Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vekt og vingebelastning, valg av motor...Spigas 90 osv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vekt og vingebelastning, valg av motor...Spigas 90 osv

    Har kjøpt 2 spigas 90 (166x166cm) , et byggesett med ferdig planka vinger og et brukt som var ferdigbygd med retracts og servoer, bare å montere inn motoren (os 91 fx med perry pumpe)
    Men vekta på flyet ser ut til å komme opp mot 3900-4000gram, litt i tyngste laget, men det flyr nok. så at Ola Fremmings prototype(uten retracts) bare veide 3200 gram med tilnærmingsvis samme oppsett (samme motor og motor oppheng)

    Jeg lurer på hvordan han som bygde flyet klarte å legge så mye vekt i det, og selvfølgelig hvordan jeg kan unngå det ved byggingen av det byggesettet jeg har liggende.

    Jeg har en alu spinnner på 100 gram som kan byttes med en lettere av plast/carbon, bruke mindre mottagerakkus, 2400mah=245gr 1100mah=120gr, miniservo til throttel. Skjære hull i bakkant av vinger og stab ?mister jeg mye stivhet i vingen da. selvfølgelig bruke sparsomt med lim. Til sist vurderer jeg å borre hull for å lette firewallen. kommentarer ?
    Hvor mye vil vekta påvirke flyegenskapene..

    Jeg har også en Os 108 fsr som jeg tenkte å bruke i et av flyene (det tyngste ?) 108=750 gr uten potte 91=550 gr uten potte. Blir dette i tyngste laget ?
    Da dette er mitt første patternprosjekt tenkte jeg å bruke det ferdige flyet til å lære meg flyet å kjenne og bygge byggesettet så lett som mulig ( med 91 fx) og uten retracts

    Noen som har prøvd spigasen og har erfaring med hvor mye nedtrekk og sidetrekk jeg kan begynne med på motoren.

    Modellen har JR 8301 dig servoer på høyde, side og bal ror (0,19s 60gr 6,5kg), std på thr. og hitec retractservo. Mottaker er JR RS900 SPCM
    Radio JR 9X

    Tanken var å prøve seg på forus/Nordic i år

    Alle kommentarer mottas med takk
    Espen Mortensen
    Spigas 90(Ola Fremming)
    Psykopat XL (Jack Farstad)
    Super Diablotin( JR)
    Edge 540 3d
    Lieraider
    Tragi 702

  • #2
    Syntes det høres ut som du sitter på alle svarene selv

    Jeg kan garantere deg at du vil merke forskjell hvis vekta blir 5-600 gram lavere på det andre flyet!! Fly skal være rette og lette...

    God idè å trene masse masse masse med en maskin som ikke er optimal, men husk at du ikke må gjemme "grom-modellen" til i siste liten slik at du er redd for å bruke den når du skal fly konkurranse!!!!!!

    2400mAh akkus kan du bruke til lange treningsøkter, men optimalisèr med mindre batteripakke.. og legg en "Volt-spy" i cockpiten!

    Jeg personlig vil fraråde retracts... unødvendig leamikk, vekt og problemer som ikke gir tilnærmet igjen i flyegenskaper..

    Har ikke hatt OS 1.08 selv, men sett typen i bruk: ble skuffet over at det virka som effekten var dårligere enn en .91FX Men kanskje jeg som har tatt feil?? Svarene får du når du prøver selv.

    Spare vekt?? Regner litt: Lettere spinner = 80 gram, lettere throttelservo= 30 gram, ikke retract= 250 gram, minste motor= 200gram, letteste batteriet=120 gram... nesten 700 gram å hente uten videre! Mange bekker små gir stor stygg uflybar maskin.. Osv osv, du nevner selv faktorer som limbruk etc.

    Tror du har løsningene selv allerede, nevner i forbifarten at det har kommet en del superlette betrekninger pga eksplosjonen i bruk av elektromotorer. Kanskje du kan bruke det på vingene? Spare 50 gram....

    PS: når du vil lette vingekjernene så hold deg unna området der vingebjelker ligger på spantvinger og selvfølgelig: fjern mest materialer fra ytterste delen av vingene og ikke innerst.....

    PPS: når du har bestemt deg for at modellen skal brukes til konkurranser så IKKE bruk den til lowpasser og bush-flyging! Du vil bli overrasket hvor lenge du kan ha en modell som du bare bruker til trening på øvelser i fornuftig høyde... ha med en annen modell til bruk når rettleggene blir for kjedelige og du bare MÅÅÅ herje litt

    PPPS: Nordic/Forus: tenker du på NNM eller sikter du mot NM???
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Takker for tilbakemelding.

      Tenker i første omgang på NNM, vi får se om tiden strekker til for å være med i NM. Plasseringen er uvesentlig da jeg bare har knapt to sesonger under beltet. men jeg er bitt av basillen og er hovedsaklig med for å lære og ikke minst det sosiale sammen med andre nerder...

      jeg bygde i fjor høst en liten patternmaskin i 30 size som flyr svært bra, tegnet alt og laget den i planket isopor Tinis 30.

      Jeg har laget et lite treningsfly til vingtreff/Nordic

      Tinis 30, selvkonstruert
      os 32 abc, med pipe
      9x7 apc

      vs 126 cm
      NACA 12
      0,3 grad angrepsvinkel
      korde kropp 30 cm
      korde tupp 18
      planket isopor

      vs stab 52 cm
      NACA8
      korde kropp 18 cm
      korde tupp 12 cm
      planket isopor

      lengde kropp 135cm , spinner til sideror
      6,5 cm bred til sideror 0,3 cm
      planket isopor

      Vekt 1900gram

      Flyet flyr rett og bra vertical perf. knife edge opp til vertical men der er det stopp.
      Espen Mortensen
      Spigas 90(Ola Fremming)
      Psykopat XL (Jack Farstad)
      Super Diablotin( JR)
      Edge 540 3d
      Lieraider
      Tragi 702

      Comment


      • #4
        NACA 12?? har ikke sjekka profildatabasen, men er ikke dette et typisk seilflyprofil?
        At flyet du trener med ikke er perfekt er bare en fordel... bare lær deg å kjenne det flyet du skal stille i konkurranse med.. så du kan maskere bort skjeivheter så bra at dommerne ikke ser korreksjonene så altfor tydelig
        Skal du på NNM på Sortland treffes vi sikkert, var du forresten i Harstad sist sommer?
        Og så er du selvsagt klar over Lofotuka???? (Seilfly)
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Ola hadde fast pianotråd understell på sin prototyp Spigas 90. Om du skal ha retracts så er vel vektøkningen der tenker jeg.

          PS- Legg ut bilder av flyet når du blir ferdig eller lag en artikkel til Klaus om byggingen :P
          MVH

          Jon Gunnar Wold

          Comment


          • #6
            Et lite tips på vekten av Spigasen...
            Hvem støpte flyet??
            Har selv en Spigas 2000 som ferdig lakkert veier 640g..(Bare kroppen ja )
            Hadde en til som jeg solgte som var støpt på "normalmåten" der kroppen veide 1060gram (ulakkert)...
            Kan det være der "feilen" ligger???
            Hva med servo installasjonen?? Er det 12mm kryssfinèr for å tåle kræsj?? (Jeg har vært borti sånne fly ja...).

            Det er sikkert bare å sende en mail til Ola Fremming! Han pleier å være MEGET behjelpelig med allskens spørsmål

            Mvh.
            Sir Crashalot
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

            Comment

            Working...
            X