Announcement

Collapse
No announcement yet.

MPX Cockpit vs. MC-12

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MPX Cockpit vs. MC-12

    Etter et langt opphold i modellflyhobbyen har jeg startet opp igjen.
    Tenker å bytte ut min gamle futaba fra begynnelsen av åtti-tallet.

    Vurderer en rimelig computer radio og tenker på graupner mc-12 eller multiplex cockpit.

    Er det noen som har anbefalinger og/eller erfaringer med disse radioene?
    Eventuellt andre alternativ jeg børe vurdere i denne pris klassen? :P
    Modeller :
    Robbe Varta Fly
    TwinStar, MPX
    Cessna 180, Kyosho
    QB 1400, Pilot
    Ridge Runt
    ASW 24, Graupner
    Formosa, GWS
    ZAGI, St-models

  • #2
    Hvor mye koster de to radioene du nevnte?
    mvh Kjartan

    Comment


    • #3
      Vurdere å få noen til å kjøpe radio til meg i danmark hos www.elflight.dk.
      Her koster mc-12 kr.1595 med en servo og mottaker 4 kanaler.
      Cockpit koster kr.1450 for bare senderen utbygget med 7 kanaler.


      mvh
      Simen
      Modeller :
      Robbe Varta Fly
      TwinStar, MPX
      Cessna 180, Kyosho
      QB 1400, Pilot
      Ridge Runt
      ASW 24, Graupner
      Formosa, GWS
      ZAGI, St-models

      Comment


      • #4
        Ring heller Thorbjørn (Rc-seilfly.no - Modellflysport) og spør om tilbud på mc12 fra han.. Kjøpte denne i vinter. Ingen avansert radio, men holder fint til det meste du skulle finne på å prøve.

        Comment


        • #5
          Har hørt at mc-12 har en litt gammel software og at mpx cockpit har flere muligheter... Skal sjekke hva torbjørn tar for en mc-12.
          Fant dette review av cockpit : Untitled Document

          Her sies blant annet dette : "As for Far Eastern sets in this price range, the Graupner/JR mc12 which I reviewed in RCMW was less capable and more difficult to program"

          Kan jeg spørre hva du gav for mc-12 hos torbjørn?

          Simen
          Modeller :
          Robbe Varta Fly
          TwinStar, MPX
          Cessna 180, Kyosho
          QB 1400, Pilot
          Ridge Runt
          ASW 24, Graupner
          Formosa, GWS
          ZAGI, St-models

          Comment


          • #6
            Jeg ser at Cockpiten koster 1450 uten servoer og mottaker. Da må du i tillegg enten kjøpe deg en flightpakk (som innelder noen servoer, mottaker, batterier og av/på bryter) eller kjøpe delene separat. Uansett vil dette koste ganske mye ekstra ( jeg vil tippe minst 800-1000kr).

            For den prisen ville jeg også vurder Hitec Eclipse. Den kan du få ganske gode priser for.
            Jeg så nettopp den nyeste (QPCM versjonen) for 2500kr.
            mvh Kjartan

            Comment


            • #7
              Var det ikke Tronds hobby som hadde den til 2395 /m 5 servoer?

              Niklas

              Comment


              • #8
                Uansett må en jo alltid tenke service og det tollgebyret når en handler fra utlandet, enten det nå er Danmark eller Singapore.
                Er max pris 3000,- bør også 404 Not Found JR X-2610 ADT
                vurderes.
                'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                Ørjan Rapp

                Comment


                • #9
                  Det er ganske delte meninger om hitec holder like bra kvalitet som tyske merker. Har hørt veldig mye klaging på hitec. Men tilbudet fra trond's hobby er absolutt fristende, hvis jeg visste at hitec kunne konkurrere mhp. kvalietet. Ser at Eclipse ikke har grafisk display, virker litt tungvint mhp. programmering.

                  Simen
                  Modeller :
                  Robbe Varta Fly
                  TwinStar, MPX
                  Cessna 180, Kyosho
                  QB 1400, Pilot
                  Ridge Runt
                  ASW 24, Graupner
                  Formosa, GWS
                  ZAGI, St-models

                  Comment


                  • #10
                    Med grafisk display mener du da at det skal være med grafer ol.? Det er jo en stor LCD skjerm på eclipsen. Den er veldig lett å programmere.
                    At Hitec har så dårlig kvalitet er etter min mening bare tull (sånn nå har jeg sagt det)!

                    Hos alle sendermerker blir det feil av og til. En jeg kjenner fikk feil på de to første Multiplex Royal Evo 9 settene sine. Først det tredje han fikk var brukbart. Men det er vel ingen som vil si at MPX har dårlig kvalitet...
                    Med tanke på hvor mange Eclipser som er solgt er det helt naturlig at alle har hørt om en eller annen Eclipse det er blitt feil på. Personlig vet jeg ikke om en eneste som faktisk har funnet en virkelig feil, men jeg vet mange som skylder på en glitch eller servo-jitter etter en krasj. De samme folkene har en tendens til å skylde på vind når de bytter sender .

                    Siste gang jeg så en 'senderfeil' var forøvrig på en dyr Jr sender ( forrige helg, endte nesten med et krasjet helikopter)

                    Ikke hør på alle som mener man må kjøpe en veldig dyr sender til å begynne med..

                    Etter min personlige mening er Eclipsen kanskje det aller beste kjøpet når det gjelder rimelige sender. Mye for pengene. Jeg har en selv som jeg har brukt snart 2 og et halvt år. Ingen problemer med den, men jeg vil kanskje oppgradere til en radio med flere muligheter.

                    Det rare er at jeg hører få klager på Eclipse blandt folk som eier en selv, men folk som har brukt en formue på en annen sender er ofte snare til å fortelle hvor udugelig Eclipsen er....
                    mvh Kjartan

                    Comment


                    • #11
                      Med grafisk display tenker jeg på display som kan vise tekst ol.
                      Kanskje jeg bør vurdere Eclipse sammen med mpx og jr.
                      (hadde egentlig slått den fra meg etter å ha fulgt med på noen diskusjoner på bla. dette forumet)

                      Simen
                      Modeller :
                      Robbe Varta Fly
                      TwinStar, MPX
                      Cessna 180, Kyosho
                      QB 1400, Pilot
                      Ridge Runt
                      ASW 24, Graupner
                      Formosa, GWS
                      ZAGI, St-models

                      Comment


                      • #12
                        Den har en oversiktlig og fin skjerm som gjør den lett å programmere. Når du flyr viser denne spenningen på senderen og evnt nedtelling på hvor lang tid du har flydd dersom du ønsker det.
                        mvh Kjartan

                        Comment


                        • #13
                          Har heller ikke hatt produksjons problemer med Eclipsen, den funker etter intensjonen med radioen, samme gjelder for flere i klubben. Synes også den er lett og programmere. High end radio er det helt klart ikke, men så er prisen deretter.
                          Synes det var litt surt da jeg ville koble to høyderors servoer på seperate kanaler, og møtte veggen.
                          Ny sender frister helt klart og da er EVO9 førstevalget slik det ser ut nå, men skal jeg være realistisk så holder egentlig Eclipsen for meg.
                          En ting jeg ikke liker er selve utformingen av senderen, synes den er klumpete og tykk. Merker det spesielt nå da jeg flakser rundt med fly som krever endel stikkevisping.
                          mvh MM

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by MicroMac
                            Synes det var litt surt da jeg ville koble to høyderors servoer på seperate kanaler, og møtte veggen.
                            Ny sender frister helt klart og da er EVO9 førstevalget slik det ser ut nå, men skal jeg være realistisk så holder egentlig Eclipsen for meg.
                            Dette er en erfaring jeg også har gjort meg ( og jeg har også lyst på en EVO 9 ) Men husk at dette er sendere i to forskjellige priklasser (EVO'en er mer en dobbelt så dyr).

                            Når det gjelder 1.gangssendere synes jeg Eclipsen er bra.
                            Futaba har også en 6 kanals sender til kr 2595 hos NM, men jeg tror denne ligger ganske langt under Eclipsen når det gjelder mixemuligheter ( den har 4 faste og 1 fri mix)

                            Hitec lanserer snart en 6-kanals sender som heter Optic-6. Vet ikke når den kommer til Norge.
                            mvh Kjartan

                            Comment


                            • #15
                              Da ble MC-12 fra graupner, fikk denne fra el-fly.dk for kr.1595,- med motaker, servo og batteri. Får den antagelig om en uke.
                              Syns det var en god deal. Kommer gjerne tilbake med en liten rapport når jeg har fått prøvd senderen skikkelig.
                              Takk for alle gode innlegg og råd!

                              mvh
                              Simen
                              Modeller :
                              Robbe Varta Fly
                              TwinStar, MPX
                              Cessna 180, Kyosho
                              QB 1400, Pilot
                              Ridge Runt
                              ASW 24, Graupner
                              Formosa, GWS
                              ZAGI, St-models

                              Comment

                              Working...
                              X