Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner..

    Heisann. er en gutt på 25 som har veldig lyst til å begynne med denne hobbyen..
    Pr dags dato, så har jeg flydd bare et elektrofly Cub
    Har en del fuel fly og utstyr, men har ikke turt å prøve noen enda.. Ønsker å kjøpe et billi treningsfly, for å øve.. Hva anbefaller dere litt mere erfarene??
    Tenker da på komplette sett, da utstyret mitt er litt gammelt

    Å vet dere om noen i oppland/ lillehammer til Dombås som driver med sånn? slik at det kanskje kunne være mulig å få litt starthjelp?

    Håper noen hjelper meg Slik at jeg ikke knuser flyet med en gang, å får skrekken... hehe
    Attached Files

  • #2
    Hobbico Superstar (hos NM) har vært rimlig og er ett godt sakteflygende og lettlandet trainer fly i klasse med Kyosho trainer 40 og liknende. Motor? En OS 46LA er ett greit, lett og lett justert alternativ som går godt nok og stilt nok. At den ikke er så dyr er heller ingen bakdel, bare vær litt forsiktig med innkjøringen (få gjerne litt hjelp fra noen som kan det) så holder den lenge. Radio? Den er værre, i dag anbefaler jeg helst komputer radioer med minne for flere modeller da disse har blitt rimlige (under 3000 kr) eller minimum en Hitec Laser 6. Om du har noen som kan hjelpe deg i nærheten, er det ofte greit å ha samme merke som han (trainer kabel etc passer somregel ikke mellom forskjellige merker). Ikke glem RCmarked.no, å kjøpe brukt radio er somregel ikke noe problem.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Re: Nybegynner..

      Originally posted by Hasse
      Å vet dere om noen i oppland/ lillehammer til Dombås som driver med sånn? slik at det kanskje kunne være mulig å få litt starthjelp?

      Håper noen hjelper meg Slik at jeg ikke knuser flyet med en gang, å får skrekken... hehe
      Du har i allefall Lillehammer MFK: http://www.lillehammer-mfk.org/

      Comment


      • #4
        Avistar 40 får du for under 700 kr hos nm.
        Dette har et vingespenn på 150 cm og flyr utmerket med en 40 motor, men det koster jo bare snaue 100 lappen mer for en 46 motor av samme klasse.
        Avistar 40 er designet for nybegynnere men den er også laget slik at du kan utvikle deg litt etter trainer stadiet.
        Jeg tror nok at du blir bitt av flybasillen når du begynner og fly fuel fly......denne basillen har problemer med og slippe taket!!
        Lykke til!

        Comment


        • #5
          Hei,først vi har alle vært der.
          Har bare et godt råd å gi,og da blir du kansje lengre i hobbyen.Søk kontakt med miljøet det finnes helt sikkert noe i nærheten.Og besøk det og spør og søk råd der,før du kjøper noe som helst.
          PS,jeg startet ikke slik,skulle jo selfølgelig lære dette selv det kunne jo ikke være så vanskelig !!!!!!........Det var enda vanskeligere
          Lykke til og håper du får mange fine opplevelser med hobbyen.
          Vennlig hilsen
          Roy.

          2,Biler.
          1,Leilighet.
          masse øl i kjøleskapet.
          + diverse innbo.

          Comment


          • #6
            Takk for rådene
            Har en gammel mh Futaba sender.. En 72,320 MHz Tror det er en 5 kanalers, går vel kanskje an å bruke den i begynnelsen, da jeg har mottaker til den..?

            Ikke vet jeg, har uansett tenkt å kjøpe nytt alt utstyr, men kanskje litt etter litt hvis det går an...

            Comment


            • #7
              Såvidt jeg husker fra en annen topic så er 72mhz båndet det politiet bruker. Om dette er viktig er det andre som kan svare mer for enn meg, men det er vel greit å gholde seg til det lovlige som vi har fått?

              Se på oversikten jeg legger ved, for å finne ut mer...
              Attached Files
              Simen

              Why drink and drive, when you can fly so high?!

              Comment


              • #8
                Hehe.. ja helt sant skal sjekke det ut jeg takk

                Comment


                • #9
                  Maser mye jeg nå
                  Er dette en radio å satse på?FUTABA SKYSPORT 6EXA 35 MHZ FM 6/4/NC

                  Egenskaper:

                  6 kanals computersystem
                  FM modulasjon
                  Presise stikker med høydejustering
                  Tilkobling for trainerkabel
                  LCD display
                  Ergonomisk utformet
                  Feste for nakkestropp
                  Batterialarm
                  Funksjoner:


                  6 modellminner
                  6x servoreversering
                  Program for fly
                  Dual rate på høyde/balanseror
                  Exponential på høyde/balanseror
                  6x Sub Trim
                  Elektronisk trim memory (Automatisk)
                  6x ATV justerbare servo endeutslag
                  1 frie mikser
                  4 faste miksere
                  Throttle cut
                  Eskens innehold:


                  6 kanals computersender
                  R136F 6-kanals PPM (FM) mottaker
                  4x S3003 standardservoer
                  9,6V oppladbart senderbatteri
                  4,8V oppladbart mottakerbatteri
                  Minilader for 220V tilkobling
                  Av/på bryter


                  Å så tror jeg at jeg går for Hobbico Superstar flyet..

                  Greit det? Hvilken motor da?
                  Har en Os40
                  å en Tunder tiger 25
                  å en os 45 fra før, kan vel kanskje bruke en av den?

                  Comment


                  • #10
                    Du er godt i gang med det, radioen bør ikke begrense deg med det første og fly/motor er helt kurant
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Takk Da går jeg for det...

                      Comment


                      • #12
                        Superstar 40 er et glimrende fly! Lett å "bygge"(eller, montere heter det), lett å fly, og det greier Vingtreffprogrammet uten store problemer...
                        Radioen kjenner jeg ikke til.
                        40 eller 46 motoren passer sikkert i det.
                        Lykke til!

                        Comment


                        • #13
                          Takk takk
                          Dette blir gøy..

                          Comment


                          • #14
                            Ville valgt en .46 motor så har du litt ekstra krutt. Har selv en Arising Star som jeg brukte .40 motor til å begynne med - da ble loopene relativt små fordi motoren ikke orket å dra stooore fine looper. Byttet så til .46 motor og da hadde man nok krefter til både store looper og kan kjøre stall-turn med god høyde.

                            Som du ser av nicket så hadde jeg den gamle Superstar40 og det var en helt grei modell.
                            Espen Kvien
                            Gruppeleder F3A
                            Vingtor RC Club
                            f3a.norge@gmail.com

                            Mange fly og mye moro

                            Comment


                            • #15
                              Hvist du skal ta av med flyet fra gress så er det nok lurt å stappe 46 motor"n i nesa på flyet.
                              Er ganske fersk i denne hobbyen selv men jeg monterte en 40 motor i min trainer og den brukte laaang tid på å ta av fra gress og i enden av stripa er det ei elv......
                              Satt inn en 46 motor og flyet er i lufta på under 10 meter.
                              Lykke til! :P

                              Comment

                              Working...
                              X