Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva bør man ha med seg på stripa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva bør man ha med seg på stripa?

    Hei!
    Hva bør man ha med seg når man skal ut på stripa....
    Jeg tenker på alt i fra proppellplugg til bensin, egentlig.
    MVH
    Sindre Solberg
    Os Aero Klubb

  • #2
    For å fly: Propell-nøkkel, oppladet pluggdriver, starter(?) m/batteri, nødvendig utstyr for montering av flyet, verktøy for å justere linker (f.eks skrujern og tang). For våte flygere trengs nok fuel og utstyr for å fylle tanken, for elektroflygere trengs ferdigladet batteri og lader.

    Hvis du flyr slik at du trenger å reparere: Lynlim (kjapp og/eller medium, alt etter hvilke materialer du har i modellen), materialer, kniv (skalpell, x-acto e.l.), tape, reservedeler som propell, servohorn, rorhorn, linker, hengsler....
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment


    • #3
      Det viktigste er kaffe og noe godt å bite i i tillegg til de tingene som Mossie69 nevner

      Espen
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Mitt forslag er å ha to "fieldboxer" med seg. Dvs. kun å ta med den ut av bilen. Her har du kun det aller nødvendigste. I den andre kan du ha alt småtteri som nevnes over.

        Det eneste som trengs er egentlig fly/radio(selvsagt), fuel/fuelpumpe og gløder/starter. Mer trenger du ikke for å fly i 99% av tilfellene.

        Hvorfor ha med hele hobbyrommet når du ikke trenger det? Propell og plugg? Hvor ofte byttes det egentlig? Tror jeg har et gjennomsnitt på godt under 1 propell og/eller plugg i året. (og jeg flyr mye).

        Men for all del...det er greit å ha reservedeler/verktøy i bilen den ene gangen du trenger det. Men da er det bedre å ta den lille spaserturen en sjelden gang i blandt enn å dra det ut på stripa hver gang du flyr.

        (Nå bør det vel nevnes at dette er min mening, og ikke nødvendigvis slik jeg praktiserer....har TUNG fieldboks med alt tenkelig/utenkelig utstyr i...men prøver stadig å si til meg selv at det er helt unødvendig)

        mvh.
        Ole André

        Comment


        • #5
          Etter at jeg ble medlem i en klubb der vi må gå 2-300 meter så er det lite i fieldboksen:

          - Fuel (2,5 liter) og pumpe (manuell)
          - Glødebatteri (NiCd-celler)
          - Filler og rødsprit til rengjøring
          - 1 plugg og plugg/propellnøkkel
          - 2-3 propeller.
          - Liiiiten boks med håndtak og skrutrekkerhoder.
          - Nebbtang med avbiter.

          Kaffetermos!!!

          Har ikke brukt starter på en motor på maange år. Trenger ikkeno starter eller 12Volt batteri.
          Går flyet i bakken er det lite aktuelt å reparere på stripa. Man kan evt ha et fly til liggende i bilen
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          Working...
          X