Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pos. og Neg. Snap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pos. og Neg. Snap

    Hallo!

    Er det noen som vet og kan forklare hvorfor man skal ta bal. ror og sideror samme veg i pos. snap, og motsatt side- og ballanseror i negativ snap?
    I Negativ snap er det balanserorene som bestemmer hvilken veg flyet roller? Men jeg har lest at egentlig er det beste å ta en snap uten balanseror i det hele tatt, hvertfall på større fly. Pga stall ett eller annet.

    Uansett......noen som vet?
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Tenk deg hva som skal til for å svinge mens du flyr på ryggen. Gir du høyre balanseror vil høyre vinge gå opp (i forhold til bakken) mens venstre går ned, motsatt av hva som skjer i vanlig flystilling. Da trenger du venstre sideror for å fly en koordinert/ren sving, altså motsatt av balanserorsutslag. Det samme prinsippet gjelder for alle øvelser hvor flyet er utsatt for negativ g-belastning, inkludert snaproller. Sett deg mentalt "inn i flyet" og tenk deg hvilke rorutslag som må til for å få til det du ønsker så ser du det lettere.
    Glem snaproll uten balanseror på modellfly, det går an, men er treigt, stygt og vanskelig å stoppe presist. Mener nå jeg da...

    Comment


    • #3
      Hehe, takk!

      Fatter ikke at jeg ikke tenkte på det selv
      Men nå vet jo jeg også det, i tilfelle noen spør meg
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

      Comment

      Working...
      X