Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forklaring på hva er hva av Axi motorer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forklaring på hva er hva av Axi motorer?

    Hei, nå blir jeg snart sprø av alle disse kryptiske betegnelsene som finnes i elektro verdenen. Nå har jeg sånn halveis fått forståelse for Himax sine betegnelser (tror jeg) men har kommet til at en outrunner kansje heller er tingen men så dukker problemet opp.
    Axi har en serie som heter 2208/ med tall beskrivelse 16-34 bak (tror det betyr vindinger).
    De har også en serie som heter 2212/med tall beskrivelse 16-20 bak.
    Og en serie som heter 2808, 2814, 2820/med diverse tall bak.
    I tillegg så har de noen motorer som heter 4120, 4130, 4140.

    Hva står disse tallene egentlig for og hvordan skal jeg bruke/beregne hvilken av disse jeg har bruk for i mine aplikasjoner? (i utgangs punktet er vel aplikasjonene begrenset til GWS SS (på 305g) og Shockflyer/Vertigo 100% eller liknende).
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Har nevnt det før: enkelte leverandører har gjerne litt motordata på sidene sine. Sjekk her under "motorer" - " "børsteløse" og sjekk ut "testdata". MFT´s blogg

    Alle 2208 veier 47 gram og drar 80-160W
    Alle 2212 veier 57 gram og drar 120-195 Watt
    Alle 280x veier 78 gram og drar 240-300 Watt
    2814: 131 gram og ca 400 Watt
    2820: 161 gram og opptil 600 Watt.
    4120: 320 gram og 1000-1350Watt
    4130: 409 gram og 1750-2160 Watt.

    Dessuten MiniAC-ene. Jeg flyr med en 1215/12 og gearet til AXI. Da blir det en del lyd, noe for dere som ikke vil ha det for stille

    PS: AXI har flere motorer enn dem som Mft har testet, også med børster.

    Noe annet bra ved testsidene: her står en del om hva dem tilsvarer og ikke minst hva dem egner seg til for dem av oss som er usikker på hvor mange viklinger som passer best når man har funnet størrelsen man ønsker. Flytype avgjør nemlig viklingsantallet. 2820 til acro og 2820 til seilfly blir ikke det samme.

    Jeg har en 2212/20 i en liten acro-sak. Ut fra tabellene hos Mft ser jeg at denne er for aerobatic parkflyers og testdataene viser at den med mitt oppsett drar ca 1050 gram. Passer min 655-grams modell perfekt.

    Har handla en 2820/12 som skal tilsvare enn 6,5 cc 2-takter (.40) . Når noe av feriepengene har gått med til litt heftigere LiPo`s skal jeg endelig få svar på om jeg kan trene acro med .40-kjerre og denne fine AXI-en som kraftpaket i nosen

    Men: se gjerne på Watt-styrken når du leter motor. 80 Watt er nok i en Vertigo. 200 gram er nok i en acro på en meter. 600Watt begynner å ligne på en .40 og 1500-1600 Watt er en sterk .60.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Har vært noenganger på den siden du nevner (bra side forresten), og sitter igjenn med spørsmål om Watt og kansje det er viklinger?

      Det virker som om dess lavere tall bak motor benevnelsen det er dess mere watt gir motorene, Hvorfor? og hva betyr disse tallene bak motoren?

      Det virker som høyere tall bak motoren, dess større dreimoment og dess lavere tall mere turtall/Volt og mindre dreimoment. men samtidigt så er 2212/20 anbefalt til Acro park flyers mens jeg ville trodd 2212/34 var bedre egnet. Ja da har jeg falt av lasset. litt om dette hadde vært greit.

      Hvor mange Watt trenger en egentlig per gram for å kunne fly 3D (hoovre på 1/2 gass)?

      Finnes det en tommelfinger regel for watt/g som anngir hvordan flyet vil oppføre seg?

      Klar over at dette er sikkert er noe talentløse spørsmål men når MFT oppgir 2 forskjellige motorer til samme aplikasjon så detter jeg litt av lasset (eksempel 2212/26 yter 120W så kommer 2212/34 yter også 120W dette virker litt merklig for meg da jeg trodde 2212/34 skulle yte mindre enn den andre).
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        Benevnelsene på Axi motorene betyr følgende:
        Første to siffer er Diameteren på rotoren.
        De to neste sifferne er lengden på rotoren.
        De to tallene til slutt er antall viklinger.

        F.eks. en Axi 2820/10 kan i prinsippet levere den samme effekten som 2820/12 men 2820/12 vil yte maks effekt ved en høyere spenning (flere celler) og lavere strøm (A) enn 2820/10.

        Antall viklinger er altså ikke avgjørende for hvor høy effekt (watt) motoren kan levere, men det forteller noe om hvor mange celler motoren er laget for og hvor høy kv den har.
        kv (turtall pr. volt ubelastet) vil være høyere jo lavere viklingstall motoren har.

        Hvis vi kjører en Axi 2820/10 og 2820/12 på f.eks. 10celler vil /10 kunne yte en den høyeste effekten i watt fordi den tåler høyere strøm, mens /12 vil kunne dra en større propell fordi den har lavere kv.

        Det beste du gjør hvis du er usikker er å støtte deg til andres erfaringer med tilsvarende fly.

        Et lite tips til slutt: Vekten på en motor forteller mye om hvor høy effekt den kan levere!

        Rettelse: Tallene i Axi motorenes benevnelse angir selvfølglig størrelsen på statoren, ikke rotoren som jeg skrev...

        Comment


        • #5
          2212/20 trekker mye mer strøm enn /34 gjør ved samme spenning og propell. /20 gir 1500 mer i turtall da. Flere viklinger på /34 altså. Men /34 er helt ny og den tåler høyere spenning, men mindre strøm. Forskjellige bruksområder vil jeg tro også. /20 for litt raskere fly og /34 for de slow-slowe.
          Watt pr. gram? Har ikke regnet på det, men siden du spør får jeg vri hodet litt og tenke på det jeg flyr.......: tja, ca 1/2 Watt pr gram kommer jeg fram til er mer enn nok på mine maskiner som hovrer.
          Har 77W på Vertigo på 280 gram og den hovrer på noe over halv gass. Tror en motor på f.eks 115W hadde gitt stabil hovring på halv gass på denne...
          Det hele blir et stort puslespill med spenning og propell Men så liker vi jo litt puzling de fleste av oss..
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Nå begynner det å bli mat nyttig her dere. Tusen takk.

            Men når jeg skal kjøpe motor blir det nok litt mere masing tenker jeg.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Mye bra info her helt klart, har kjøpt inn en AXI 2820/12 og Graupner 13-7 klapp-propell selv for bruk i seilfly, mye nyttig info her ang. valg av størrelse på flyet.
              Ønsker dere en god dag på feltet !
              Birger Mork

              Mine besittelser :
              Flygreier (Massevis)
              Heligreier (En Mini Titan)
              Bilgreier (Et par stk.)

              Comment


              • #8
                Besøk flyingmodels.org og last ned "Det Stora Elmotortestet". Det er en 83-.siders PDF-fil med testdata fra veldig mange elektromotorer, inkludert AXI.

                Comment


                • #9
                  I tillegg kan jeg bare anbefale dere å laste med "Motorcalc" og betale bruken. Da kan dere hente mye av det som fins av motorer på nettet og få ut alle dataene og hva dem yter med ymse propellere og batterier. Blir mer og mer interessant når det etterhvert kommer avanserte regulatorer med programmerbar pulsfrekvens. Motorcalk viser også indre motstand som er viktig for valg av frekvensen. Mindre motstand betyr muligheten for høyere frekvens.
                  Godt leita og gode opplysninger på AXI zipzap! Takk!

                  Dette blir bare mer og mer sofistikert

                  TheBirg: få høre hvordan det går med din 2820/12!! Den skal dra seilere på 2,5 kilo men for acro må man lenger ned i vekt. Håper å få en 1800 grams acro opp med min.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment

                  Working...
                  X