Announcement

Collapse
No announcement yet.

Widebody 60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    heheh ny sport her på forumet..synkron svaring!!!hahahaha
    det er bra Joo!!!!
    som han sier ...det viktigste er jo en nøytral modell til nordic....og det oppnår man best ved byggebordet!
    men en vil alltid ha behov og små forandre litt etter hvert som man bruker modellen , og man trenger ikke rekke og knuse den føre den er ferdig trimmet....
    når du er i gang med og trene ..så vil du kanskje synes det er en utfordring og gjøre det litt bedre for hver tur ..ikke mye men litt hver gang...og da vil du også oppdage behovet for og justere litt her og der ... og det er jo mulig ved pen behandling og ha en modell i fler sesonger ...litt off topic men
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

    Comment


    • #77
      Tusen takk joo og Satanoperca!! Mye bra og nyttig info å høre av dere mer erfarene Skal huske på det når jeg skal trimme.

      Har sett mye på sånne hvordan trimme inn modellen sider, men mange er uoversiktelige og jeg må innrømme jeg blir litt trøtt av all den lesningen. Modellfly skal jo være gøy, ikke stressende Den siden du linket til virker oversiktelig hvertfall, skal ta en titt på den!
      På tide jeg slutter å bekymre meg og bare bygger flyet ferdig så jeg får trent!

      Tanken ligger rett forran vingens framkant og er på 400ccm, har det mye å si på cg forandringer?

      Veldig enig i det du sier joo: er jeg kjent med flyet så gjør det ikke noe at det er litt "skjevt". Ta Cloud Danceren min f.eks. Den ene vingen er litt tung, noe som fikk meg til å slite veldig med loopen (Vingtreff), men nå kjenner jeg den så godt, at det kompenserer jeg for automatisk. Og det at den vil rette seg opp i stup, slet mye med utgangen av stall-turn grunnet dette, men nå kompenserer jeg automatisk for det og :P
      Kanskje bare bra at den ikke er så bra trimmet inn, ettersom Widebody trolig flyr mye bedre, forhåpentligvis blir jeg positivt overasket over at Nordic ikke er såå vanskelig ....Hardt på trening, lett i kamp??....

      Virker fornuftig på meg at vingen med fordel kan ha litt positiv angrepsvinkel, men jeg skal kjekke manuelen og gjøre etter den, så har jeg hvertfall det på det rene.

      Hadde faktisk tenkt å balansere hver vinge slik at modellen var noenlunde balansert om rollaksen fra starten av, men så glemte jeg det før jeg limte vingehalvdlene sammen Den ene er faktisk litt tyngre, men jeg får ta å fixe det når resten av modellen er ferdig.

      Igjen, tusen takk for at dere gidder å ta dere tid til å hjelpe!!
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • #78
        Widebodyen tracker vel myyye bedre, men det er vel når piloten får en modell som fly presist at pilotens "ferdigheter" avsløres. Med dette mener jeg at du må ikke tro at Widebodyen flyr gjennom 2 eller 3 looper uten balanseror og siderorskorreksjon. Ballanseringen av modellen blir viktig; pass på at den ballanserer "sideveis"! Du kan rette opp vektforskjell på vingene (og skjevheter) med ballanseror, men hva skjer da når modellen ligger på rygg? Da får du vektforskjell (og vridning) pluss "negativ" kompensajon fra ballanserorene. Regner vel egentlig du var klar over dette men måtte no bare si far allikevel.....
        Det jeg egentlig skulle si var at jeg bestilte en MK Elevator Bellcrank fra Singahobby (skrev tidligere om det), har nå fått den! Prisen ble totalt 220NOK. Ble sendt som gave i rekomandert brev via Airmail, ingen norsk moms/tull betalt! Denne er jo meget enkelt å montere, og ser ut som overføringene blir særdeles presise (i WB40)! Mener det er verd investeringen!!!!!
        Mvh Tommy Fosland
        Tromsø MFK

        Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

        Comment


        • #79
          Jeg hadde på ingen måte regnet med at modellen nærmest fløy seg selv gjennom Nordic. Men at den flyr litt bedre enn Cloud Danceren regner jeg med, spesielt motorkraft slik at det i det hele tatt blir mulig å fullføre en firkant loop, stall-turn med 1/4 roller og Knife Edge. Men det står jo seff på piloten! Har også prøvd å fly litt gjennom Nordic med Vertigo, VELDIG vanskelig!

          Tja, kanskje jeg skal bestille en slik høyderorsgreie fra singapore, får se.

          I dag er det hvertfall fint vær, så nå skal jeg mase litt på pappa slik at jeg får flyd litt (Med Cloud Dancer).
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #80
            Sånt som hender Satanoperca

            Flue: håper du får flytimer fram til Widebody`n er ferdig så du ikke er helt rusten på fuel-fugler, og vær anelsen oppmerksom på at du kan lære deg uvaner når du flyr 3D/foamies... Widebody`n tilgir neppe lav fart og heftig høyderorsbruk som du blir vant til med 3D-ting! Ser på meg selv at jeg er totalt ukritisk til heftig rorbruk i lav fart, kan gi meg en overraskelse når jeg drar Ouya eller Calypso opp på isen om noen uker
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #81
              Hehe, opplevde det sist jeg fløy fuel fugl for ca to uker siden etter mye 3D leking. Helt rart og fly med fuela da, så bare ut som jeg vimset rundt uten å få til noe, men etter 2-3 tanker var alt som normalt igjen (og jeg føler hvertfall at jeg fløy enda bedre da enn i sommer ) Så jeg får nok litt trening av å fly 3D, hvertfall stikketrening. Merker det hjelper på siderorsbruken som jeg sliter sånn med å bruke i inverted.

              Jaja, nå håper jeg pappa kommer hjem snart og at han gidder å kjøre...
              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
              er der ingen der kender dem.

              Comment


              • #82
                også dette litt utenfor topic men på 80 tallet en gang ble det publisert en artikkel serie i MI om trimming av pattern modeller som vi kalte den gangen av Per Ole Simenstad ,jeg fløy den gangen selv det som het Forus cup som har blitt nordic via omveier og lærte meg mye av den serien og ikke minst det og tenke seg frem til hva og hvordan skulle vært morro om det hadde vært noen som kunne grave litt i NAK's arkiver den kunne med fordel nok vært tatt frem igjen!
                husk den gangen var feks dualrates og servo reveseringer sett på som gromgreier da det kom så i dag hvor vi har knotter i hue og ræ...og miksere som kan mikse sammen nesten sideror og kaffetraktern hjemme så er vi et langt steg frem!
                vi måtte trimme med vekter og skruing på linker for og få våres den gangen skakke fugler til og gå rett i knifeedge og igjennom looper osv , så det er et håp, men du (Flue) har jo ferdig plankete vinger og ror og dermed et meget godt utgangspunkt til og lykkes,og resten er jo opptil deg selv og antall flytimer du logger inn på den nye fuglen!
                Du spurte om du vil merke tyngdepunkts forandringen ..ja det vil du nok ...det er jo bare og måle med full og tom tank så ser dyu jo hvor mye du flytter på det,men ingen grunn til bekymring.
                klipper litt fra Deactlon
                "Ballanseringen av modellen blir viktig; pass på at den ballanserer "sideveis"! Du kan rette opp vektforskjell på vingene (og skjevheter) med ballanseror, men hva skjer da når modellen ligger på rygg? Da får du vektforskjell (og vridning) pluss "negativ" kompensajon fra ballanserorene. Regner vel egentlig du var klar over dette men måtte no bare si far allikevel..... "
                sideveis ball.må du gjøre med vekt i vingetippen ...et godt utgangspunt her er og holde den i veivaksel og sideror og se hvem vei den tiper ..legg til litt i motsatt tipp,du har sikkert sidestilt mototr og da sier det seg selv hvem side du må ha litt i..
                men til slutt..kom deg ut og fly ...fly og fly...
                Rune Gjelsnes
                Vikersund
                92624841

                Comment


                • #83
                  Når du sier sidestilt motor, mener du at potta (ikke demperen som jeg kalte det tidligere siden jeg glemte ordet )stikker ut under på den ene siden? På Widebodyen skal potta komme ut rett under flyet, men alikevel er det litt vektforskjell. Jaja..venter fortsatt på at pappa kommer hjem

                  Mixere ja, nå finnes det jo mixere for alt som du sier. Hvorfor kan ikke folk bare fly flyet?? Men strengt tatt trenger man egentlig ikke mixere til Nordic?....Kanskje D/R til spinnen, og evt. høyde- med sideror i knife edge. Det var først på NM i Rena jeg fant ut at det gikk an/var lov å mixe slik i Knife Edge. Manøveren er jo myyye lettere hvis man har en mixer som fikser det problemet
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

                  Comment


                  • #84
                    tenkte mest på sylinderen som stikker ut men alt som gjør det side tung er jo med her!
                    jeg mixer side til høyde og side til balanseror.
                    dualrates bruker jeg ikke ..men expo på alt..og den kurven som gjør at du kan justere trotehl for og få mere mellomregister
                    Rune Gjelsnes
                    Vikersund
                    92624841

                    Comment


                    • #85
                      Mixe Side- med balanseror, er dette også for bruk i KE? Jeg ser for meg at jeg kommer til å trenge D/R i spinn siden jeg prøver å ha så små som mulig utslag ellers (Apropo spin, er rett måte å gjøre dette på, fult høyde- og fult sideror til venstre? kanskje med litt balror samme vei?). Expo, har jeg ikke men forhåpentligvis har jeg en sender med expo innen flyet er ferdig. Ser for meg at jeg kommer til å bruke littegran på balanseror kanskje. Uansett er dette ting som jeg lett finner ut av, og hver person liker det forskjellig.
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • #86
                        Spinn: Hvis du flikker/forcer modellen inn i spinnet vil du få kraftig trekk Flyet skal helst steile og entre spinn derfra... Ikke lær deg til å snappe til spinn med mye flyfart!
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #87
                          Å ja, nei, ikke slik jeg mente. Vet at den skal steiles inn i spinn, men hva får den til å spinne? Det må da være noe jeg skal gjøre med stikkene for at den skal spinne...

                          Ble ingen flytur på meg idag
                          Får satse på indoor i morgen
                          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                          er der ingen der kender dem.

                          Comment


                          • #88
                            Sånn litt "off-topic". Hva er forskjellen på APC Competition, competition narrow, og sport propeller?
                            Jeg har altid brukt SPORT typen, men Hobby-World i Danmark har ikke 14x10 i sport versjon. Bare i Competiton, og Competition Narrow. Hva bør jeg velge? De koster like mye.
                            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                            er der ingen der kender dem.

                            Comment


                            • #89
                              hei ..først...mixing ..det hender at modellen har en roll tendens når du bruker sideroret dette er pga modellen har ikke ideel v form ,her er det snakk om små forskjeller noen ganger.
                              Men det kan også være at den ikke roller ved halvt utslag men gjør det ved fullt og da må du nok leve med det .
                              jeg brukte apc comp. til min os 90 på 140 rx gir narrow for mye bråk jeg bruker også vanlig comp på den ..sport kjenner jeg ikke til annet en på en os 46 men det er til helt annet bruk
                              korrekt inngang er slik ,du flyr av fart og steiler modelen den dropper da den ene vingen (flikk) og spinner derfra
                              spin ..hvis du ikke har en korekt inngang vil du ikke bare kunne få kraftig trekk men faktisk 0 snap roller og spinn er en øvelse som er utsallet hele tiden og det er den ytre vinge halvdelen som har mest løft fordi den har størst fart og derfor frem til du slipper sideroret vil den ikke kunne komme seg ut av dette.
                              skal du spinne innvendig som i Nordic skal du bruke fult høyderor og side ror en vei skal du bruke balanseror skal dette samme vei ..utvendig er jo med ned ror og krysset ballanseror og sideror, men staller du kjerra helt ut vil de fleste spinne bare på sideror.
                              Rune Gjelsnes
                              Vikersund
                              92624841

                              Comment


                              • #90
                                Takk!
                                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                                er der ingen der kender dem.

                                Comment

                                Working...
                                X