Announcement

Collapse
No announcement yet.

Widebody 60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Widebody 60

    Heisan!

    Jeg tenkte jeg skulle starte en ny tråd, i stedet for å fortsette den gammle "Hvilket pattern fly (igjen...)".

    Jeg var på postkontoret i dag og hentet flyet, som Henrik i Dino hobby hadde sagt så tok det 8 dager, og untat en gebyr på ca. 200,-NOK til banken ble det ingen extrautgifter, alt jeg betalte var DKK 1495,-!! MEGET fornøyd med servicen o.l. jeg har fått av Henrik Poulsen i Danmark!!! Kan absolut annbefale ham!

    Jeg har bare åpnet esken og sett inn, men ikke tatt ut noe enda, ser ut til at den inneholder 50% balsa, og 50% isopor...

    Starter dette emnet siden jeg tipper det blir noen spm. underveis.

    Kan spørre nå; Den lokale sjappa fører ikke stort annet enn Hitec Så de har ingenting, må bestille alt! De hadde passende motorfeste av nylon/plast til 100kr, men det ene de hadde som var vibrasjonsdempende kostet nesten 700 (litt mer en jeg hadde håpet). Så jeg trenger altså forslag til gode motorfester til O.S. 91FX. Hvor jeg kan få tak i det, og hvor mye det koster. Evt. kan jeg prøve å snekkre meg et hyde mount, men jeg har nok arbeid som det er spesielt nå som skolen snart beggynner

    Jeg trorr foresten at jeg gjør ferdig Vertigoen før jeg begynner på Widebodyen siden Vertigoen er ferdig på noen kvelder, mens dette kan sikkert ta noen mnd.

    Btw...noen som har gode forslag til hvordan jeg kan dekorere det? (ikke for komplisert!).
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Jeg er også fornøyd med servicen fra Dino Hobby. Det manglet en ting og den var på vei i posten neste dag.

    Når det gjelder motorfestet... Dette er ikke noe jeg har prøvd, men noe jeg kom til å tenke på nå. Flere kommer sikkert til å kommentere dette, og det er bra, siden jeg ikke vet om det er et bra forslag eller et dumt . Det jeg ville foreslå var å kjøpe et vanlig motorfeste, men når du skal skru den fast i Firewallen legg et lag med skumgummi eller noe lignende imellom og skru til. Jeg vet ikke hvor mye dette demper, men jeg tenker meg at det vil dempe litt. Også er det jo enkelt :P Kommenter i vei. Bedre at flere er enige eller uenige, enn bare en

    Lykke til med flyet. Ta bilder og gi kommentarer sånn at vi andre kan bli advart eller frista
    Simen

    Why drink and drive, when you can fly so high?!

    Comment


    • #3
      Grattis Flue!! Nu blir jeg frista til å handle WideBody også... men nu er jeg faktisk blakk
      Ikke kjøp motorbukker med vibradempere til 700 kroner! Men ja: dere bør absolutt montere motoren på elastiske fester. Sjekk på side 2 i denne artikkelen: (MFN) ModellflyNytt.no der jeg bruker rubber-mounts og original nylonbukk. Disse mount`ene kosta ca. 100-lappen og finnes i flere størrelser. Sikkert ikke verdens beste saker, men mye bedre enn ikkeno.
      Å legge skumgummi mellom frarådes... først blir den komprimert så kjapt at den ikke demper og deretter males den til mel på et par turer og motoren henger og slenger
      Farger?? Hvit oppå og svart under?? Eller ble det FOR enkelt??

      PS: ikke ta bilder så svake sjeler blir fristet!!!!
      Aaaaaaaaaaaaaaaaaah: Aircondition er digg.........
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Nei da er den grei! Ikke bruk skumgummi imellom motorfeste og Firewall! Ganske klar tale joo.

        Men bilder er jo greit å ta. Har man ikke penger har man noe å spare til Hehe. Da er det lettere å få spart, hvis man har noe spesifikk man drømmer om. :P
        Simen

        Why drink and drive, when you can fly so high?!

        Comment


        • #5
          Hehe, takk for tipset om dekorasjon joo, men det ble nok For enkelt Jeg har noen ideer, men de er for kompliserte

          Hvorfor er det egentlig viktig å dempe motorvibrasjonene? Er det støy? Eller er det slik at hvis jeg hadde brukt et helt normalt nylonfeste uten noe form for demping at ting kunne vibrert i stykker? I så fall....holder det med sånne gummigreier på et "vanlig" feste?

          Hehe, bilder skal jeg prøve å ta, men når det gjelder å få lagt ut bilder her og andre steder bruker jeg å være "litt" treig Men bilder blir det nok.....før eller siden!

          Når det gjelder overføring til ror, så har jeg tenkt å bruke pull-pull på sideror, og push-pull på høyde.
          La oss starte med høyderoret, hvordan gjør jeg best dette? Jeg fikk noen "GOLD-N-ROD" greier som plukkpremie på Rena, det er et lyseblått nylonrør med et gult inni. Er dette bra nok til høyderoret eller blir det for dårlig?
          Så sideroret. Jeg har ingen erfaring med pull-pull systemet....kan noen vise eller forklare hvordan jeg gjør dette? (spes. på det punktet den er festet til servoen og der den er festet til rorhornene (trolig MK)). Også hvilken "wire" ellår tråd som "skal" brukes. Fåes dette i butikkene?

          Tror det var alt for denne gang.....Blir liksom litt lat av dette, lettere å spørre her før jeg prøver å finne ut selv
          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
          er der ingen der kender dem.

          Comment


          • #6
            Hva med en grunn farge og noen striper på siden og på vingen. Kanskje i fler farger? Striper kan man få kjøpt ferdig-kutta eller har man sånn papirkutteapparat tar det ikke lang tid å lage det. Går også med kniv, eller saks, men da blir det lett ujevnt.
            Attached Files
            Simen

            Why drink and drive, when you can fly so high?!

            Comment


            • #7
              Hehe Flue, du har god tid på og tenke ut farger og dekor, nå skal flyet bygges og fortrinnsvis rett Vingene er vel planket isopor så du slipper billig unna der, men er noen ganske så kritiske epoxy blandinger du skal igjennom på kroppen Er som joo en smule misunnelig.
              Selv sitter jeg og limer gammel morro fra i fjor vinter, får gi Tai-Ji en en sjanse til motor og tilbehør har jeg liggende så er ett nullkost prosjekt. Ikke var den så ille herpet som jeg trodde heller. Dessuten er den eneste fly jeg har krasjet som ikke har vært på vingene etterpå så er litt botsøvelse den limingen jeg holder på med nå
              Blir vel en Widebody på meg også utpå senhøsten som vinterprosjekt.
              Synes den imponerte på Rena (kan kanskje ha noe med piloten og gjøre også )

              Lykke til med byggingen!!
              mvh MM

              Comment


              • #8
                Skjønner på MM at en dyktig pilot demonstrerte WideBody på Rena..

                Pull-Pull er bra det, se på side 2 i denne artikkelen: (MFN) ModellflyNytt.no så ser du et eksempel på feste til sideroret. Legg merke til at jeg har lagt noen cm med nyrod som føring gjennom kroppssidene. Wire til formålet får du handla som et sett (drøyt en hundrelapp) som inneholder både wire, linking og rorhorn. Når du en gang blir ferdig så bør du følge litt med hvordan wirene endrer seg etter temperaturen! I utgangspunktet skal wirene faktisk kjennes ganske slakke ut og bare såvidt ta all slark på sideroret. Men når du stuper ut i kulda så strammer wirene seg så mye at servoen får det vondt....
                Høyderor: her fins noen lekre "bellcranker" i handelen! Fra servo til bellcrank ville jeg brukt balsalist, 8x8mm laminert på 2 sider med 1mm balsa. Alternativt karbonrør.
                Bruker du wire pull-pull og karbonrør i kroppen må du legge mottakerantenna minst mulig parallelt og lengst mulig unna disse sakene!!!

                Fargeforslaget fra Flydude er fint, liker blått jeg Men hvorfor er alle flya mine røde??

                MicroMac: jeg har 4-5 "saker" på boden du kan drive botsøvelse på.....
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Okay...mange takk!

                  Skal vente å se litt når jeg kommer så langt hvordan jeg gjør det...


                  Men en ting jeg har lurt litt på en stund: på mine fly har jeg hovedsakelig brukt trelim for utebruk på alt treverk...men i alle(?) manualer står det Epoxy, og på tester her i modellflynytt også brukes det mest epoxy. Hvorfor?

                  PS. må pull-pull slakkes litt om vinteren og strammes om sommeren? Eller holder det å gjøre den så slak som mulig på sommeren slik som joo sier?
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

                  Comment


                  • #10
                    Du kan lime mye på flyet med et lett og raskt trelim. Jeg bruker mye Ponal Express. Fins også som UHU Express. Vingefester, understell og motorfester krever ofte epoxy. Her skal du selv gjøre den store innsatsen, nemlig: legg på nok lim men absolutt ikke for mye og bare der det skal være. Lim som tyter ut og renner er overskudd og skal bort.. vekt vekt vekt.
                    Epoxy-lim skal egentlig ALDRI brukes "rent" men alltid blandes med noe. Jeg bruker oftest potetmel, men microballoons er nok bedre for å gi limet bedre fyllevne. Til litt kritiske punkter er det fint å blande finhakket støpematte i limet...
                    Der hardved skal lamineres med hardved får du desidert best styrke om du bruker en epoxy som herder svært langsomt, f.eks 24-timers Araldit. Da skal limet varmes opp med føner så det blir skikkelig tynt, legges på og helst holdes varmt en tid. Da trekker det godt inn i treverket så styrken blir dyp!! Hurtig-epoxy er greit nok til balsa, men ikke til finèr.
                    Til fuelproofing av motorspant bruker jeg også epoxy (uten potetmel), varmes godt opp, pensles på spantet, fønes og deretter skraper jeg av så mye jeg får vekk igjen.
                    En grunn til at det oftest er snakk om epoxy her er at det stadig dreier seg om ARF`er der all balsalimingen er ferdig. Det er oftest bare vingeskjøting, understellsfester og litt motorfester som gjenstår....?
                    Lynlim er greit mange steder, men legg merke til at det oftest blir sprøtt når du bruker kicker.. forsiktig!
                    Her burde egentlig noen friflukt-gutter kommet med tips, dem er kløppere på å få ting sterke og lette
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Appropos betrekning...

                      Dette er en fyr som har litt evner når det gjelder stilig dekor...


                      http://www.renderwurx.com/rc/MDextra300/

                      Strøkne greier!

                      Comment


                      • #12
                        Fysj, det var strøkne saker ja Alfalfa! En del gode ideer der også
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Ja, kule måter å gjøre det på!

                          Så til det med limet igjen, hvorfor blande inn potetmel? Styrke? Og fins det en tommelregel for hvor mye det skal være?

                          Når det gjelde fuelproofing bruker jeg et stoff som heter Alkyfix (det skal vistnok være laget for formålet...).
                          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                          er der ingen der kender dem.

                          Comment


                          • #14
                            Sotty at jeg går inn og fortyrrer diskusjonen, men jeg må stille et spørsmål ang. mitt fly.
                            Dere snakka om pull-pull systemer. Han bruker wire. Men på mitt fly skal jeg bruke pianotråd/ståltråd/andre navn dere bruker, på begge sidene. Er dette riktig? Det må det vel være, men er det noe jeg skal passe meg for?

                            Sorry at jeg bryter inn Flue!
                            Simen

                            Why drink and drive, when you can fly so high?!

                            Comment


                            • #15
                              Sorry at jeg bryter inn Flue!
                              Hehe, greit det!
                              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                              er der ingen der kender dem.

                              Comment

                              Working...
                              X