Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hanno Pretners Currare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hanno Pretners Currare

    Ser av Model Airplane News at det finnes tegninger til denne. Det kunne ha vært et interessant byggeprosjekt i de mørke vintertimer. Denne modellen ble vel konstruert og fløyet på slutten av 70 og begynnelsen av 8o tallet.

    Mitt spørsmål til forumet blir egentlig - er det noen forskjell i egenskapene fra de som ble konstruert tidligere og dagens modeller. Motorstørelsen har jo øket fra .61 til .90 - 1.40 men det er mere det flytekniske jeg tenker på.

    Jeg synes mange av modellen konstruert på 70 - 80 tallet er mere linjelekre en dagens ARF. :P

    Mvh
    Espen
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Må bare si meg enig med deg! Har hatt Curare og nu for tiden er det Calypsoen til Hanno som er på vingene. Vakre ja :P

    Heldigvis har FAI-reglene vært så fornuftige at max størrelse er satt til 2x2 meter og maxvekta til 5 kilo. Hadde det ikke vært for dette hadde nok det jeg syntes er sprøtt gigantomani ala IMAC og TOC osv ødelagt denne konkurranseformen for lenge siden. Store fly flyr bedre enn små, derfor er det naturlig at dagens patternkjerrer har 1.40-motor og ca 2 meter vingespenn.. og der er det stopp.

    Er ingen garva konkurranseflyver, men hvis du ser på programmene ser du at det er en del snap-øvelser i F3A mens Nordic ikke har det. Såvidt jeg har forstått det er en typisk Nordic-modell vanskelig å snappe med men mer stabil til sitt program.. osv.

    Har en Protech Onyx på gang, og det er betydelig forskjell på kroppene til den og Calypsoen...

    En viktig forskjell jeg kommer på nu er at i dag skal øvelsene være svære og vertikal performance må være betydelig bedre enn for 20 år siden!! Og det er en fordel med en modell som ikke flyr for fort, sektorene blir plutselig trange
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Jeg har sett Jon Wolds Calypso og må si at den er "berre lekker".

      Betyr det du sier at de "gamle" modellene fløy hurtigere enn de nye og dermed krever mere høyde og lengde for å gjenomføre øvelsene.

      Uansett så har jo Vingtor en stripe på mere enn 100m og fritt for trær i lengderetningen på en 3 - 500 m.

      Må vel kanskje konferere litt med sjefen (kona) om det er plass til flere fly i leiligheten. Alternativt får jeg leie en "snekkerbu" til fremtidige prosjekter som også får fungere som hangar.

      Espen
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        De gamle fløy raskere ja, men hadde ikke den performancen som er vanlig i dag, spesielt vertikalt. Dermed ble øvelsene likevel mindre før og ble utført fortere.
        Lær deg gjerne om sektorene først som sist: 60 grader "alle veger" er boksen du skal være innenfor med øvelsene. Fra Nordic og oppover skal selvfølgelig vendingene ligge i boksen de også....
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Gammel type patternfly var vel noe mer strømlinjeformet enn dagens, men likevel vil en Synergy 140 fly mye fortere enn en 60-kjerre fra åttitallet, det er bare størrelsen som bedrar.
          Det viktigste er at man har nok power til å holde linja vertikalt så lenge man vil. Dessuten er ikke de gamle patternkjerrene så sinte som ryktet skal ha det til, du trenger ikke noe særlig lang stripe for å fly dem. Selv om de er vanskelige å få tak i anbefaler jeg heller en 60-kjerre fra åttitallet enn en giles, sukhoi eller Extra som er så populært til sportsflyging idag, de synes å være mye mer krevende å fly presist.
          MVH

          Jon Gunnar Wold

          Comment


          • #6
            Sjekk 404 Not found - Amateurfunk 2022 - VTH neue Medien GmbH og velg Onlineshop. Jeg gikk akkurat berserk med visa'n og bestilte tegninger til
            - Curare 60
            - Curare 40 (miniare)
            - Magic 60
            - Blue Arrow
            - Supra 2500

            Supra'n er for øvrig Hanno's 2-meter versjon av Supra Fly! Hehe, kanskje den blir neste vinters prosjekt, med en OS140, 160 eller Super Tigre G23
            MVH

            Jon Gunnar Wold

            Comment


            • #7
              Har liggende en gammel Galaxy, noen av dere som kjenner denne eller har noen vakre bilder på den ? Er vel ca 170 vingespenn og litt curare look. 60 Size og bakutblås.
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Sjekka ut linken - dette var mye nostalgi. Skulle ønske at noen kunne gi ut noen av modellene som byggesett igjen.

                Er ikke en del av disse vingekonstruksjonene basert på plankede isopor/styropor vinger? Hvis det er det - er det noen som skjærer ut profilene?

                Prisen på ca 150 NOK pr tegning er vel heller ikke så galt.
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Via faren min har jeg kontakt med etpar stykker som sikkert kan hjelpe til med vingekjerner, eller så går det an å kontakte Leikvold på Gol, han har visstnok datastyrt skjæremaskin. I verste fall får man hisse opp en gammal strømforsyning og ståltråd og sköta själv
                  MVH

                  Jon Gunnar Wold

                  Comment


                  • #10
                    Når du mottar tegningene kan du da gi en tilbakemelding på hvordan de er og om det eventuelt er skumkjerne i vingene.

                    Må kanskje rydde kjøkkenbordet alikevel - det frister med en miniare. Det andre er jo at man aldri har bygget fra tegning før - så det vil være en utfordring.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment

                    Working...
                    X