Announcement

Collapse
No announcement yet.

FAQ: Hvorfor høyrevrid på motor?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hei! Skal montere elektro på en høyvinget trainer i helgen. Hvor mye nedtrekk er det vanlig å prøve med i første omgang.

    Comment


    • #17
      Normalt sett trenger du ikke nedovertrekk.
      Med 0-grader nedover-trekk vil modellen stige når når du gir på og synke når du slakker av gassen.

      I gamle dager, den gangen man ikke hadde regulerbar forgasser, da var det viktig å tilpasse nedovertrekket slik at modelle steg jevnt med motoren i gang. Når motoren kutta så skulle modellen synke kontrollert. Oftest med kun kontroll på sideroret!
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #18
        Da prøver jeg med 2-3 grader høyre og ingen nedtrekk. Takk for hjelpen

        Comment


        • #19
          høyretrekk, nedtrekk -opptrekk?

          Her har sidetrekk og nedtrekk vært drøftet skikkelig bra.
          Hva med opptrekk? Det er tydelig på endel modeller med høyt plassert propeller foran. Hvorfor ?

          Jeg er i ferd med å feste frontmontert /høyt plassert motor ved en oppgradering nå. På enkelte bilder peker motoren tydelig oppover i slike tlfeller. Er det fordi flyets deler som befinner seg under propelldiameteren lager motstand og trekker flyet ned ??

          Jeg pekt motoren noe opp for å følge det som ser ut til å være vanlig .
          Hørr gjerne litt om dette.

          På forhånd takk.
          Primera

          Comment


          • #20
            Holder på og montere en motor på en ESM Cessna 185 nå, men det viser seg at det er lagt inn ca. 2mm høyre vridning på firewall, har da målt fra utfresing til cowling og fremover samt kontrollmålt fra høyderor og frem til front på firewall. Det er også lagt inn noe nedtrekk men det har jeg ikke fått målt nøyaktig enda.

            Bør jeg montere motoren og teste modellen før jeg evt. legger inn noe mere eller?
            Ble litt rådvill nå, men det er vel kanskje noen som kan dele noen erfaringer/tips?
            Kjell Ove
            Lillehammer MFK

            CMP Super Chipmunk
            ESM Cessna 185
            Raptor 50 T
            CMP Cessna 182 ---I Eske!---

            Comment


            • #21
              Poenget med hele greia er å få modellen til å fly bedre/enklere. Motorens trekkretning har størst innvirkning på kombinasjonen av lav flyhastighet og mye power. Det mest ekstreme her må vel være ved hovring, null fart og bra pådrag. Etter hvert som flyhastigheten øker vil de aerodynamiske kreftene 'vinne' (halen er jo som fjæra på en dartpil). Metoden for å teste er å fly horisontalt på moderat hastiget for deretter å trekke opp i vertikalen (eksakt vertikalt!) og gi på gass. Observer hva som skjer, husk å prøve flere ganger med eventuell vind fra begge kanter slik at du ikke blir lurt av at vinden blåser på sideroret. Appropos sideroret, det skal stå rett. (punktum!) Så fort jeg har fått justert sideroret rett, så skrur jeg av trimmen på sideroret for å unngå at jeg ved et uhell får dyttet trimmen vekk fra nøytral.
              Det er viktig å justere motoren sidevegs i bakkant for å få best effekt av justetingen, ellers må man ha enda mere høyretrekk for å få det korrekt. Det ser også temmelig dumt ut dersom spinneren ikke sitter midt forran på flyet.
              Noen modellet må som tidligere nevnt ha oppovertrekk, typisk hvis motoren sitter høyt (Cap 232 etc) dette fordi motorens trekkraft ikke går gjennom tyngdepunktet slik at man får et rotasjonsmoment rundt dette.
              www.ofremmi.info

              Comment


              • #22
                Originally posted by ofremmi View Post
                Poenget med hele greia er å få modellen til å fly bedre/enklere. Motorens trekkretning har størst innvirkning på kombinasjonen av lav flyhastighet og mye power. Det mest ekstreme her må vel være ved hovring, null fart og bra pådrag. Etter hvert som flyhastigheten øker vil de aerodynamiske kreftene 'vinne' (halen er jo som fjæra på en dartpil). Metoden for å teste er å fly horisontalt på moderat hastiget for deretter å trekke opp i vertikalen (eksakt vertikalt!) og gi på gass. Observer hva som skjer, husk å prøve flere ganger med eventuell vind fra begge kanter slik at du ikke blir lurt av at vinden blåser på sideroret. Appropos sideroret, det skal stå rett. (punktum!) Så fort jeg har fått justert sideroret rett, så skrur jeg av trimmen på sideroret for å unngå at jeg ved et uhell får dyttet trimmen vekk fra nøytral.
                Det er viktig å justere motoren sidevegs i bakkant for å få best effekt av justetingen, ellers må man ha enda mere høyretrekk for å få det korrekt. Det ser også temmelig dumt ut dersom spinneren ikke sitter midt forran på flyet.
                Noen modellet må som tidligere nevnt ha oppovertrekk, typisk hvis motoren sitter høyt (Cap 232 etc) dette fordi motorens trekkraft ikke går gjennom tyngdepunktet slik at man får et rotasjonsmoment rundt dette.
                Hvordan blir det når feks. firewallen allerede har en vridning, blir det å skyve bakkant av motor for å sentrere akslingen da?
                Kjell Ove
                Lillehammer MFK

                CMP Super Chipmunk
                ESM Cessna 185
                Raptor 50 T
                CMP Cessna 182 ---I Eske!---

                Comment


                • #23
                  Originally posted by ofremmi View Post
                  Poenget med hele greia er å få modellen til å fly bedre/enklere.
                  .
                  .
                  dette fordi motorens trekkraft ikke går gjennom tyngdepunktet slik at man får et rotasjonsmoment rundt dette.
                  Derfor bør tyngdepunkt sjekkes ved at flyet henger loddrett
                  (forhåpentligvis) etter senter i prop. aksel. Har ikke sett det nevnt før.

                  Men det er alltid et men, fly med bevist prop.aksel offset vil ikke
                  henge loddrett disse vil ha en vinkel.

                  Forøvrig for pushere med motor i senter så trengs det ikke vinkling
                  av prop.aksel det er min erfaring.

                  Til de som er sikre/usikre på hvor stor disse vinklene skal vere. Det
                  finnes faktisk ikke noe fasit svar å dette. Det blir smak og behag +
                  modellens fysikk som avgjør hvor stort side/nedover trekk som er
                  "optimalt". Så prøv dere fram til det dere måtte finne mest "behagelig"
                  er mitt råd. Start med anbefalte verdier og juster forsiktig (shims) følg
                  ellers rådene som er gitt her i tråden.

                  NB! Ved justering av motor trekk/testing prøving og feiling. Husk at
                  andre momenter på flyet også har innvirkning. Så oppfører flyet
                  seg merkelig, få det ned igjen raskt (og let etter andre feilkilder).
                  Ved slike justeringer regn med kræsj ... altså ungå å gjøre det
                  i nærheten av noen/noe du kan skade.

                  Det var mine "hard earned experience" uten at jeg er noen ekspert.

                  Odd H.

                  Comment


                  • #24
                    Thrust vinkel på pusher.... Blir vel d samme som på jet...?
                    På begge mine Boomeranger har eg vært nødt til å shimse vinkelen på turbinen for at flyet ikke skal stige eller synke under akselerasjon.
                    Kjedelig når du må kompansere me høyderor stikka hver gang du tar i throttle stikka....
                    Svein Roe
                    ----------------
                    Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                    Boomerang Sprint - Simjet 2250
                    Starfire II P-60
                    C-arf Extra 2,3 - DA 50
                    EF Extra 91" - DA 60
                    EF Edge 48"
                    Ventus 4m
                    Mini Nyx

                    Comment


                    • #25
                      Siden jeg flyr mest store fly, og driver og henger i propellen mye, og flyr store øvelser, så merker man at trekk retning har litt å si, og Ola har helt rett i det han skriver.
                      De fleste som flyr i dag har radioer som har en god del mixe muligheter, og jeg anbefaler at man setter seg inn i disse og bruker de for alt de er verdt. Da får man et mye bedre flybilde.

                      Noen mixer jeg bruker er, Throttle-->Rudder. Rudder-->Elevator. Rudder-->Aileron. Throttle-->Elevator. Elevator-->Aileron.

                      Det tar tid å sette opp alle verdiene, men når det først er gjort kan man kose seg med fine øvelser og lave knivegger.
                      Spesielt 2 dekkere har mye nytte av mixer, da de kobler en god del i somme øvelser. Og til seinere det går, til mer utslag bruker man, og til mer kobler flyet. Det går ofte mer enn 50 flyturer på et nytt fly, før jeg har fått mixet og trimmet modellen, både med radio, på linker, CG og trekk på motoren.
                      Men det er jo gøy, og endel av hele opplegget rundt det å fly.
                      Last edited by Eagle; 14-01-10, 15:34.
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Aviator View Post
                        Thrust vinkel på pusher.... Blir vel d samme som på jet...?
                        På begge mine Boomeranger har eg vært nødt til å shimse vinkelen på turbinen for at flyet ikke skal stige eller synke under akselerasjon.
                        Kjedelig når du må kompansere me høyderor stikka hver gang du tar i throttle stikka....
                        På pushere (propell) med med motoren plassert helt bak (har ikke prøvd sjøl)
                        så må det antakelig kompenseres med vinkling er usikker på hvilken vei.

                        På min pusher DH-2 (biplan) har motoren plassert rett bak vingene og midt i mellom
                        har ikke følt noe behov for å vinkle motor installasjon. Har bygget 2 og på begge ble
                        motoren plassert vinkelrett på senterlinje. Var spent på den første om jeg måtte
                        gjøre justeringer men det føltes ikke nødvendig.

                        NB! På min DH-2 er vingene parallelle med senterlinje. Hadde disse vert vinklet
                        (som på originalen) ville kanskje det vert nødvendig med vinkling av motor.

                        Odd H.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Eagle View Post
                          Siden jeg flyr mest store fly, og driver og henger i propellen mye, og flyr store øvelser, så merker man at trekk retning har litt å si,
                          .
                          .
                          Siden måten å fly på minner mye om heli, så vil kanskje det engang i fremtiden
                          bli bygd ekstreme 3D modellfly med (heli CP) på propellen Kanskje har noen
                          gjort det allerede da all mekanikken burde vere tilgjengelig.

                          Det finnes i allefall pushere (propell SU-27 tror jeg) med vektor styring på
                          eksperiment stadiet mener jeg. Ref videoer på Youtube / RCgroups.

                          Odd H.

                          Comment


                          • #28
                            Ørjan Pettersen
                            Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by orjanp View Post
                              Tror ikke det var vpp han tenkte på, men collective pitch (cp)

                              Comment


                              • #30
                                Aha, ja nå ser jeg forskjellen.
                                Ørjan Pettersen
                                Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                                Comment

                                Working...
                                X