Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel/Elektro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fuel/Elektro

    Halloen

    Lurer på om noen vet hvilke el motorer som tilsvarer fuel motorer i størrelseorden 3,5 til 6? Har ett byggeset som kan bygges både for fuel og elektro, men beskrivelsen inneholder ingenting om hvilke el motor og utstyr for dette som anbefales..

    Ser med glede på all hjelp som gis

    Vennlig hilsen bjoernes

  • #2
    Her: MFT´s blogg kan du gå inn på de forskjellige motorene under "motorer" og finne testdata som forteller en del om drakraft etc.
    Bruker selv en Nippo 0808/98 (børsteløs) i en maskin som veier 270 gram. Testdataene sier at den drar over 450 gram med det oppsettet jeg har så det er ikke unaturlig at den hoovrer på halv gass
    En motor som tilsvarer en 6,5 ccm er f.eks AXI 2820/12 (børsteløs) til en drøy tusing. Du må regne med å ha en regulator som klarer minst 40 Amp, og fly med minst 12 celler.
    Det fins en masse alternativer, men dessverre er det ganske så kryptisk å lese en del av reklamebrosjyrene....
    Elektro kommer for fullt, men dessverre trengs det noe investeringer i form av ladere, regulatorer etc i begynnelsen. Det positive er: null fuelsøl, ingen startproblemer og lite støy.
    Skal du ha en del servoer i flyet er det vel verdt å være obs på at BEC`en på mange regulatorer kan svikte ved mye strømtrekk til RX og servoer!!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Hvis du sier hvilken modell du har så kan det jo hende noen andre har den også.

      I glow-verdenen er ting relativt enkle, fordi en motor takler bare noen få propellstørrelser. I elektroverdenen vil en og samme motor takle massevias av propell-størrelser. Du kan sjonglere med antall celler og giring.

      Det viktigste er ikke om en elektromotor kan erstatte en glowmotor, men om elektromotoren passer til flyet. Du kan tilpasse motor og propell slik at du får bedre flyegenskaper på tilsynelatende lavere effekt.

      men fortell os hvilken modell du har, det er enklets å starte der.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment


      • #4
        Elektrofly

        Heisann
        Har drevet litt med elektro og som tips til motorisering anbefaler jeg deg å se litt på hva gutta på El-flight i Danmark skriver ang motorisering av de modellene de selger. Her ser du modellenes størrelse, vekt, type og hvilke motoralternativer og propellstørrelse de anbefaler. Så kan du sammenligne med din egen modell.
        Du kan også skrive til dem og spørre om råd.
        Ellers sitter det mange kompetente folk her i dette forumet som kan hjelpe deg.
        Kan du fortelle noe om flytypen du har - vekt, vingespenn. Like viktig mener jeg er å fortelle litt om hvordan du har tenkt å fly - vil du ha masse trekkraft eller er det fart som er målet ?
        mvh are

        Comment


        • #5
          Flyet er en Vicomte 1915 oldtimer, vingespennet er 1600, og lengden 800. Flyet uten radioutstyr veier +-800gr.. I beskrivelsen er det nevnt at fult utstyrt, med glow motor, skal det veie rundt 1300gr..
          Jeg har tenkt og bruke det som trainer, så noen fartsmaskin skal det jo ikke være..
          Det er beskrevet som en sakteflygende og stabil model (håper dette stemmer )
          Flyet har ingen balanseror..

          Takker for alle tilbakemeldinger også fremtidige

          MVH Bjoernes

          Comment


          • #6
            Det der høres ut som en ypperlig modellf or en giret motor. Skulle tro at speed 600 på 10 celler burde være noe å prøve. Giret burde vel være en plass mellom 2:1 og 3:1, med propell i 11" til 12". Du vil ha mye trekkkraft og drmed lav pitch, så 11-6 eller 11-7 burde passe.

            Gå til MotoCalc Electric Flight Performance Prediction Software og last ned Motocalc så kan du finne det som passer best. 30 dager testperiode, og programmet er rimelig priset hvis du vil fortsette etter det.
            Anders Valland
            Trondheim

            Comment


            • #7
              Elektrofly

              Ja jeg tror Mossie har rett.
              Selv bruker jeg en speed 600 race 7,2 V, 2,8:1 gear, 8x2400 celler med 12x8 propell på en Alienator. Vekta på flyet er ca 1300g så det blir jo noe av det du har/får.
              Flyet klatrer som en drøm. Dersom du går opp til 10 celler må du gå ned på propellstørrelsen for ikke å trekke for mange A ut av den stakkars motoren. Som Mossie sier 2,8:1 gear, 10 celler og 11x6 propell. Akseleffekten øker fra ca 209 W til 277 W og med et fly på 1,3 kg så er dette plenty. Jeg pleier å si at en bør ha ca 100 W pr kg fly for at det skal fly sånn nogenlunde.
              mvh are

              Comment

              Working...
              X