Announcement

Collapse
No announcement yet.

NiMh - bare ett spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • NiMh - bare ett spørsmål

    Har nå skjønnt at NiMh ikke tåler kulde noe særlig. Spørsmålet er hvor kaldt er kulde? Vil batteriene fungere i f.eks. 2-3 varmegrader?
    Torgeir K. Haugstad

  • #2
    Det er ikke det at de ikke vil fungere, for det vil de. Greia med NiMh er at de yter bra så lenge de yter, men når det først begynner å gå nedover så går det fort. Kulde vil bare korte ned tiden fra du tar batteriet i bruk til du ikke lenger har kontroll over modellen din. I praksis betyr dette at du ikke bruker disse i fly\sender når det ikke er god lunk i lufta.

    Jeg har ingen data på utladingskurve vs temperatur av ulike kapasiteter, men det er kanskje noen andre som har noe på saken? Jeg ville nesten tro at 2-3 grader er kaldt nok til at jeg ikke vil tatt sjansen.
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

    Comment


    • #3
      jeg har nå flydd med ni-mh hybrid celler på vinteren jeg. har bra holdbarhet de. bedre enn meg ihvertfall. he he. var gjennomfrøsen før flytida var over.
      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
      www.airheads.no

      Comment


      • #4
        Jeg har stort sett bare Ni-Mh batterier i flyene mine, og jeg flyr masse på vinteren.. Har ikke vært noe problem enda, men man MÅ vite status på batteriene før man reiser ut for å fly.. Uansett!
        Audun Thinn
        Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

        Comment


        • #5
          Jeg har fløyet ofte med NiMh batteriene, de er pakket i skumplast + strikk.

          Frykter ikke å fly neste gang.

          Jens Eirik

          Comment


          • #6
            Det er flere som bruker NiMh på vinterstid uten å ha hatt problemer, men det er et faktum (med mindre jeg har blitt lurt i flere år) at NiMH ikke yter like bra i kulde som NiCd, for ikke snakke om Li-ion. I mine øyne er dette greit å ha i bakhodet med tanke den utladingskurven NiMh har i forhold til NiCd.
            Jeg har snakket med kanskje den største batterileverandøren (i hvert fall til r/c) om dette tidligere, og ble anbefalt å holde meg unna NiMh når kvikksølvet begynner å falle. Dette har også gått igjen i andre poster her på forumet.

            Det får jo være opp til enhver å bruke det de vil i sine modeller såklart , men selv vil jeg aldri bruk NiMh i på vinterstid i noen av mine luftgående doninger.
            Odd Sundet
            http://www.imacnorge.no

            Comment


            • #7
              Det som skjer rent fysisk er at den indre motstanden i batteriene (Ri) endrer seg med temperaturen. Og i vanlig såkalt temperert sone (15-25 grader celcius) så gir batteritypene noenlunde like egenskaper (mindre utslag i variasjonene).
              Litt tekniske forklaringer....:
              Det er den indre motstanden som bl.a. avgjør hvor fort selvutladning skjer. På NiCd så er den i snitt ca. 15%/C pr. måned og på NiMH litt over 20%/C pr. mnd. Det vil altså si at hvis du full-lader batteriet og setter det vekk så er da henholdsvis 15% (NiCd) og 20%(NiMH) av kapasiteten ladet ut etter en mnd.
              Det er denne faktoren som kommer inn i bildet for oss.

              Et NiCd-batteri har i snitt ca. 80% effektivitet ved 0 grader celcius og ca. 50% ved -20 grader. Det vil si at et 1500mAh NiCd batteri får en kapasitet på ca. 750mAh ved -20 grader..
              For et standard NiMH så er dette ca. 65-70% ved 0 grader celcius og nede i ca. 30 ved - 20 grader.
              Det vil igjen si at et 1500mAh NiMH batteri er kun på 450mAh ved -20 grader.
              Nesten halvparten av et tilsvarende NiCd!! Altså under 1/3 av hva det egentlig skal yte.

              Og når man da tar med at utladningskurvene er forskjellige (en NiMH-celle har en mye mer markert knekk i utladningskurven) så sier det seg selv at punktet hvor cellen er tom kommer mye raskere og uventet enn på en NiCd... Det blir en slags omvendt "ketchup-effekt... (Ingenting-ingenting-ingenting-alt... for de som ikke har prøvd halvtomme ketchupflasker av gammel type!)

              En annen ting som også er verdt å nevne mht. batterier er at de tar uansett alltid skade av både lading og utladning, og det er dette som gjør at våre venner batteriene etterhvert dør.
              For at de skal tåle flest mulig av disse tingene så kan du huske på følgende:
              Ved lading av NiCd skal cellen være varmere enn 10 grader celcius, men overstiger temperaturen 30 grader så vil ikke batteriet oppnå full kapasitet. Det vil også kunne ødelegge cellen permanent.
              Husk derfor på at det ikke er noen stor hensikt å lade batteriene utendørs om vinteren.
              Du vil få spenning på de, men de vil ikke ha særlig med strøm..

              Og da kan du risikere at modellen funker på bakken, men at strømmen tar slutt straks du kommer i lufta...

              Så som sagt.. Kost på deg skikkelige NiCd-batterier til å bruke på vinteren. Det er det aller beste og tryggeste (og egentlig eneste) alternativet.
              Det kan gå bra, men før eller siden så går det dritt...

              Å pakke inn batteriene i skumplast og strikk er fin batteripleie men har desverre ikke store verdien annet enn til å beskytte under crash.
              Den greier nok ikke å holde på temperaturen lenge nok uansett og du skal ha rimelig høyt strømtrekk for å greie å holde et mottagerbatteri tilstrekkelig varmt til at det monner..! Helikopter har en fordel her da de bruker servoene mye mer aktivt enn hva et fly gjør, men alikevel.
              Det blir uansett peanuts.. Men for all del. Beskytt batteriene så godt som mulig!

              Jeg skal i løpet av vinteren prøve å lage en test av dette med NiMH, NiCd, Li-Ion/Li-Poly og vanlige alkaliske batterier ved ca. 20 grader, 0 grader og under -10 grader.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Glimrende forklart, Alfalfa!! Fint å få de harde, eller var det kalde?, fakta på bordet
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Meget godt oppsummert Alfalfa! Takk!

                  Det er jo en stort sett uvitenhet som gjør at man fortsetter med de samme tingene man alltid har gjort... Så lenge det går "greit" er det liksom i orden
                  Ikke flyr jeg i -20 grader, men ser nå helt klart fordelen ved å bytte til Ni-Cd batterier på vinterstid!

                  Man bør jo også bytte ut alle batterier etter et par sesonger, og jeg vet JEG har syndet en del der... (PS: husk sender-batteriene også!!!!) Har netopp tatt en stor-sjau på sender-batteri-fronten, men fant ikke sinte nok Ni-Cd batterier til 9Z'en (den bruker MYE strøm...), så det ble 1900mAh Ni-Mh... Jaja. FF7'en fikk i alle fall 1100mAh Ni-Cd da

                  Nei, nå er det bare å komme seg i butikken og raske med seg de sinteste Ni-Cd batteriene man finner (De færreste butikker har vel slike på over 11-1200mAh, eller tar jeg skammelig feil der og??)
                  Audun Thinn
                  Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                  Comment


                  • #10
                    Meget godt forklart...

                    Jeg bor i Bergen, der er ikke så kaldere som resten av landet, gjennomsnittet 0-5, noe ganger -10 kuldegrader i vinteren, så jeg har ikke hatt problemmer siden jeg har en ekstra reservebatterier, bytter etter 2 flyginger.

                    Kommer an på hvor de bor i landet og kan bruke NiMh batteriene uten å risikere å miste spenning så lenge det er varm ute nok.

                    Jens Eirik

                    Comment


                    • #11
                      Kommer an på hvor de bor i landet og kan bruke NiMh batteriene uten å risikere å miste spenning så lenge det er varm ute nok.
                      Jupp!
                      Som en viss komunalminister fra samme strøk ville ha sagt: Lokale tilpassninger!

                      Aslak og Annti fra Pasvikdalen trenger nok NiCd i større grad når de flyr og venter på at reinen vokser og scooteren tiner enn Svante og Mahmood fra Groruddalen når de flyr og venter på at "folka sine lissom skal rule gata..."..

                      Ord for dagen: Curiosity killed the cat!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Alfalfa
                        Aslak og Annti fra Pasvikdalen trenger nok NiCd i større grad når de flyr og venter på at reinen vokser og scooteren tiner enn Svante og Mahmood fra Groruddalen når de flyr og venter på at "folka sine lissom skal rule gata..."..
                        Heller linekontrollerte modellfly i det kalde lapplandet

                        Jens Eirik

                        Comment


                        • #13
                          Alfalfa forklarte dette glimrende. Husk bare at det er celle-temperaturen han refererer til, og ikke luft-temperaturen. Skal du fly i kaldt vær så lader du batteriene rett før flyging. Da blir de passe varme. Så lukker du for kjøleluften, slik at de holder seg varme under flyturen. Da er det ikke noe problem å fly NiMH om vinteren.

                          Hvis du lader hjemme kan du putte batteriene i skumgummi, isopor eller noe annet som holder på varmen. Da vil cellene være klare når du skal fly.
                          Anders Valland
                          Trondheim

                          Comment


                          • #14
                            Takk for mange svar. Som sagt så har jeg NiMh i senderen og ikke i flyet. Flyet er pakket med topp trimmede NiCd 1700 mah batterier.

                            Sender batteriene er NiMh på 2100 mah, og jeg har ikke klart å bruke dem opp noen gang (bortsett fra ved cycling). De ligger jo litt isolert inni radioen. Det holder vel til noen turer skulle man da tro om det fortsatt er pluss grader
                            Torgeir K. Haugstad

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Mossie69
                              Husk bare at det er celle-temperaturen han refererer til, og ikke luft-temperaturen.
                              Important point! Glemte å fortelle det!

                              En annen ting
                              Jeg har en sånn "sendervott" som jeg bruker, og da holder du iallefall temperaturen sånn rett rundt null, men problemet som oppstår da er kondens... Og jeg vet ikke hvor glad jeg er for å få vann i senderen..

                              Mulig det er jeg som sliter med "klamme labber", men jeg synes det er litt fysent...
                              Noen som vet om sendervotter som ikke har det problemet??

                              Dagens bonus: (Kjekt å ha i disse kuldetider!)
                              Idé til bærbar lommevarmer: 9V batteri og noen kronestykker liggende løst i lomma... Det funker.. Det har jeg bevist!

                              Comment

                              Working...
                              X