Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor lenge varer servo og mottaker batterier?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Mossie69
    Mottakerbatterier leverer lite strøm (1-2A Ampere) og de lades med lite strøm (50-200 mA). Hvis du har en vegglader til dine 600 mAh-batterier så er den sikkert på 50-60 mAh. Dvs. du vil bruke 12-14 timer på å lade pakken når den er helt tom. Dermed kan du også finne ut hvor mye du trenger å lade pakken etter hver flydag. Normalt vil du kunne bruke den kontinuerlig i 2-3 timer. Har du f.eks. brukt den i 1 time, så lader du den i 5 timer når du kommer hjem. Om du setter den på over natten spiller ingen rolle, disse batteriene tåler å lades lenge på så lav strøm.
    Du kan da ikke vite hvor lenge du trenger å lade pakken uten å vite hvor mye strøm du har brukt Mossie!
    Hvis du utstyrt med en vegglader skal gå ut fra at 1times flyging gir 5timers lading for å få batteriet opp igjen da er du tøff. Og hva med selvutlading?

    Alf:
    Max oppgitt strømforbruk på en servo er normalt i stallet tilstand og skal du gå ut fra 4-5 stallete servoer snakker vi vel heller om minutter enn timer, så det går ikke.

    De minste microservoene bruker mer strøm fordi de små motorene har forferdelig dårlig virkningsgrad.

    Eneste praktiske måten å finne ut omtrent hvor mye strøm ditt fly bruker når du flyr det er å lade ut batteriet på en computerlader etter endt flyging og lese av forskjellen. (eller fly til det er tomt og ta tiden )

    Comment


    • #17
      Som jeg nevnte tidligere så sa jeg at hvis man tok utgangspunkt i maxforbruket som er gitt på fabrikantene sine hjemmesider så kan man enkelt gjøre ett grovt overslag på hva en pakke vil holde i verste tilfelle. Prøv og se, det stemmer ganske ikke med minutter som du sier.

      Når det gjelder digitale så jobber de hele tiden mens analoge pulserer og sparer derfor strøm tror jeg når jeg tenker litt etter....
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #18
        Tja, her er noen tall:
        Graupner standardservo C577:
        Operating voltage 4,8 ... 6 V No-load current approx. 5 mA
        Current drain max. approx. 820 mA

        Graupner standardservo C5077:
        Operating voltage 4,8 ... 6 V No-load current approx. 5 mA
        Current drain max. approx. 1010 mA

        5 stk 5077 ved max strømforbruk tømmer en 600mAh pakke på ca 7 min.
        5 stk 5077 ved min strømforbruk varer samme pakken ca 24 timer.
        Begge deler er selfølgelig helt urealistisk.

        Så hva skal man da velge å gå ut fra når strømforbruket spenner fra 5 til 800++ mAh?
        Jo, du kan anta et strømforbruk. Du kan f.eks si at du antar at disse servoene i snitt jobber under 10% last. Da kan du anta at pakken din varer i max 70min.
        Det jeg vil fram til er at dette blir ikke annet enn antakelser, du kan ikke vite hva servoene dine i snitt bruker uten å måle hvor mye strøm som er igjen etter flyging.

        Og dette er nok også årsaken til mange krasj, nettopp at man antar at pakken varer minst xx timer uten å ha noe som helst fakta om det virkelige strømforbruket.

        Så vær redd for å gå tom for strøm!

        mvh Olav

        Comment


        • #19
          Er helt enig i det du sier, men etterhvert skal jeg ta en måling av servoer under belastning da jeg har tilgang til slikt utstyr. Det kommer nok en artikkel om dette i løpet av vinteren.

          Sist jeg sjekket mine Hitec digitale minnes jeg at de trakk rundt 200-250mA.



          Men ganske enig at det er lurt å ikke gå tom for strøm!

          Det blir vel heller ikke lenge før det blir Lion løsninger tilgjengelig her i norge? Amerikanerne bruker jo mye Duraflites og PowerfLite batterier med opptil 4400mAh i en pakke som ikke veier mer enn en 1800mAh std NiCD. Gleder meg !




          /Alf
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #20
            Hahh
            7 minutter eller 24 timer???? Utrolig hvor mye teorien kan misbrukes..... Reine politikerpraten dette, rart det er krig i verden? Eller nok et bevis på at teori og praksis ofte stemmer med Murphy`s lover...

            Gjentar det jeg sa i et av de første innleggene basert på erfaring: max 1,5 timer, dog max en time hvis du ikke monitorerer/sjekker batteriet. Forutsetter at batteriet er nyladet flydagen. Alltid!
            Med en batteritester kan hele diskusjonen avblåses og sikkerheten gjenopprettes.

            PS: dette er ikke ment som provokasjon men heller som et forsøk på å finne ei løsning framfor å lage problemer. Diskusjoner rundt de forskjellige servoenes strømtrekk osv er interessant, et nytt tema???

            Snart helg; har dere ladet fly og sender og gleder dere til 4 timer flyging??????
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #21
              Originally posted by joo
              Hahh
              7 minutter eller 24 timer???? Utrolig hvor mye teorien kan misbrukes..... Reine politikerpraten dette, rart det er krig i verden? Eller nok et bevis på at teori og praksis ofte stemmer med Murphy`s lover...
              Det er i såfall ikke jeg som misbruker teorien, det var jo andre som mente at strømforbruket kunne beregnes ut fra fabrikantens data.
              Jeg prøver bare å vise at det ikke er så enkelt som så.

              Når du sier at det er trygt å fly i en time uten tester, er ikke det nødvendigvis en sannhet som gjelder for alle.

              affa:
              Lithium batteri løsninger finnes vel her allerede, men det krever mer utstyr enn bare batteriene da lithium celler har en for oss ukurant spennig; en celle blir for lite, to for mye.

              En artikkel om servoforbruk hadde vært veldig interresant, spesielt hvis den viser hvordan forbruket blir påvirket av andre faktorer.
              Og så litt inflight testdata hadde jo vært fint da.

              Comment


              • #22
                Ja jeg innrømmer gjerne at det er vanskelig å beregne når fabrikantene leverer tall som du sier. Jeg sjekket bare for en lang stund tilbake data fra Hitec som gjorde at jeg antok at andre også gjorde. Tallene jeg da brukte ga meg ihvertfall en fornuftig antakelse av flytid.

                Og ja, Lithium er her, men i første rekke brukes de til motorbatterier og ikke så mye til RX pakker. De 2 nevnte tidligere fabrikantene bruker 4 celler som er serie-parallellkoblet og deretter reguleres med en regulator fra 4,8-6 V på mottakerbatt. Men det er litt bruk av Li i Rx her i landet også, men ikke så mye utprøvd tror jeg. Gjerne tilbakemeldinger hvis noen har ?

                Testeren jeg tenkte å bruke til servotesting er fra Robbe(desverre ikke i produksjon lenger) og der kan man se hva servoene trekker uten belastning, men jeg har tenkt til å sette servoene opp i en eller annen slags testbenk så man kan lese av hva de trekker ved forskjellige belastinger. Forslag fra noen ?

                Er det mulig å lage inflight testing uten altfor mye vanskeligheter ?
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #23
                  ca 70 min effektiv tid på nyladdet og frisk 600mah batteri pakke, høres omtrent ut som det vi altid har gått utifra (4 standard servoer) merk effektiv tid (den tid som motaker er påslått). Problemet er altid når pakken begynner å tape seg etter en tid, for da begynner moroa .Nye fly til 3-4 tusen kroner som plutseligt og Helt uforklarligt legger seg på rygg og går rett i bakken og liknende. Da er en Ladder/utladder til 1500kr eller mindre for småpenger å rekne, kjøpte for noen år siden en Ace utladder for å se hvor mye futt det var igjen i batteriene mine etter en lang dag på stripa (hadde sett oven i nevnte modell gå i bakken og bestilte samme dag utladderen). Jeg fikk fred i sjela i første omgang, da alle mine pakker var ok, så sjekket jeg de andre medlemene i klubben sine batteri pakker (også den som var med det flyet) og ting var stort sett greit (med enkelte unnatak), av 10 pakker var 3 farlige og en av dei farlige var skikkelig farlig (2 av dei farlige var ca 65% og en var ca 45%) dette var standard 650mah batteri pakker og 45% er kun 290mah og det varer ikke lenge. Senere har 4 gamle og en ny innkjøpt pakke blitt. faset ut pga av målinger med utladeren og jeg personlig har aldri hatt ett eneste uhell pga batteri problemer (enda jeg har flydd pakkene helt til 70% av full kapasitet). Jeg hører altid at slikt utstyr er så dyrt! Så vidt jeg kan se er reknestykket i mitt tilfelle enkelt, 5 pakker er lik 5 fly på 8 år er lik 0,625 fly/år er lik 937,50 kr/år som gir ca 7500 kr spart på 8 år minus ca 550kr for utladderen som er lik 6950kr spart (gjennomsnits verdien på flya mine har vert ca 1500kr uten om motor og rc utstyr de siste 8 år) jeg har altså spart 868,75kr/året de siste 8 år (i tillegg kommer noen få pakker til andre i klubben). Er ikke dette en god butikk så vet ikke jeg.
                  Har nå kjøpt en ladder til 1500kr som cykler pakkene og lar meg lese av resultatene direkte for å gjøre tingene enklere og mener den er verdt hver en krone (den har allerede betalt seg faktisk) og anbefaler andre om å gjøre det samme. Da en slik investeringen kan deles av flere en en, da batteri pakker sjeldent blir dårlige over natta er dette en ting som den lokale modellfly klubben kansje kunne kjøpe inn?
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #24
                    Ett annet sikkerhetsalternativ er jo å kjøre pakker med 5 celler. Bare husk at noen servoer trenger regulatorer for at man ikke skal havne på over 6,0V som man vil gjøre med en slik 5 cellers pakke.
                    Etter kontakt med Futaba har de mailet og sagt at alle dem sine servoer tåler 6V, men heller ikke mer. Så en 5 cellers batteripakke med 6V regulator fungerer helt topp!
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #25
                      Jaja... teorien rusher videre

                      Et nyladet NiCd-batteri med 4 celler gir faktisk vel 6 volt når det akkurat er tatt av laderen!! 1,55 volt/celle på friske pakker.

                      Å antyde %-vis gjenværende kapasitet på en batteripakke med NiCd-batterier basert på spenningen er umulig (ut fra kontrollerte utladninger jeg selv har gjort en god del ganger med timer og plotting). Basert på det faktum at ca 50-70% av tiden batteriet utlades har cellene en spenning svært nær 1,2 volt. Ut fra dette har jeg kalibrert batteritesteren min (som belaster med 150mA under test) slik at hvis batteripakken er bra så er spenningen minst 5,0 Volt ved ankomst stripa og ved 4,7 volt er det på tide å tørke fuel og drikke opp resten av kaffen og prate skjit og lyge resten av dagen( grønne, gule og røde lysdioder, skjematikk på bygget kan sendes). Eller bytte mottakerbatteriet
                      Dette gjelder NiCd!!! Har ikkje tatt meg tid til å gjøre spenningsplot på NiMh, men det er tydeligvis på tide

                      At Vingemutteren har laget et så svært regnestykke tar æ som bevis på at alle tall kan og vil bli misbrukt i en eller annen sammenheng OG et bevis på at hobbyen vår er svært givende og for folk som er kreative! ( E ikkje rart at vi trives med hobbyen vårres vel??)

                      Har for noen måneder siden kjørt 5-6 gamle batteripakker gjennom analysator. Det dreide seg om pakker som er 12-15 år gamle... Gjengs for disse var at 500mAh-pakkene hadde ca. 440mAh ombord etter cycling og 1100mAh-pakkene hadde rundt 900mAh å gi. Alle disse pakkene var hjemmelodda på "Sunrise"-celler kjøpt hos Clas Ohlson, og lagret 6 år uten ettersyn/lading!!!!! Da jeg lodda disse pakkene hadde jeg og andre gjort oss en del negative erfaringer rundt Varta`s celler som rett og slett slutta å virke (innmaten var løs!!) og "Futaba" og "Multiplex" som var ganske så døde etter 5-6 måneder i ei skuff. Sunrise hadde faktisk OK spenning etter 2 års lagring den gang da. I mellomtiden har det skjedd opptil flere revolusjoner på batterifronten, men forvirringen har blitt større....

                      Min konklusjon er igjen: sjekke, kontrollere, være sikker, ta vare på, kjenne utstyret sitt!!!! (RC-utstyret ja!)

                      Målet må være at vi har bra kontroll uten at det koster skjorta eller nattesøvnen. Flyginga er tross alt en hobby og vi SKAL kose oss, eller...?

                      Dessuten: nu skal æ koke krabbeklør.... Khamtsjatkhahh eller noe sånt Velkommen på besøk!
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #26
                        Tall og tall. ser at dine Sunrise batterier holder 88% til 81,8% av full kapisitet (ca 80% av full kapasitet er anbefalt som laveste trygge kapasitets nivå, av blad skriverne i USA) så det burde gå greit.
                        Når det gjelder Ace utladderen (Ace Smart test) så har den tre belastnings nivåer (under 450mah, 450-750mah og over 750mah) for å gi et så korekt bilde av pakkens kapasitet som muligt (gitt at små pakker blir belastet mindre enn store i modellen) og tre instillinger for antal celler (4-5 og 8 celler). En kan lese ut antal mah som blir utladdet hele tiden (men ikke spenningen) og det gir da vel ett korekt bilde av batteri pakkens tilstand? eller har jeg virkeligt misforstått så galt Joo?

                        Kreativ? selfølgelig blir man kreativ i denne hobbyen (en jeg kjenner kjøper vinterdekk blant andre ting, hvert år på bilen deres, det sier han ihvert fall til kona si ). men bunlinja er at jeg sover bedre når jeg vet hva batteriene er gode for og duppe dingsenne som gjør jobben for meg setter jeg umåtligt høyt. Regnestykket er foresten ikke så halv gærn`t det, da de fleste krasj jeg har sett som er forårsaket av batteri/radio feil (3 stk) har endt skikkeligt styg (ingen myk landing med halv gass oppned rett i bakken t.d.).
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

                        Famous last words? Hey watch this!

                        Comment


                        • #27
                          Når det gjelder spennings regulatorer så har Model Racing fuel en til 450kr.
                          http://www.modellracingfuel.com/Web%20Shop.htm se ganske langt ned på siden.
                          De har forøvrigt mye spennende å tilby oss modelfly gutta, som jeg ikke kan huske å ha sett andre steder.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

                          Famous last words? Hey watch this!

                          Comment


                          • #28
                            Takk for mange (litt forvirrende, men bra) svar!

                            Hei. Takker igjen for mange forvirrende, men bra svar.
                            Har nå bestillt en 1700 mA 4,8 V batteripakke som jeg har med meg i tillegg til min 600mA pakke. I tillegg har jeg bestilt en billig batteritester til å koble til en ledig kanal i mottakeren. Det er den til 159,- på rcmodeller.net Har jeg forstått det riktig at jeg kan få et greit overslag på hvor mye strøm det er igjen ved å se hvilken diode som lyser når jeg belaster servoene??

                            Til opplysning passer jeg alltid på å ha full-ladede batterier med på stripa. Har vel ikke hatt flyet "på" i mer enn 30-40 min tilsammen i løpet av en dag. Har tenkt mye på frustrasjonen som kommer til og oppstå den gangen flyet er i lufta og slutter å respondere på hva jeg gjør. Det må være forferdelig surt!!

                            Det skal bli spennende å se. Regner med å få stjæset i morra. Har tenkt meg en tur ut å fly også, men det blir bare med 600mA pakken.

                            En siste ting: Hvis man ikke har en utlader, hvordan kan man da mest effektivt lade ut batteriene?? Bare la strømmen og senderen stå på?? Kan jeg koble fra alle ror og la strømmen stå på uten at senderen står på, eller kan mottaker/servoer ta skade av dette??

                            Med vennelig hilsen Torgeir
                            Torgeir K. Haugstad

                            Comment


                            • #29
                              Da må du nokk til med en lyspære og volt meter og vokte det hele som en hauk (det å la alt stå på til det er dødt er ikke bra for batteriene maks utladding er ca 1v/celle, altså 4v på en 4,8v mottaker pakke). Tror jeg har lest andre steder her på forumet hvordan man faktisk kan bygge seg en utladder som stopper automatisk hved 1v/celle, men da får du ikke vite hva kapasiteten faktisk er på pakken. Det kommer hele tiden nye smarte laddere/utladdere som viser kapasitet på alle mulige måter og de blir billigere og billigere (tror de snart er nede i tusen lappen ja kansje billigere og da snakker vi om ganske avanserte små dingser), så litt ut i 2004 tror jeg det kan vere lurt å se hva som tilbyes på markedet (ikke hopp på det første og beste,men ha itt is i magen) ikke minst følg med på Ute av drift da andre flygere sikkert vil oppgradere utstyret sitt i 2004 (for å få med li-poly batteri ladding i ladderene t.d.).
                              Ha is i magen og vent på tilbudene. La batteri pakkene ligge urørt etter flyging og vent med å ladde opp til kvelden før du skal fly og du burde vere rimelig trygg.
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

                              Famous last words? Hey watch this!

                              Comment


                              • #30
                                ZipZap, jeg tror du leser min post som en viss en leser bibelen.

                                Jeg sa at dersom du kan bruke mottakerbatteriet ditt i 2-3 timer så vil 1 time bruk kreve 5 timer lading. Forutsetningene er vegglader for formålet, og at du lader når de er ferdig fordagen. Selvutlading er et ikke-tema for mottakerbatterier på så kort tid. Selv mine 500 AR selvutlader ikke mer enn 150 mAh på ett døgn....et mottakerbatteri ligger på godt under 30 mAh pr døgn. Jeg går ut fra at alle gjør en ny lading dersom det går mer enn noen dager mellom hver flyging.

                                Mottakerbatterier lades som regel med lave strømmer og da er pakken rimelig balansert. Det betyr at faren for skade ved full utlading er minimal. NiCd tåler også en viss reversering. Når det er sagt så er ikke mottakeren det rette utstyret å bruke som utlader. Tenk bare på at med 4 servoer vil det ta i underkant av 5 timer pr. 100 mAh å utlade batteriet....og du løper risikoen at noe kan skje med mottakeren din.

                                Sjekk (MFN) ModellflyNytt.no for litt mer om utlading.
                                Anders Valland
                                Trondheim

                                Comment

                                Working...
                                X