Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilket pattern fly (igjen...)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Er Excelsior ett bygesett?
    Sorry, så ikke at du nevnte de var ARC, Jon

    Excilasor er veeldig smal! Flyr den veldig fort? (Sammenlignet med dagens moderne F3A kjerrer)?

    På Excilasor 177 står det at den skal veie mellom x og 8 1/2lb ca. 3,8kg, ville du annbefalt den eller holder du en knapp på 163? Blir ikke en .90 motor i den litt overkill? Og en litt svak .60 motor for liten?

    Er det noen som har prøvd Swallow? Er den fra Flair? Noen som har erfaring med Flair?

    Begynner å vurdere Nemesis igjen! Er det ingen som har prøvd den?
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #17
      Har IKKE fløyet Swallow, men en i klubben har en sånn. Jeg personlig syntes den flyr raskt, smakssak og selvfølgelig avhengig av throttle-handlingen til piloten...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #18
        Da ser det ut til at jeg kjøper Rebelove Acro fra: Siden blev ikke fundet - El Fly
        Det kan være jeg bytter ut understellet og canopyen med carbon!
        Kommer nok til å bruke Futaba 3010 SERVO 0,16/6,5KG 6V på alle ror og futaba S148 på throtle.

        Skal sende mail til danmark og sansyneligvis bestiller jeg en gang etter NM!!

        En ting jeg er veldig dårlig på er det med proppeler!!! Flyet skal brukes til kunstflyvning, ikke 3D! Tror dere en 14x8 propell ville fungert bra? (jeg skal nok prøve meg litt fram, men jeg bestiller kanskje en propell eller to i samme slengen og da er det greit å vite om en som trolig vil fungere

        Tuuuseen Takk!!! For all hjelpen!!!! (det er ikke dermed sagt at jeg ikke spør om mer... )
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #19
          Ehhh Nå ble jeg seriøst forvirra i knollen min (ikke så uvanlig)
          Mente Rebelove Acro var en "hybrid" og ikke en rendyrket Pattern kjerre ...eller tar jeg helt feil her.
          mvh MM

          Comment


          • #20
            Hva mener du med "Hybrid"?

            Både en av F3A flygerene i klubben og Ola Fremming mente det sikkert ikke var noe bra til F3A, men at den var grei til Nordic...

            Jeg spurte han i klubben om han ikke kunne velge ett av flyene som han syntes så best ut. Først sa han at Nemesis så grei ut den! Men den skal vist være vanskelig å få tak i! Etterpå sendte han en ny melding og sa : "kjøpe Rebelove Acro du, den ser koselig ut"!

            Men er det en 3D kjerre i Pattern klær? Hva mener dere? Er det noen som har prøvd den selv eller har sett den fly?
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #21
              Jeg har sendt mail til Elflight. Den skal vist ikke være noe 3D kjerre! Men mener dere her noe annet vil jeg gjerne høre det!

              Jeg må bare spøre! Hvilken propellstørelse tror dere ville passe flyet? (OS. 91 FX)? Eller i det hele tatt, hvor stor proppel kan en 91 klare å ta?
              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
              er der ingen der kender dem.

              Comment


              • #22
                Så bare at den var definert som F3A/ 3D Fun og synes rorflatene var noe større enn på en "normal" F3A kjerre. Kjenner ikke flyet ellers.
                Har Ola Fremming sagt at den duger...da gjør den helt sikkert det. Han vet hva han prater om for og si det mildt.
                mvh MM

                Comment


                • #23
                  Ja, det var Ola som sa at den kunne brukes. (Eller, jeg spurte han om gode pattern fly i den størelsen og prisen, og det var ett av forslagene).

                  Så da går jeg for den! (Med mindre jeg ser noe fristende på Rena!! )

                  Men det er ingen som har noen tanker om propellvalget da? (Foresten hvordan skrives egentlig "propell"?)

                  Ja, ja...Tusen Takk for alle forslag!!!
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

                  Comment


                  • #24
                    Nytt forslag ...

                    Hei

                    Kan på det sterkeste anbefale CA Models Widebody 60/90. Har en slik treferdig selv, og har testfløyet en annen modell. Trolig noe av det nærmeste du kommer
                    en moderne F3A-modell i flyegenskaper i den størrelsen. Flyr veldig "riktig" og ikke så raskt som jeg mistenker at f.eks Excelsior gjør. Den snapper også så bra at det er fullt mulig å trene F3A (ikke bare Nordic og VT) med denne.
                    Den modellen jeg prøvde hadde OS91FX og denne er perfekt til oppgaven.

                    Ulempen er at Widebody må bestilles utenfra. Vi tok inn 2 modeller fra planesplus.com i USA. Gikk veldig greit og prisen ble vel drøyt 2000 pr sett. Settet er forøvrig laserskåret balsa, med plankede isoporvinger/stab.
                    hilsen

                    ois

                    Comment


                    • #25
                      Måtte du si det? oisf3a??? Nå må jeg vurdere den også.... Er det et kit som går relativt fort å sette sammen? (Siden det allerede har ferdige vinger)? Vet du hvem som fører det? Tror jeg så at Dino Hobby i Danmark hadde begynt å ta inn modeller fra CA. Stemmer det?

                      Og du sa den du prøvde, oisf3a fløy bra med .91. Var det 60 eller 90 versjonen?
                      Leveres Wideboy med like mye hardware som Rebelove? (Blir det veldig mye "skjulte" utgifter med den?

                      Vi får se...Kanskje det blir en Wideboy da....
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • #26
                        Ikke misforstå mitt forige innlegg! Jeg er kjempe glad for at du nevnte Wideboy!! Jeg har på en måte mer lyst på den!!

                        Foresten... En F3A flyger jeg snakket med sa at F3A fly for det første "måtte" være større og at de ofte var laget slik at de bremset mer i nedoverbakkene. Mens i Nordic kunne det ofte være bra med en litt smal modell. Du tror ikke det kan være noe minus med Wideboy? (Et stort minus er det sikkert ikke uanset, men...).

                        Valget står fåreløpig mellom Rebelove Acro fra Toppmodell, eller Wideboy fra CAModell. (Tror ikke jeg vil bestille fra USA, helst fra Europa).
                        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                        er der ingen der kender dem.

                        Comment


                        • #27
                          Widebody

                          Den heter Widebody 60/90 (tror jeg). Det finnes bare en 40 størrelse i tillegg til denne så du kan neppe velge feil versjon. Modellene fra Topmodel (Rebelove er vel fra Topmodel ?) er jo helt komplette, så siden Widebody er et balsasett må du regne med noe mer kostnader og byggetid.
                          Riktig at en Nordic modell med fordel kan være noe slankere en en F3A-modell fordi store sidekrefter ikke trengs i noen av øvelsene. De store, tykke F3A-modellene er et kompromiss der egenskapene i f.eks vind må lide litt for andre viktige egenskaper (jeg har selv bl.a en Synergy i 140 størrelse)

                          Likevel, han som eier den Widebodyen jeg nevnte flyr Nordic for første gang i år og er meget komfortabel med modellen. Han kommer på Rena så skal du dit kan du jo se selv.
                          hilsen

                          ois

                          Comment


                          • #28
                            Ja, jeg skal til Rena, så da kan jeg sikkert slå av en prat med en av pilotene jeg ser flyr en Wideboy

                            Ja, på de danske sidene står det at Rebelove er fra Toppmodell.

                            Når du sier mer kosnader, hva innebærer det? Untatt trekk da? Selve modellen er jo billigere: 404 - File or directory not found.
                            Så vil det gå opp i opp tror du?

                            Det at en Nordic modell med fordel kan være tynnere, hvorfor egentlig? Takler de vinnen bedre enn de tykke F3A modellene?

                            Flyr du selv F3A?: oisf3a?
                            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                            er der ingen der kender dem.

                            Comment


                            • #29
                              Widebody

                              Så vidt jeg husker mangler alt av linker, tank, hengsler osv.
                              Men dette er vanlig på mange patternmodeller fordi mange har sine egne favoritter når det gjelder måter å gjøre dette på.

                              De moderne, tykke modellene mangler en del på retningstabiliteten og må flys mere aktivt, særlig bruk av sideror. Til gjengjeld er de meget bra i vanskelige øvelser som rolling circle, rolling loop, kombinasjoner av roller og snap-roller osv. Det betyr på en måte at du må være en god pilot for å kunne utnytte en slik modell fullt ut.

                              Men jeg synes Widebody var retningsstabil og fin. Anbefales også til litt mer uerfarne.

                              Ja, jeg har fløyet F3A i en god del år. Skal på Rena.
                              hilsen

                              ois

                              Comment


                              • #30
                                Jeg ser at Dino Hobby fører den som Både Kit og ARF versjon. ARF fly, er det vanlig at de inneholder tank, links osv? (Har aldrig kjøpt ARF).

                                Jeg har sendt mail til Dino, så vi får se hva de sier.
                                Noen som har erfaring med bestilling fra Dino?

                                Takk!!

                                Jeg kommer sikkert til å spørre litt rundt på Rena og!!
                                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                                er der ingen der kender dem.

                                Comment

                                Working...
                                X