Announcement

Collapse
No announcement yet.

Widebody 60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Hei
    vet ikke om du skjønner denne skissa!øverste del er sett fra siden og nederst ovenfra.
    slik brukte vi for noene år siden!
    det var en metode som funka på datidens 60 f3a konuranse modeller!
    skal forsøke og forklare!
    jeg brukte en 8x8 furu list(ikke balsa kan stukes ,jeg syns det blir litt spett) på servo enden limer du inn en kort 2mm gjenge stang og fester det med en ball link til servo hornet i andre enden av staget en glatt 2mm stang som sklir i ei styring som limes fast baki skroget , du borrer et 3mm hull som du limer inn et 3mm messing rør som er så langt at det stikker ca 5 mm ut på hver side av skroget det røret skal så skil i styringer av 1mm x finer som felles ned i utsiden av skrogsiden(disse skal være akkurat 3 mm slik at messingrøret ikke slarker(se øverste del av skisse))i dette røret putter du så ei 2mm gjengestang og fester staget som går til roret i den...billig enkelt driftsikkert og funksjonelt .
    jeg er sikker på at dette hadde holdt i massevis også i dag på de store f3a modellene men har råd til og kose meg med MK goodies så samma rakkern.
    minuset med dette er at det kan ha en tendens til og rakle litt etter en tids bruk.
    Attached Files
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

    Comment


    • #62
      hmm bildet kom vist 2 ganger
      Rune Gjelsnes
      Vikersund
      92624841

      Comment


      • #63
        Takk så mye!

        Joda, skjønte skissa. Ser ut som en ganske bra metode det der
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #64
          det kan også lønne seg og ta litt ca lim på glideflatene i 1mm fineren og vær nøye med hullet som går mellom furu lista ..og ikke minst finn ei list som er rett og kvistfri
          Rune Gjelsnes
          Vikersund
          92624841

          Comment


          • #65
            Nok et (dumt (?)) spm.

            Hvordan måles Incidence på hovedvingen i forhold til kroppen? Eller for å si det sånn, hva måler man i forhold til? Incidence på hovedvingen og stabilisator skal være 0 grader. Det er allerde innebygd høyretrekk til motoren, regner med at den ikke skal ha ned/opp trekk. (selv om det er lett å finne ut om er feil, og justere i ettertid, kan det være greit å få det rett med det samme ).

            Takk!
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #66
              det pleier på tegninger eller bygge veiledninger være en slags henvisning til en tenkt null linje i skroget....finn det (går som regel igjennom stabben som som regel på en f3a modell ligger i null)sett opp skroget på et fast underlag i henhold til dette...mål så vingen den skal være litt i pluss er det delt ving mål begge sider uten og snu måleren ..du kan også måle fler steder utover vingen. det bør også stå noe om det anbefalt motortrekket
              dette er viktig at er riktig, sammen med tyngdepunkt og at den har riktig symetri i alle retninger
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment


              • #67
                Fant tilfeldigvis en video av modellen som diskuteres her, har ikke snøring på motorfly selv men den så ganske tøff ut.
                downonthedeck.com
                Jan Eric Klausen
                Forus RC Klubb

                Comment


                • #68
                  Takk til begge to!

                  Satanoperca, manuelen er noe av det dårligste jeg har sett, og det står ingenting om motortrekk, bare at høyretrekk er inbygd (det ser man også), og at vinge og stab skal ha incidence 0. Ingenting om senterlinje den veien.
                  mål så vingen den skal være litt i pluss
                  Hva mener du egentlig med at den skal være litt i pluss? Og måleren du snakker om, det er et incidence meter, ikke sant?

                  Ja9, takk for videoen, men jeg har sett den før :P , for de som er interesert er det flere videoer bl.a. på: HugeDomains.com og 403 Forbidden (sistnevnte er hjemmesiden til Colombo Andersson modells i Argentina), men den er så treg (hvertfall på denne maskinen), så jeg har ikke den direkte linken til videosidene, men det er bare å trykke på "videos" eller "new videos" midt på siden, begge fører til samme sted.
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

                  Comment


                  • #69
                    Finner du ikke noe nullref-linje/datumlinje har du kun muligheten til å sette vingen til 0 grader i forhold til stabben...
                    Ofte har stabben en anelse angrepsvinkel i forhold til nullinja på acromaskiner, men du får måle det du kan. Og husk at bare noe så banalt som feil pussing av forkanten på stabben eller vingen kan endre vinklene en masse, for ikke å snakke om slarken i hullene på motorbukken som kan endre motortrekket 2-3 grader
                    Gjør så bra du kan og så får du huske at det ALLER viktigste er flytid, flytid og enda mer flytid. Og når du evt stiller i konkurranse SKAL du fly et fly du kjenner godt, ikke en maskin du ikke tør fly ellers....
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #70
                      Så riktig, så riktig det du sier joo!
                      Har ikke flyd så mye de siste ca. 3mnd Her har det regnet i strekk i tja...3 mnd? Og det er bare helgene jeg har tid, så det blir dessverre ikke mye. Satser på indoor hver søndag, men også der er det ussikert siden pappa er veldig opptat på søndager og ikke kan kjøre meg, men jeg får da dratt litt Bedre å fly litt 3D, enn å ikke fly noe.
                      Ellers det du sier om at det er bedre å fly med en modell jeg kjenner er jeg helt enig i. Tar meg en stund å bli kjent med nye modeller, men den jeg har nå har faktisk ikke nok motorkraft til å fly gjennom nordic programmet. Har flydd gjennom programmet med den to ganger, og i alle øvelser der flyet må stige vertikalt går det ikke. Uansett, hvis jeg får Widebody ferdig til 01.03-05, har jeg fremdeles mars, april mai på meg før det første Nordic stevnet (i klubben) er. Får legge meg i hardtrening da

                      Synd det at ting lett blir skjeve, akkurat det med motoren er lett å rette opp med den festemetoden jeg bruker, men vingen er en smule verre (selv om jeg kan tenke meg noen måter der og).

                      Pappa sier altid til meg: Bygg rett, skjevt blir det uansett... :P
                      (Her er det nok en dum idè å lure seg selv med å bygge skjevt, og håpe det blir rett ).
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • #71
                        Man skal gjøre det så bra man kan For bedre blir det ikkje...
                        Om det er en anelse bevegelses-rom til motoren er det noe du sikkert trenger for siste finjusteringen av trekket likevel
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #72
                          om du ikke finner noe som er null linje i skroget setter du stabben i null...det er det som er vanlig på en f3a modell.
                          det er det jeg har gjort de gangene jeg har designet selv og det funker .
                          så setter du vingen litt pluss har du en helsymetrisk profil på vingen ville jeg i utgangspunktet lagt denne til ca 0,5 grader pluss,motor ville jeg tatt ca 1 grad ned og sidetrekket varierer veldig fra modell til modell men som regel vil dette havne på omtrent 2-3 grader.
                          om du legger vingen i null i forhold til stabben vil du måtte trimme litt opp på høyderor for en symetrisk profil vil ha litt angrep for og løfte, og halen vil se ut som den henger litt .her må du prøve deg frem og tilslutt vil du finne noe som passer deg .
                          men altså stab 0 ving +0,5 litt ned på motor og litt mer til høyre!
                          Rune Gjelsnes
                          Vikersund
                          92624841

                          Comment


                          • #73
                            I stedet for å sette vingen litt i pluss og motoren litt i minus, kan jeg ikke ha begge på 0? Uansett, i manuelen står det 0 på stab, og 0 på vinge, så problemet var i forhold til hva man målte, ikke vinklene. Men profilet er symetrisk, og det stemmer jo som du sier at det må ha litt angrepsvnkel for å løfte. Kan det være at det står 0 og 0 siden flyet også er beregnet på 3D?

                            Regner egentlig med at jeg bare overdriver litt. Altså, merker jeg virkelig til 0,5 grader forskjell? Det er jo en viss risiko for at det blir så skjevt uten vilje.

                            Nå er det en liten stund til modellen skal trimmes, men vi er jo litt inne på det.
                            (skrev nettopp ett langt innlegg, men når jeg postet det kunne pluttselig ikke siden vises, så jeg gidder ikke skrive alt igjen) Men lurer hovedsakelig på hvordan modellen trimmes og kjekkes? Har hørt at for å kjekke at incidence er rett på vingen skal man stupe (uten motor), og se at modellen ikke trekker mot/fra cocpit. På Cloud Danceren min er jeg vant med å holde litt dykkror i stup, men den flyr bra ellers. Tyngdepunktet om rollasken kan jeg kjekke med å ta looper og se om modellen trekker til en side. Og når jeg flyr rett fram på full gass skal ikke modellen trekke verken opp eller ned eller til sidene, selv om den fortsatt flyr rett fram på ca. halv gass uten at jeg må holde noe særlig høyderor? (For å kjekke at motortrekket er rett).

                            Hva er største propel en O.S. .91 FX med standard demper kan dra?

                            Nå maser jeg igjen...
                            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                            er der ingen der kender dem.

                            Comment


                            • #74
                              Sier manualen din 0" på vinge og stab så setter du det. Og ja; du kan merke 0,5" økning på vingen, dette er ikkje en trainer

                              Før du begynner å sjekke/endre angrepsvinkel på vingen gjør du som du selv nevner; en sjekk på om CG er på jordet. Da flyr du level på ca. 2/3 gass og trimmer så du ikke stiger eller synker med høyderorstrimmen. Når dette funker tar du flyet høyt, drar av gassen og dykker til modellen går rett ned. Med nøytrale ror ser du etter oppførselen... Ligger modellen i jevnt stup er alt OK. Hvis modellen trekker seg selv ut av stupet er den framtung (Ja, FRAMtung) Forklaringen er: du må trimme en anelse høyderor for å kompensere for denne framtung-leiken... og det merker du i stup uten gass på... Flytt CG bakover... Problemet: tank plassert foran CG vil gi endringer i dette... Og det bør du bare akseptere å leve med. Evt trimme den med f.eks 1/3 tank eller hva du foretrekker. Ta en titt på Nordic-programmet så ser du selv når det er størst krav til nøytral modell.. (DET hadde du ikkje tenkt på nei )
                              Når CG er OK kan du sjekke om du må ha mye/lite dykkror når du flyr på rygg... KAN fortelle litt om angrepsvinkelen, men forvent ikke at en normal modell vil være dønn nøytral alle veger. Men med rett CG og tanken ved CG er det nå fordelen med å kunne justere angrepsvinkelen kommer inn...
                              Nå er det på tide å fly level på 2/3 gass, dra på full gass og se hva som skjer på lange rettlegger... nå kan du justere motortrekket opp/ned etter hva som skjer... Trekker den opp skal du ha mer nedtrekk osv...

                              Selvsagt har du balansert sideveis, forseglet alle ror og prøvd både innvendige og utvendige looper for å dobbeltsjekke sideveis-balansen???

                              Og: det er masse retningslinjer og anbefalinger for inntrimming, dette er den simple og enkle og "min". Andre piloter vil ha sine måter, men du må huske at rett CG og angrepsvinkel skal stemme før du sjekker/justerer motortrekket osv... osv...

                              Xtremistene balanserer selvsagt hver vingehalvdel slik at dem har sitt CG like langt fra vingerota, og sideveis balansering skjer ved å plassere bly i dette punktet og ikke i tuppen Osv...

                              Og: hvis du bruker 2 måneder bare på å balansere og trimme modellen vil den i følge Murphy crashe når du er ferdig og skal begynne å trene Nordic

                              Eller sagt på en annen måte: gjør så bra du kan og bli kjent med flyet ditt (har jeg sagt det før??) Så om det stiger på lange legg på full gass vil du kompensere for dette uten å tenke siden du kjenner flishaugen... Og hvis du ikke kan finne ut hvorfor den alltid skrur litt til høyre i looper (kanskje du ikke ligger level når du begynner siden du bare har trimmet og ikke trent nok på looper???) så vet du at du gir en anelse venstre SIDEror når nesa er 45" opp osv.

                              Husk at øvelsene ikke skal gå av seg selv, du skal bare lure dommerne til å tro at dem er perfekte. De ser ikke hva du gjør med stikkene, dem er bare interesserte i flyets bane

                              Dessuten: hvis det ikke er interessant med inputs fra deg for at maskinen skal yte bra trenger ikke pilotene å FLY Nordic`en lengre

                              Men det er en morsom hobby vi har! Regner med du er enig, og hør på faren din: bygg rett, det blir skjevt likevel... Århundrets kommentar...
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment


                              • #75
                                ok...vi begynner med det første..bygg rett den viktigste trimmingen er faktisk dette .en skakk f3a modell er ingen f3a modell !!! mål og sjekk alt et par ganger etter at du er sikker på at det rett og riktig!
                                jeg ville ha satt vingen litt postiv i forhold til stabben , slik at når du med rett tyngde punkt ikke må ha trim(høyderor)for at modellen skal fly rett frem(ikke stige synke)har du for mye positiv på vingen og justerer tyngde punktet for at det skal fly rett frem må du bruke mer ned ror på rygg , dette er utgangs punktet ..
                                så tar du moddelen passer på at du ligger helt rett med vingene trekk så rett opp slik at den stiger vertikalt se om den trekker til den ene eller andre siden ..her er det side trekket som skal stilles.så skal du la modellen synke rett ned på tomgang se om den da går mot cocpit eller hjula...her er det tyngde punktet som må finjusteres stiger den må du trimme ned ror ikke sant ...men gjør du det vil den synke i level flight ..hva gjør du da jo litt bly i halen og modellen vil stige igjenfor tyngde punktet styrer ikke i vertikale stigninger og synk.og selføgelig motsatt om det er motsatt men også ned trekk vil ha innvirkning her ..men normalt har man ned trekk for og forhindre at den stiger når vingen løfter mer ved høyrer hastighet.
                                men husk dette vil bare bli riktig med en modell med helsymetrisk ving ..de andre er jo ikke no tess til f3a .
                                ... gjør observasjoner gjennom flere turer trimm litt og litt se om du oppnår det du er ute etter og ikke gjør for store forandringer med en gang .
                                en modell vil du måtte bruke mange turer på og trimme inn men skal du bruke den til nordic er det ikke så mye du trenger og forandre i forhold til en normalt riktig og god tegning men det hadde du jo ikke ........
                                du kan jo kikke her også..ikke noe full lære bok men allikevel..
                                http://www.piedmontmodels.com/trim_instructions.htm

                                og du spørr om du merker en halv grad ..ja det tror jeg du vil når erfaringen kommer og se på de vinge justeringene fra Gator jeg merker godt en halv turn på skruen her ..ikke sånn og forstå at det er skummelt men et knepp på trimmen eller så.
                                kikka litt på sidene til ca og på den manualen som lå der sto ingenting om angrepsvinkelr som jeg kunne se eneste jeg fant var at du ikke skulle ha v form på stabben og at vingen skulle være rett på oversidne mener jeg ..men det er jo fast limt stabb og ferdig vingesadel med hel ving ....lim stabben inn i sporet den skal ha ..sett så skroget slik at måleren (indience ...langt ord heretter måler) står i null( obs ikke snu den frem og tilbake ..min har en grad feilvisning hvis jeg snur den, skru vingen på mål at den er ihvertfall på den positive siden av null ikke i minus...pass på de andre målene nese til stabbtipper nese til vinge tipper og hale til vinge tipper slik at disse er parvis like så sikter du forfra og bakfra at stab og ving ligger i flukt .
                                da skulle du ha et greit utgangs punkt skulle jeg tru!
                                huff det blei jæv.... langt håper du gidder og skumme mellom
                                Rune Gjelsnes
                                Vikersund
                                92624841

                                Comment

                                Working...
                                X