Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor lenge varer servo og mottaker batterier?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor lenge varer servo og mottaker batterier?

    Kan noen gi meg svar på hvor lenge mottakerbatterier varer? Jeg har en pakke med 600mA. De driver en hitec mottaker som fulgte med Hitec lazer 6, 4 HS-422 servoer og en Hitec HS-60 microservo. Microservoen bruker jeg til throttle og to av HS-422 sitter i vingen. Hadde 5 flyturer i dag. Blir bare nervøs for at de plutselig skal gå tomme for strøm. Er ganske nybegynner, men har hatt 20 turer med min Ready uten så mye som en skramme. Hadde vært forferdelig surt å kræsje pga tomme batterier. Må vel kjøpe en pakke til, men det er jo dust å bytte om batteriene fortsatt har mye å gi.
    Torgeir K. Haugstad

  • #2
    Senderbatteriet har du kontroll over på displayet/måleren på senderen vel??? Ca 2-2,5 timer kanskje???
    600mA mottakerbatteri med 4 servoer gir max 1,5 timer flytid etter det jeg har erfart. Har du ingen batteritester til mottakerbatteriet?? Jeg drar ikke på stripa uten! Og sjekker mellom hver tur. Max en time flyging vil jeg si...uten.
    Tester til mottakerbatteriet er en kjempe-sikkerhets-gadget. Norwegian Modellers har forresten en til montasje i cockpiten på salg nu, 125 kroner. Bestillingsnummer GWSOIB-02-5.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Re: Hvor lenge varer servo og mottaker batterier?

      Hei, Torgeir.

      Skaff deg en "Voltspy". Det er en måler med lysdioder som viser status på ditt mottakerbatteri. Måleren monterer du på modellflyet godt synlig. Grønt lys= fly
      Orange lys=stopp flyging
      Rødt lys= nesten for sent.....Eller kanskje det var for sent...

      Den koster mellom kr. 140,- - kr 190,- avhengig av hvor du kjøper den. Uansett en billig investering ift et evt. krasj.
      Sjekk ut nettsidene til f.eks. rotorsport.no

      Lykke til..

      Mvh Tom

      Comment


      • #4
        Enig, kjøp en voltspy eller en tester som måler spenningen under belastning.
        Det er ikke mulig å forutsi strømforbruket nøyaktig fordi dette er avhengig av en masse faktorer som f.eks:

        Flyhastighet
        Antall servoer
        Type servoer
        Hvor store rorutslag du bruker
        Størrelse på rorflatene
        Treghet i overføringer og hengsler
        Flystil (hvor mye du lar servoene jobbe når du flyr)

        Vær også obs på at batterikapasiteten går ned når det er kaldt.

        Hvis du liker lange dager på stripen kan du jo vurdere å skaffe deg en ekstra mottakerpakke

        Comment


        • #5
          Da er det ingen tvil. Skaffer en batterimåler og en ekstra pakke. Takk for svar! Ingen ting er som en lang dag på stripa. Dessuten er det dumt å bli begrenset av batterikapasitet når man bruker fuel motor. Det er jo noe av greia med fuel motor at man kan fly og fly og fly og fly...........

          Hilsen Torgeir
          Torgeir K. Haugstad

          Comment


          • #6
            I tillegg kan du jo vurdere en field ladder som kan ladde TX og RX. Jeg har hatt min noen år nå og når dagen blir lang så setter jeg fly og Radio på ladding (ladder selfølgelig fra field boks batteriet) og flyr og flyr
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              I stedenfor å kjøpe en ekstra på 600 mA så kjøp en pakke på 1200 - 1800 mA vekten øker med 40 - 50 gram og du øker flytiden opp mot 3 ganger det du har i dag.

              Smallsize er flinke på batterier til gode priser - de bygger også om kontakter for å få den til å passe i Laseren.

              Ring eller mail dem eller sjekk med din lokale sjappe.

              Espen
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment


              • #8
                Klart det Fly og fly og fly når været er bra. Nu er de fleste mottakerbatteriene du får kjøpt på 1100mAh selv om størrelsen bare er R6-celler... Den derten jeg nevnte i innlegget lenger opp er av typen "Voltspy"...
                Hvis du lader fra fieldboksen som Vingemutteren sier så husk å sjekke spenningen FØR du setter på lading.... rett etter at du tar et batteri av lading viser det en litt kunstig høy spenning.
                Happy landings
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Hvis man har mange batteripakker er det også greit å ha et lite voltmeter. Jeg flyr aldri med pakker under 5.0 volt målt uten belastning.
                  Mvh
                  Lars Erik Arntsen

                  Comment


                  • #10
                    hmmm....forumet er ustabilt i dag...

                    Jeg skjønner ikke helt problemet her. Hvorfor ikke bare lade batteriene etter hver flyging? Jeg hadde ikke turt å fly uten å lade mellom hver gang.....

                    Mottakerbatterier leverer lite strøm (1-2A Ampere) og de lades med lite strøm (50-200 mA). Hvis du har en vegglader til dine 600 mAh-batterier så er den sikkert på 50-60 mAh. Dvs. du vil bruke 12-14 timer på å lade pakken når den er helt tom. Dermed kan du også finne ut hvor mye du trenger å lade pakken etter hver flydag. Normalt vil du kunne bruke den kontinuerlig i 2-3 timer. Har du f.eks. brukt den i 1 time, så lader du den i 5 timer når du kommer hjem. Om du setter den på over natten spiller ingen rolle, disse batteriene tåler å lades lenge på så lav strøm.

                    Skal du teste batterier så MÅ det gjøres under belastning. Å måle spenning på et ubelastet batteri har ingen verdi. Ubelastede batterier kan være som VG, ikke noe innhold men tilsynelatende full av spenning.....

                    Og hvis du mot formodning ikke bruker oppladbare batterier, så løp og kjøp......
                    Anders Valland
                    Trondheim

                    Comment


                    • #11
                      Bare så det er sagt, poenget med elektromotorer er å fly og fly og fly og fly og så pakke sammen og dra hjem uten å måtte tørke søl.
                      Anders Valland
                      Trondheim

                      Comment


                      • #12
                        I tilleg så kan man på Hitec sine hjemmesider se spesifikasjoner på hver servo man bruker og se hva de trekker av max strøm for å gjøre en grov beregning på tidsbruk.

                        Alf
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Bra poeng Alf. Det er verdt å merke seg at mikroservoer kan ha et meget høyt strømforbruk, høyere enn standardservoer i enkelte tilfeller.
                          Anders Valland
                          Trondheim

                          Comment


                          • #14
                            Det samme gjør digitale servoer vet jeg, men hvorfor bruker micro og miniservoer mye strøm ?
                            ____________________________
                            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                            Comment


                            • #15
                              Det er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror det har med å gjøre at selv om de er små så leverer de ganske kraftige moment. Og så har det med design å gjøre. Friksjon og slikt blir ikke nødvendigvis mindre selv om størrelsen går ned. Mulig det har noe med det elektriske å gjøre også, dvs. motstand.
                              Anders Valland
                              Trondheim

                              Comment

                              Working...
                              X