Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radioinnstillinger for en Jupiter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radioinnstillinger for en Jupiter?

    HAR TENKT Å KJØPE MEG ET FLY,OG FALT FOR EN JUPITER.HAR ET HLIKOPTER,MEN VIL OGSÅ PRØVE FLY.
    MINE SPØRSMÅL ER:
    *ER DET ØNSKELIG MED MINDRE UTSLAG PÅ STIKKA VED TAKE-OFF OG LANDING,OG NESTEN FULLE UTSLAG VED FLYVNING.

    *MONTERE 2 STK SERVOER FOR FLAPS,DA JEG HAR FORSTÅTT AT JUPITEREN HAR STOR INGANGS FART.............!?

    HVOR MYE FLAPS-AILERON-RUDDER-ELEVATOR BØR DET VÆRE FOR Å FÅ EN KJAP,MEN SNILL MASKIN.
    ALLE TIPS ER ØNKELIGE..........

    BØR DET VÆRA GRUNNING PÅ FØR LAKKING,ELLER BLIR DEN FOR HEAVY.. :P
    Leif S. Nilsen


    Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

  • #2
    Hei.
    Jeg bruker fullt utslag hele tiden, da jeg ikke har hatt dualrate muligheter før. Rorene på denne modeller virker lite i lav fart derfor må de være ganske store på take off og landing, og kan settes noe ned i høy fart, men for store utslag kan gi ustabil flyging. Har ikke brukt flaps på denne modellen, men den har ganske stor fart under landing, men er grei å lande likevel. Bruk minst mulig lakk på denne modellen da den er noe tung fra før, du vil da ødelegge lavfarts egenskapene....
    Low and slow with power to go !!

    Comment


    • #3
      har både ready og jupiter. har ikke kjørt jupiter noe særlig enda men hadde fullt utslag på alle ror på ready, hel til en av veteranene her tok den en tur, han tok da noen tester ang utslagene og diss ble en go del justert ned, han synest utslagene var farlig stor for en nybegynner, la jo også selv merke til att flye gjorde idiotiske roller og luper med for store utslag, også d at jeg som nybegynner fort kunne miste helt kontrollen når d først skulle skjære seg litt vist utslagene var for stor, Readyn ble også mye mer bahaglig å styre etterpå, har i ettertid justert på litt mere utslag spes på høyderor men dette må du prøve deg fram med.

      Ang. lakkering så har jeg selv brukt lakkbokser, men ser i ettertid at jeg skulle ha tatt meg tid til å dra frem lakksprøyta og komp, da du da vill kunne få et mye tynnere lag med lakk en med lakkboks. alt som skall lakkes bør grunnes, men siden du bør spare vekt så vil jeg nåkk bare pusset det med ganske fintpussepapir, helst vansliping med 400 papir til slutt, tar du deg god tid og pusser godt så vill jo noe av plasten bli borte og slik så veier du jo dette opp med lakkmengden. landings hatigheten er ikke så avskrekkende vist du har en motor som går sikkert på ganske lavt turtall
      http://www.freesider.no

      Comment


      • #4
        99% av modellflyvere har alt for mye utslag på rorene!
        OK: 3D-maskiner skal ha mye, men en god regel for acro er at flyet med fullt balanserorsutslag skal bruke 1,5-2 sekunder på en roll! Og med 2/3 høyderorsutslag skal flyet ta en stooor fin loop. Dette bør skje med ca 70% dualrate inne. Ved landing og takeoff kan gjerne fulle rorutslag brukes (dualrate av).
        Men fornuftige rorutslag vil du oppleve at flyet kan gjøre vakre øvelser siden du ikke klarer å overstyre det så ille, highspeedstalle og feilkorrigere i alle retninger Du vil få et bedre fly rett og slett. Prøv!

        Skal du ha en modell du vil herje vilt med innimellom så bruker du gjerne 50% dualrate når du vil fly elegant og full pakke utslag ved berserkflyging.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Alle disse plastmodellene, som Jupiter, flyr bedre jo lettere de er. Derfor bør de ikke tilføres noe ekstra vekt i form av lakk, tungt utstyr etc.

          Bruk de rorutslagene som er anbefalt i byggemanualen.

          På grunn av at disse modellene er aerodynamisk godt utformet med liten luftmotstand vil de uungåelig få stor fart hvis de flyes inn med lav nese. Lærer man seg derimot å fly inn med høy nese og motorpådrag, finnes det nesten ikke noen nedre grense hvor sakte man kan fly de, da de ikke har noen tendenser til flikking eller ustabilitet.

          Har faktisk sett noen behandle denne modellen slik at den har kommet inn med høy nese, stoppet i luften, utført en halv torque roll og så flydd den ut igjen samme vei. Dette krever NOE øvelse og kraftig motor. Samme person ynder å komme inn med full motor motsatt vei av landingsretningen, vrenge modellen på rygg, trottle ned og gi fullt høyderor og akkurat sette den ned på stripa. Vitsen er å ha passe høyde, ellers må en fram med spaden for å grave...... Anbefales IKKE for begynnere.

          Comment

          Working...
          X