Announcement

Collapse
No announcement yet.

Widebody 60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    ikke bruk høyderors bellkranken til protech...den blir slarkete etter en tid mellom de to sidene ..og det er ikke bra......
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

    Comment


    • #32
      Da må jeg spørre litt igjen. Endelig har jeg fått tid til å bygge litt mer på flyet, kroppen er treferdig, og jeg har nettopp begynt på vingene. Lurer på noe angående hengslingen. Kommer til å gjøre det slik at jeg lager en slags trekant på nedsiden av vingen/balanseroret, slik at de blir hengslet sammen oppe (slik som det er på Vertigo, med teip oppe). Hvordan gjør jeg det? Hvilken hengsler bør jeg bruke, og hvordan tette igjen det gapet som kommer på undersiden mellom balanseror og vinge? Pappa lurer på om det holder å stryke på trekket på oversiden slik at det hengsler sammen roret og vingen. Dette vil vel være altfor svakt??

      Jaja, takker for all hjelp! (Hvis noen har bilder er det enda bedre!).
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #33
        Njet Flue. Dette vil jeg ikke anbefale deg å gjøre!

        På seilfly i alle størrelser duger dette, men vi bruker gjerne en GOD hengsletape for å oppnå seigheten og styrken som trengs. Krever at betrekningen under sitter dønn fast (Balsaloc i dette området) Og dette duger ikke på store motorfly med vibrasjoner og fuelsøl! Og slett ikke å hengsle med betrekningen...
        Skal du hengsle i overkanten kan du få et brukbart resultat med å bruke Robart hengsler (pin-hengsler), men det krever nøye boring. Det enkleste, beste og sikreste er å hengsle midt på med vanlige hengsler og så seale rorene med tape/hengsletape/betrekning.

        Gjør ferdig hengslingen før du trekker vingen. Så sjekker du at det hele er rett og riktig.... ikke forskjell på hvordan rorene ligger i forhold til vingen. Dessuten er det utrolig nok bedre at rorene er tykkere enn bakkanten av vingen enn at dem er tynnere...
        Og til slutt: Ikke gjør rorene for tynne i bakkanten
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #34
          I manuelen står det annbefalt å gjøre det på den måten jeg beskrev, men vi får se om jeg ikke tar den vanlige, får se hva som blir lettest.

          Angående at rorene bør vere tykkere en bakanten av vingen eler hva du nå mente: Rorene er bare en fortsettelse av vingen, dem skal skjæres ut i vingen.
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #35
            Er den metoden som brukes til hengsling på store (ekte) fly god å bruke?
            Tenker på at en halvsirkel på f.eks roret som passer inn i en halvsirkel som er kuttet vekk på vingen. Har prøvd å tegne det.

            Tegningene ble litt rare, men jeg håper dere forstår hva jeg mener.
            Attached Files
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #36
              Metoden med rund forkant på roret og en hul bakkant på vingen gir tette og fine ror. Greit å hengsle med vanlige hengsler eller Robart sine bare du husker å legge hengslelinja der du har antydet
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #37
                Takker for svar! Kanskje jeg går for den metoden (da blir det pappa som gjør det), han mener den er nesten like lett/vanskelig å lage som de andre metodene, bare hengslingen blir litt verre.

                Du sier jeg kan bruke vanlige hengsler? Må jeg ikke ha en slik rund stang slik jeg har tegnet?
                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                er der ingen der kender dem.

                Comment


                • #38
                  Nei du trenger ikkeno stang. Men; hengsle-sentrene MÅ ligge der du har antydet stanga på tegninga di. Det betyr at hengslene må felles et stykke inn i rorene. Bare vær nøye med at de havner helt på linje du
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #39
                    OK

                    Btw...nå som jeg var så godt i gang med å spørre Gidder noen å forklare litt om hvordan pull-pull til sideroret ordens, og særlig med bilder?

                    Har lest litt rundt og det er så forskjellige meninger. Skal jeg bruke vanlig servoarm eller den runde typen? Kan jeg bruke vanlige rorhorn eller må de være runde? Kan wierene krysse eller smalene inn eller sakl dem være parallele?

                    Takker!
                    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                    er der ingen der kender dem.

                    Comment


                    • #40
                      Wirene kan både krysses og vere paralelle. Vil like vel anbefale paralelle for å ungå støy/slitasje på wirer. Tror jeg vil anbefale en løsning med rorhorn av gjengestang (samme bolt på begge sider), mener dubro har en enkel og grei en med fester til overføringene som en skrur inn på bolten.
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #41
                        legg de i kryss men før hylser nesten frem til servoen og fest disse i spanter e.l bakover i skroget da blir det mest rette linjer for wirene ...bygger du balsa skrog legger du inn disse under oppbygginen av skroget
                        Rune Gjelsnes
                        Vikersund
                        92624841

                        Comment


                        • #42
                          Det blir litt sent nå siden kroppen er ferdig, men jeg skal se hva jeg får til.

                          Takk for hjelpen!

                          PS. Har det med rund servoarm/ikke rund servoarm noe å si?
                          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                          er der ingen der kender dem.

                          Comment


                          • #43
                            Kommer ann på utslagets størrelse det. Om utslaget skal gå langt så har linkene en tendens til å "klatre) på de runde armene.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #44
                              Tja.....vet ikke hvor langt de må gå, men jeg kommer til å ha så lite utslag som mulig, og kanskje litt mer om nødvendig på D/R for spin.

                              Grunnen til at jeg spør er at jeg har lest litt rundt at den kabelen som ikke drar kan bli slakk med ikke runde hjul eller noe sånt. Begge wierene må jo altid være strame...eller?
                              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                              er der ingen der kender dem.

                              Comment


                              • #45
                                hei..har du mulighet kjøre du enten dualrate eller expo på det ...bruke en rett arm på servoen eller la en og skru på det runde...bruke printplate 2mm!
                                hylsene kan godt ligge løst inn også men kryss de og starmm de sånn passe!
                                Rune Gjelsnes
                                Vikersund
                                92624841

                                Comment

                                Working...
                                X