Announcement

Collapse
No announcement yet.

verktøy og stuff

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • verktøy og stuff

    Hei!
    i morgen skal jeg starte å bygge mitt første fly, ARC Jupiter. Hvilke verktøy trenger man tilgjengelig i hobbyrommet sitt for å bygge fly?
    Bjørnar, Trondheim
    bkhans-1@broadpark.no
    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

  • #2
    Her er noen tips for det generelle hobbyrommet:

    Noen gode kniver, f.eks. skalpell-håndtak med forskellige blader (jeg bruker mest nr. 22), bla. på apoteket. Du får også sett med x-acto kniver og lignende på hobbybutikker.

    God sag for rette kutt. Hvis du får tak i en med miterkasse er det bra. Hvis Jupiter trenger reparasjon kan jo også en løvsag være grei å ha, og du bør ha en sag som kan kappe metall.

    Gode tenger, både nebbtang og avbiter. Tenk på størrelsen, det er som regel bedre med smal og lang kjeft.

    Små skrujern, små fastnøkler eller koppnøkler.

    Lim, både lynlim og epoxy.

    Du bør ha en drill/bormaskin med assortert utvalg av bordimensjoner. En Dremel er ikke å forakte hvis du har råd.

    Pluss masse andre spesialdingser, jo flere desto bedre.....
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Du bør sørge for at du har et stabilt og rett hobbybord, godt arbeidslys, vinkeljern,klemmer og tvinger for liming, sandpapir i 120 - 150, 220 - 250 og 300 og over pluss sparkel bør man også ha. Stållinjal med gummibakside (Norwegian Modellers) slipekloss eller Great Planes sine profil og flate aluminiums slipeklosser.

      En Z-bender er et must hvis du skal bruke støtstenger, det er veldig vanskelig å få de bra med frihånd/tang. Låselim for skruer (tread-lock) er kjekt å ha. Mossie69 nevner lyn- og epoxy lim, her bør du ha både rød og grønn variant av lynlimet samt 5 og 30 minutters epoxy.

      Den dagen du skal ut på flystripa bør du ha med maskin/treskruer i de størrelsene som er aktuelle for modellen, ekstra fuelslange, ekstra glowplugger, ekstra propeller (dobbelt sett av aktuelle propellstørelser), Umbrakosett i tommer og mm. Ekstra nylonbolter eller gummistrikker avhengig av hvordan du fester vingen.

      Det blir noen kroner første gangen man kjøper inn dette men man har utstyr som vil vare i mange år/modeller.

      Lykke til med byggingen

      Med hilsen
      Espen
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        For å bygge en Jupiter, trenger du: 1 stk kvass kniv (olfa e.l. liknende), borremaskin med assorterte borrer, litt sand papir (120), tynn og tykk ca lim, 5, 10 eller 30 minutters epoksy (holder med en av dem, tryggest med 30 minutters epoksy, da den gir bedre tid til å sjekke at ting er der en vil ha dem men jeg bruker faktisk kunn tynn og tykk ca og 5 min epoksy), Umbrako sett (i mm), liten fastenøkkel ca 5-5,5mm til hjul fester (en god tang kan brukes), En god nebbtang og en side avbiter (side av,biter brukes til å klemme fast hylsene på pull pul kabelen til sideroret, husk kun klemme sammen, ikke knipe av) , en neglelakk flaske (helst klar) til å låse muttrer fast med (har du dame kan du låne stele litt ), tenker da mest på halehjuls mutteren. og en liten baufil til å korte inn høgderors staget med (karbon rør). Tror dette var alt.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment

        Working...
        X