Announcement

Collapse
No announcement yet.

FAQ: Hvorfor høyrevrid på motor?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FAQ: Hvorfor høyrevrid på motor?

    Tom Erik kom med et meget bra innlegg vedr. hva som forårsaker og hvorfor man setter opp modeller med høyrevrid på motor. Spørsmål kan stilles i denne tråden.

    Den roterende propellen gir oss hovedsaklig 4 krefter som vi på en eller annen måte må forholde oss til:

    Den spiralformede propellstrømmen:
    Siden det er friksjon mellom propell og luftstrøm blir det dannet en spiralformet luftstrøm bak propellen. Roterer propellen med klokka vil også den spralformede luftstrømmen rotere med klokka (sett bakfra). Siden de aller fleste fly har mere siderorsflate på oversiden av flykroppen enn på undersiden vil denne luftstrømmen treffe sideroret mest på oversiden og "dytte" halen til høyre. Altså flyet går til venstre.

    Dette er litt morsomt på taildraggere med veldig høy nese, feks. Piper Cub. Før de får nok fart til å løfte halen går propellstrømmen på oversiden av sideroret og modellen går rett frem. Så løfter plutselig halen og maskinen drar masse til venstre... Er du ikke kjapp nok så har du her en herlig ground-loop.

    P-Faktor - Asymetrisk belastning på propell
    Ved flyvning med høy angrepsvinkel så har propellbladet på høyre side større effekt enn det på venstre. Hvorfor? Jo, fordi det høyre propellbladet går i motstrøms luft mens det venstre går i medstrøms luft. Dette gir krefter som presser flyets nese til venstre.

    Torque
    Newtons 3. lov: Kraft = motkraft
    Friksjonskreftene mellom propell og luft gjør at flyet vil rolle til venstre når propellen går til høyre. Denne kraften virker om roll-aksen og har egentlig lite med høyretrekk å gjøre. Under flyvning kompenserer vi for denne kraften med balanseroret. På bakken er det understellet som tar opp disse kreftene.

    Gyroskopeffekte fra propellen:
    Vekten av en raskt roterende (tung) propell lager en gyroskopeffekt som prøver å motvirke alle krefter som prøver å få flyet ut av stilling. De som flyr helikopter vet at denne gyroskopeffekten virker 90grader på den bevegelsen som blir påført. Altså, når du trekker raskt i høyderoret vil propellens gyroskopeffekt prøve å rotere flyet til venstre.
    Altså må man kompensere mer med sideror i krappe hjørner på en firkant-loop enn det man gjør på en normal loop.


    Så, hvor mye høyre trekk trenger man?? På ett patternfly trenger man normalt lite høyretrekk. De har som regel ett bra fordelt kropps- og siderors-areal. En deltaving som kan fly på høye angrepsvinkler blir utsatt for store P-krefter, spesielt om sideroret i tillegg er høyt og ikke plassert på utsiden av propellstrømmen. Slike fly trenger normalt mer høyretrekk.
    Prøv deg frem litt, begynn med 2,5-3 grader og oberserver hvordan flyet oppfører seg med forskjellige motorpådrag og angrepsvinkler. En tommelfinger-regel er at du kan legge inn halparten av det utslaget du må ha på sideroret for å holde flyet på rett kurs. Alstå, 3 grader sideror gir 1,5 grader motortrekk.

    Husk at uansett hvor mye høyretrekk du velger, så må alltid propellen være i senterlinjen av flyet. På fullsize fly brukes det som oftest skjevt monterte sideror eller sideror som er plassert til høyre for senterlinjen.

    God Jul alle sammen!
    /Tom Erik Smedal

  • #2
    De er skråsnute

    Heisan ,Visste de måtte være noke hær ja.
    Har merket at flysnuten er ca10grader halling på orginalt
    Jeg har prøvd og skimse opp elektromotoren for og få den
    litt rettere i flyet.

    Men de skall alså være halling på motoren,eller
    skall man bruke orgianl halling ,eller rette dette noen få grader ?
    Last edited by geir ove; 02-12-06, 21:19.

    Comment


    • #3
      Originally posted by geir ove
      Heisan ,Visste de måtte være noke hær ja.
      Har merket at flysnuten er ca10grader halling på orginalt
      Jeg har prøvd og skimse opp elektromotoren for og få den
      litt rettere i flyet.

      Men de skall alså være halling på motoren,eller
      skall man bruke orgianl halling ,eller rette dette noen få grader ?
      Dersom "halling" er det samme som vinkling så høres 10 hallinger veldig mye ut. Normal er 2-3 grader til høyre.
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #4
        har du målt vinkelen, eller er det tatt på øyemål? er det høyre, eller nedover "halling" vi snakker om?
        Jørgen Wake Stensen
        Bodø MFK
        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

        Comment


        • #5
          Hei, her er bildet av sovjetisk boka som jeg kopierte fra "Лети Модель!" trykt hos DOSAAF Moskva i 1970.

          Fly modellen din i lufta og ta vekk fingrene fra radioen (alle trimknappene i nøytral og alle rorene i nøytral) og se hvordan oppfører modellen din. Oppfører modellen din ut fra en av bildene, så juster side eller nedtrekk etter bildet og prøv på nytt. Men, i første bildet må du tenke litt på: Gir du gass og modellen stiger rask, så er det for lite nedtrekk pga løftende vinge. Modellen skal kunne fly omtrent i samme høyde fra halv gass til full gass, mister høyde ved tomgang er ok.

          Håper bildene sier mye

          Lurer du på hva er DOSAAF, se her: DOSAAF - Wikipedia
          Attached Files
          Last edited by Motorboy; 03-12-06, 10:49.

          Comment


          • #6
            Neida,men alså de skall være halling på flysnuten alså okey
            2-3grader hørest veldi lite ut,og de må jo være knapt viselig med øyet
            kansje du ser da pittelitt halling, er(2grader)

            De må være meire på mitt fly ,de er veldi gått synelig
            sett fra cokpiten og frem ,heter de vell (høre-halling)
            De er korter på høyre side og lengre på venstre side(framåver)på flysnuten
            De må være vertfall snakk om 5grader. trur eg.

            Elektromotoren tar jo nesten inn i den eine veggen inne i flyet.
            men okey de skall sikkert være så mykje siden de er støyp sån orginalt.

            har en model som stiger veldi raskt rett opp når jeg gjir full gass
            den må sikker justere og sjimses opp en plass ??? hmmm ???

            Comment


            • #7
              hva slags fly er det snakk om her?

              se på tegningen motorboy kom med. hvis modellen drar rett til vers må du legge en eller to skiver i de øvre festepunktene på motoren
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                Prøv å finne frem ei gradskive og mål vinkelen. 2-3 grader er ganske mye, og godt synlig. Husk at grader er et relativt grovt mål

                Comment


                • #9
                  Jepp, hvor mange grader det er har ingen ting å bety, det som er viktig er at flyet flyr rett. 2-3 grader er kun et utgangspunkt. Om flyet er overmotorisert må man gjerne ha mere trekk til siden.

                  Comment


                  • #10
                    En annen ting med høyretrekk jeg stusser litt over;
                    Når en legger skiver under motorbukken for å få høretrekk vil en samtidig skyve senteret på propellen litt til høyre. Har dette noen betydning?? Eller må en samtidig flytte motorbukken litt til venstre??
                    Fint å få frisket opp de fysiske lovene!! Er jo de som er grunnleggende faktorer for det vi driver med!!

                    Kjell Arne

                    Comment


                    • #11
                      Det lille momentet du får pga. at motoren er ute av senter vil vel de færreste av oss klare å merke, men det er vanlig å flytte motoren til venstre på firewallen slik at propellakselen kommer i senter. Det ser i hvertfall bedre ut

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by kaklei
                        En annen ting med høyretrekk jeg stusser litt over;
                        Når en legger skiver under motorbukken for å få høretrekk vil en samtidig skyve senteret på propellen litt til høyre. Har dette noen betydning?? Eller må en samtidig flytte motorbukken litt til venstre??
                        Fint å få frisket opp de fysiske lovene!! Er jo de som er grunnleggende faktorer for det vi driver med!!

                        Kjell Arne
                        Du bør flytte den litt ja. Ikke nok med at fysikkens lover er gjeldende, de matematiske formlene må jaggu plukkes frem en gang i blant også... Går an å regne ut hvor mye du må forflytte den, vet jeg fant den i en tråd her inne sist det var aktuelt for min del. Husker desverre ikke formelen i hodet eller tråden jeg fant den i...

                        PS: Det går relativt greit å ta det på øyemål også, du kan f.eks strekke en hyssing fra haleroret som går langs med flyet + litt til så kan du flytte motorbukken til akslingen ligger midt i senter dvs. midt under/over hyssingen.
                        Last edited by esmel; 04-12-06, 19:25.
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          http://www.lcrcc.net/offset_calc.htm

                          Evnt. for de som vil friske opp mattekunnskapene:
                          d= total distanse fra bakkant av spinnerplate til bakkant av motorbukk
                          f= motoren sideveis forskyving
                          v= vinkel på høyretrekk

                          f = d * sin(v)

                          med 2 grader høyretrekk og en motor som er totalt 100mm lang:
                          f = 10 x sin(2)
                          f= 3mm sideveis forskyving
                          Tom Erik Smedal
                          www.artistic3D.net
                          www.photopia.no

                          Comment


                          • #14
                            Greit å få frisket opp våre venner fra skolen som; sinus tangens cosinus!

                            Det som er drit på min modell er at motorbukk er montert, er endel jobb å få flyttet den noen millimeter, gamle hull må tettes, nye bores, får se om jeg tar den jobben..
                            Vil først og fremst finne ut hvor mye høyretrekk jeg må ha, varierer jo fra modell til modell.

                            Kjell Arne

                            Comment


                            • #15
                              Anbefaler deg å prøve først slik at du får rett høyretrekk. også kan du da evt flytte motoren sideveis hvis det trengs.
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X