)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er dette en gal måte å starte på ?(nybegynner)

    Hei alle sammen,er ganske så ny i dette med rc fly,men har nå bestemt meg for å starte,kjøpte meg et Jupiter(nesten uknuselig) med en Magnum 53 motor,
    tok litt tid å få motoren innkjørt men den går fint nå etter noen justeringer(er bilmekanikker så jeg tok jo det for å være en smal sak....uhh)

    Har noen av dere denne modeln?
    Første flygetur tok da ca 5 sek,flyet gikke opp og rett til venstre og ned.ok ingen ting alvorlig,rev løs vinge og servobranketten,30 min og litt epox.
    2 gang merket jeg at luft strømmen fra propellen gikk mest mot høyre,og skjønte jo da hvorfor d gikk til venstre,(hadde høyretrekk på motor)

    Men tok den inn og demont motor og motorfeste,la 3 små skiver bak morotfeste og ga den mere høyretrekk,men nå synest jeg den ser helt rar ut.
    Er d normal med så skjeve motorer?
    Kan det være feil noen andre steder som gjør dette?
    Ingen andre fly som jeg har sett har motoren så mye til høyre.

    Men jeg tok da flyet ut,staret og nå gikk luften helt rett bakkover.
    Ble ikke lange flyturen dette heller,tok av men full gass,nesten lup,fikk flatet den ut,slakket på gassen,
    det gikk fint og rett,skulle svinge til høyre men glemte litt høyde ror,gikk sidelengs ned med en flipp og en flopp....og rett i havet.

    Nå er alt rennsett for saltvann og helt ok,motaker død(RIP)
    Har nå hengt jupiter i taket.

    Har bestilt en Ready nå.
    Er denne noe enklere?

    Skulle hatt en kabel for FMS simulatorn t Pc`n ,har en Hitec Laser 4
    kan jeg bygge en slikk selv?
    Dette ble noe langt.. soory for d
    http://www.freesider.no

  • #2
    Det er normalt med høyretrekk på motoren, men det er vanskelig å si om det er for mye uten å ha sett modellen og hvordan den flyr.
    Dersom modellen flyr beint er sikkert vinkelen grei.
    Det er helt normalt å måtte bruke litt venstre sideror i det man tar av med flyet, men dersom man må bruke det gjennom hele flyturen, eller at modellen trekker mye til venstre når man trekker den opp vertikalt, har man for lite høyretrekk.

    Ready'en er et velkjent og fint nybegynnerfly som du helt sikkert lærer deg å fly med. Dersom du har muligheten er det beste å ta kontakt med noen som har litt erfaring slik at de kan hjelpe deg i gang.
    Du kan spare mye tid og penger med å få hjelp helt i begynnelsen.

    mvh
    Kjartan
    mvh Kjartan

    Comment


    • #3
      oki.har ikke noe trenere i nærheten hær,ca 1 times kjøring til 2 gamle veteraner.men di bruker rådyre multiplex sendere,så med min hitec så blir det dårlig med trainer kontak mellom oss.
      Jupitern min har nå med dette høyretrekket ikke anntydning til å trekke verken til h/v under start eller i luften,men den ser da mye dum ut med så mye høyretrekk,må da være 5-7 %
      Bestilte feil fuel,kjører med 20% Nithro..???
      http://www.freesider.no

      Comment


      • #4
        Man trenger nødvendigvis ikke å ha trainerkabel for å få hjelp. Det er også til stor hjelp at en erfaren flyver står ved siden av deg og kan gripe inn hvis noe går galt. En erfaren kan også ta opp flyet første gangen slik at du får trimmet det rett. Da får du også vite at tyngdepunkt og rorutslag er korrekt.
        Høyretrekk er normalt 2-3 grader, men feil høyretrekk skal ikke ha så mye å si at flyet blir vanskelig å fly.
        Mvh
        Lars Erik Arntsen

        Comment


        • #5
          Heisann

          Har hatt både Jupiter og Ready, og kræsjet mange ganger...

          Det jeg gjorde feil i starten, var at ved take-off så "dro" jeg flyet rett til himmels, uten at det hadde stor nok fart... Resultatet var da at den dro til venstre, og ofte kræsjet...

          Vi bruker å kaste det i været, med bånn gass, og ikke røre høyderoret, bare la flyet flyte 1-2meter over bakken en ca 30 m til det har bra fart, deretter kan man dra den til himmels! Da trekker den ikke til venstre i det hele tatt. Sikkert samme prinsipp ved "bakke-start".. La flyet få bra fart, og ikke stig så "bratt" til himmels.

          ps.. jeg bruker ikkenoe høyrevridning på motoren i det hele tatt...



          Ready har vingen over flyet, og er dermed enklere å fly sakte med enn jupiter, tror jeg. Dessuten har det nesehjul, noe som kan "spare" propellen ved litt hard landing.

          Lykke til..

          Knut Erik

          Comment


          • #6
            Hei!

            Er ikke noen erfaren pilot. Har bare hatt et motorfly. Det kjøpte jeg i sommer. Flyet er en Jupiter med Rossi 45/paulsenpotte. Man ser at motoren er høyrevridd. Vet ikke hvor mye men man trenger venstreror for at flyet skal gå rett på bakken. Kjøpte flyet og motoren brukt. Installerte radioen og lurte på om jeg skulle prøve på egenhånd. Heldigvis fikk jeg tak i hjelp av en erfaren pilot som tok opp flyet og trimmet det. 2 knepp på høyderoret var nok. Deretter fløy jeg to turer med trainerkabel. Hverken startet eller landet selv pga mye vind.
            De neste flyturene tok jeg på egenhånd og det gikk helt fint. Har kanskje flydd 10-15 turer. Eneste "akrobatikk" jeg mestrer er loop/roll/stallturn.

            Det jeg skulle fram til er at selv om jeg bare fikk prøvd 2 turer med trainerkabel fikk jeg se hva flyet kunne og hvor sakte det kunne fly uten å stalle. Dermed var jeg ganske sikker på at det skulle gå bra alene.

            Kjøpte flyvende vinge i vår + at jeg har flydd ganske mye med fms/gamepad og det har nok hjulpet mye.

            Comment


            • #7
              Velkommen blant de fliselskende freesider

              Normalt har motorer 1-2 grader høyretrekk. Dette kan du se hvis du ser etter, men ser "nesten" rett ut! Tenk deg hvordan propellen presser lufta bakover i en spiral samme vegen som propellen dreier så oppdager du at luftstrømmen vil dytte sideroret til høyre og modellen mot venstre. Derfor høyretrekk for å oppveie dette.
              I lav fart er denne effekten kraftigere (under takeoff med full gass) siden det er lite fart framover i forhold til propellstrøm. Som de andre sier så er det normalt å gi litt høyre sideror i takeoffen.

              Som turboman sier så er en stor tabbe å bare hale høyderor før farten er stor nok. Da går flyet oftest i bakken, til høyre eller venstre er samme sak Smeller gjør det uansett. (Steiling)

              Simulator er bra!

              Ville tatt den turen til de "erfarne" karene med neste fly! Som Natrajk sier: la noen erfarne sjekke ut modellen mht tyngdepunkt osv og trimme den. Så får du overta flyet i lufta og prøve litt før du skal kjøre solo.

              Har selv kjørt med lite nitro, men har etterhvert oppdaget at dem som har minst problemer med motorene sine gjerne kjører 15% nitro eller mer... Nitroen forkorter KANSKJE levetiden på motoren din, men det ville jeg ikke bekymre meg om! Oftest er motorene ødelagt på annet vis eller faset ut før dem er utslitte uansett.

              Ready er en av mange gode nybegynnerkasser

              Lykke til..
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Ready er litt enklere enn en Jupiter, men begge flya flyg akkurat like fort/sakte. Forskjellen er at med si høge vingemotering er Ready`n noe mer selv stabiliserende enn Jupiter`n og at sideroret virker i motsetning til Jupiter`n sitt som kunn virker i lav hastighet (typisk for endel lav vinga fly) forøvrig er Jupiteren god å styre på bakken noe Ready`n med sitt smale understell ikke er (Ready`n er herlig med flotører på snø og vann).
                Vet om flere som har lært å fly på jupiter (ikke noe problem, har en av vær selv faktisk).
                Side trekk er ikke spesielt kritisk på desse flya (flyr med Magnum XL 61 RFS firtaktere og 13X6 APC proppeller og desse leverer endel skyv), ei skive istaden for tre burde gjøre susen, og når du sier rett opp og til venstre, så er du som 9 av 10 nybegynnere uten veiledning. Sikt flyet rett frem mot vinden, øk roligt til full gass (tren gjerne på å taxe frem og tilbake på stripa uten vinge), vent til farten er stor nokk til at flyet kan flyge (jada vanskeligt å si men det skjønner du fort) og trekk forsiktig i høgderors stikka til flyet stiger med en vinkel på 5/10 grader opp og rett frem (stiger det mere er det faktisk muligt å skyve stikka fra seg for å minske stigningen ) vent til flyet er ca 20 meter oppe og sving roligt den veg du vil (litt balanseror og litt høgderor, det er her litt hjelp virkelig er nyttigt), rett opp flyet når du flyr paralelt med flystripa og Voila du flyr! Siste tips ha med dei to gamle veteranene neste gang du prøver og alt vil garantert gå bedre.
                Lykke til
                Vingemutteren
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  takker og bukker for svarene
                  http://www.freesider.no

                  Comment

                  Working...
                  X