Announcement

Collapse
No announcement yet.

Widebody 60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Endelig fikk jeg tatt jomfruturen med flyet

    Kort raport: Utslagene har jeg halvert fra annbefalt og rorene mine er i tillegg mindre - veldig følsom, særlig på balanserora og spesielt på sideroret - enorm respons Ellers flyr det veldig bra, ser fåreløpig ikke ut til at det er noen stygge tendenser/skjevt bygget, eneste jeg merket meg var at det var bittelitt framtungt. Men jeg har knapt flyd det da...

    Har ikke tid til å skrive så mye nå, men på tur nr. to stoppet motoren og det resulterte i en noe hard landing. Ikke uventet knakk understellet, men den ene hjulkåpen lagde hull gjennom vingen. Og platen understellet var festet i knakk. Dette var sikker ikke siste gang, så om noen vet om smartere måter å feste understellet på taes det imot med takk! Begge skadene lar seg fikse.

    Bilder kommer så snart jeg får lagt dem inn på dataen og forminsket dem.
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • Foresten. Hjulkåpene kommer jeg ikke til å fly med mer, dem gjør jo ikke noe nytte for seg; flyet ser bare finere ut med dem - men du verden hvor mye finere også! Derfor skulle jeg gjerne brukt dem, men sikre dem mot å lage hull i vingen. Evt laget noen av depron/isopor, lar dette seg gjøre eller vil noen slike bli revet av i lufta?
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment


      • Har enda ikke klart å bli helt kjent med flyet. Har flyd det på 3 forskjellige dager, og ikke mer enn ca. 30 min hver gang, og alle turene i kraftig vind (ca. 7m/s ). Har derfor ikke helt funnet ut om noen av de dårlige tendensene det har skyldes vinden, meg, flyet eller flere av dem. Men skal nok klare å svette meg gjennom Nordic programmet neste helg (stevne). Lærer nok mye av det!

        Noen bilder:
        Attached Files
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • flott!

          så jo fin ut den !
          hva brukte du på cowlen fikk du film til og henge eller måtte du lakkere den?
          hjul kåpene gjør nok nytte for seg de ..reduserer drag og du vil faktisk merke at de vil forandre trimmingen på flyet når du montere\fjerner de alt ettersom hva flyet er trimmet med!
          Rune Gjelsnes
          Vikersund
          92624841

          Comment


          • Hjulkåpene setter jeg vel på igjen når jeg blir litt mer sikker på landingene og motoren.

            Cowlingen brukte jeg vanlig trekk på. Pusset hele med 100 sandpapir først og trekket sitter MYE bedre på den enn det gjør på selve kroppen.
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • Gratulerer med vakker fugl Flue

              Husk nå; ikke tøye grenser med denne, fly sikkert og ikkeno flåing lavt så vil du nok bli godvenner med den. Flytimer, flytimer og gjerne flytimer er det som gjelder framover nu... Ikke la deg skremme av at den ikke går på skinner i vind, men ta deg gjerne litt tid til å optimalisere rorutslag og CG når det blir rolige forhold. Høres ut som du er på rett spor når du reduserer utslagene mye, som nevnt mange ganger før flyr de fleste med alt for brutale utslag til å ha kontroll.
              Fly Nordic du uansett forhold. Du er ikke garantert vindstille når du stiller i konkurranser, heller garantert vind... Uansett lærer du sekvensene bedre og bedre for hver gang.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • Jo mere vind du lærer deg å fly i, jo flere flydager får du!

                Vi et er par tre stk. som har fått for vane å stikke ut på stripa nesten uansett nå, og da blir det enda morsommere de dagene det er pent vær!

                "Det blåser ikke mye før du må ha stein i lommene for å stå rolig!"

                Comment


                • Utrolig flott modell!
                  Det er alltid moro når jomfruturen går helt etter planen uten noen skumle hendelser eller tendenser!
                  Et lite tips om understell:
                  Bli kvitt hjulkåpene først som sist... Du kan evnt. sette dem på igjen nåe du kjenner flyet ut og inn, og har silkelandinger HVER gang...
                  Ikke fest understellet med noe kraftigere enn max. 3 x 4mm nylonbolter! Disse tåler en god del, men ikke så mye som platen de er festet i.. Da slipper du at festet rives ut hver gang du er uheldig. Da er det bare å bytte nylonboltene!

                  Gøy å høre at du kaster deg på Nordic du og! Da sees vi sikkert til sommeren...
                  Audun Thinn
                  Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                  Comment


                  • Foreløpig har jeg forsterket understellet. Det er en plate som er festet til kroppen og understellet er festet til den. Meningen er at platen skal knekke før kryssfineren under. I tillegg er hele konstruksjonen mye sterkere. Pappa og meg regnet litt på det og jeg tror vi fant ut at det ble 10 ganger sterkere eller noe sånt. Har hvertfall hatt noen litt harde landinger, og det holder.

                    Ja, vi sees kanskje til sommeren, har bare flyd gjennom hele Nordicprogrammet en gang med flyet i mye vind....tja....jeg kom jo gjennom, men det var ikke så fint! Jeg fløy lenger og lenger vekk fra meg, og jeg fant ut at jeg fløy litt for langt ut til sidene, men jeg skal hvertfall fly mer på torsdag, så er det stevne til helgen og så en helg og forhåpentligvis noen dager etter skolen trening før det er Forus Cup...
                    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                    er der ingen der kender dem.

                    Comment


                    • I dag skulle jeg ut og fly Widebodyen igjen etter 3-4 uker uten flyging. For å gjøre en lang historie kort, sjekket alle linker, ladet alle batterier, sjekket cg, at alle ror gikk rette vei, og sjekket alle linker. Tomgangen fungerte foresten extra bra idag :P

                      Uansett, når pappa bar flyet ut på stripa begynte det å yre, så jeg hentet en paraply, mens jeg var så opptat med å holde den og gi den til pappa så han skulle holde den over meg glemte jeg å dra ut anntennen. Jeg har altid husket det, og pappa har altid minnet meg på det når han stiller seg bak meg, men denne gangen glemte vi det Tok av og etter å ha fløyet 30-40m fra meg gjorde flyet noen rare hopp, tenkte kanskje det var noe vind, men sekundet etter tenkte jeg ANTENNEN!! Jeg begynte febrilsk å dra den opp og pappa også, vi fikk den opp og det så ut til at jeg fikk kontroll igjen. Jeg hukser jeg sa takk til pappa rett før det smalt. Pappa tror flyet var opp ned, jeg tror ikke det, men at det var så lavt nede og så langt vekke at det ikke hjalp å dra ut anntennen.
                      flyet traff egentlig pakken ganske flatt, men det viste seg at det ikke gjorde noe på det dårlige matrialet det er/var laget av.

                      Cocpit og hele kroppen (inkl. stab og sidefinne/ror) er det nesten ikke en skramme på bortsett fra at alle henglsene er knukket. Hele delen foran er helt pulverisert, bortsett fra noen få deler. Vingen er kun knukket tvers over en plass-lett å fixe. Ser ut til at motoren og alt elektronisk utstyr overlevde. Skal ta en mer omfattende skaderaport i kveld og se hvor lang tid det tar å fixe. Ser ikke ut til at det blir noe særlig mer flyging på meg i år
                      Uansett, jeg trenger noen nye deler til flyet og ettersom det ikke fulgte med tegning lurer jeg på om noen andre har. Hvis ja, hadde dere giddet å scanne delene som er fra bakenden av cocpit og fram og sende det på ett ark til meg (1:1 størelse). Kan godt betale litt for det!
                      Hvis det viser seg at det blir for mye å reparere lurer jeg på om det ikke kan lønne seg å kjøpe ett nytt fly i samme størelse, trenger bare flyet, har alt som trengs av utstyr. Infinity 90 kanskje?? Eller brukt hvis noen har.

                      Pappa prøver å få meg til å slutte med hobbyen (Det har han gjort lenge) siden det er han som må kjøre meg og hjelpe til å reparere. Forstår ham godt jeg. Tok 9 mnd. ca å gjøre ferdig flyet, ble ferdig rett før Forus Cup, og nå er det kit igjen

                      Bilder kommer når jeg får lagt dem inn på dataen og forminsket dem.
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • Stå på Flue...

                        Nytter ikke å gi seg - eller la noen overtale seg til ålutte med hobbyen.

                        Trente hovring i lav høyde idag jeg - se hvordan det gikk....

                        Må til å bygge ny ving på den ene siden - måtte sage ned det ene treet for å få flyet ned også....

                        Feil hobby vi har vi ikke bokstavelig talt går på en "smell" innimellom!!

                        mvh
                        OJ
                        Attached Files
                        The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

                        Comment


                        • Ta av betrekning og ta en nøye titt på om det ikke kan repareres ganske så kjapt! Når vingen ligger på byggebordet er det kanskje ikke så ille likevel?
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • Vet ikke om du mener meg eller Flue jeg Joo, men jeg skal reparere min, er bare de tre ytterste ribbene som mangler. Har bygget det en gang har fortsatt tegninger sså det skal være en smal sak å få ordnet det.

                            OJ
                            The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

                            Comment


                            • Jada, min også er under reprasjon, men det dumme er at det er midt i sesongen, og jeg får ikke trent mer nordic Lurer på å kjøpe en B-modell, men uten utstyr, så kan jeg bruke den mens WB er på byggebordet, og evt. bytte når WB er ferdig, men vi får se....
                              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                              er der ingen der kender dem.

                              Comment


                              • Lenge siden jeg krasjet nå, og jobben med å reparere har gått meget sent siden jeg har vært ganske fraværende fra hobbyen siden jeg krasjet og bare flydd noen få turer med Vertigo. Noen (Niklas) vil kanskje påstå at dette skyldes at jeg bruker altfor mye tid og penger på Windsurfing, men dette er selvfølgelig helt feil! Håper å komme sterkt tilbake i år, og få flyd litt med Widebody, men jeg gruer meg til neste "jomfrutur"...:S

                                Jeg la hvertfall merke til at jeg enda ikke har lagt ut bilder av flyet etter krasjet, så de kommer nå. Flyet er på dette tidspunkt ferdig, må bare sette i servoer og motor. Stor takk til brukeren jarle på dette forumet som sendte meg bilder av deler som jeg manglet slik at jeg kunne lage dem på nytt, Tusen Takk!!

                                Jeg har endel bilder fra reperasjonen og, skal se om jeg kan få meg til å legge ut dem og en gang. Vingen "sydde" vi (pappa og meg) sammen med kevelar tråd og smurte med Epoxy oppå. Hvis jeg bare hadde limt isoporen sammen igjen ville det sikkert blitt for svakt, så nå er reperasjonen vingens sterkeste punkt
                                Attached Files
                                Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                                er der ingen der kender dem.

                                Comment

                                Working...
                                X