Announcement

Collapse
No announcement yet.

Psykopat XL modifisering (Tilpassingav OS 140 rx)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Psykopat XL modifisering (Tilpassingav OS 140 rx)

    Jeg holder på å modifisere min Psykopat XL til hydemount og nosering, fra et utgangspunkt med firewall/løs cowling
    Attached Files
    Espen Mortensen
    Spigas 90(Ola Fremming)
    Psykopat XL (Jack Farstad)
    Super Diablotin( JR)
    Edge 540 3d
    Lieraider
    Tragi 702

  • #2
    forts
    Attached Files
    Espen Mortensen
    Spigas 90(Ola Fremming)
    Psykopat XL (Jack Farstad)
    Super Diablotin( JR)
    Edge 540 3d
    Lieraider
    Tragi 702

    Comment


    • #3
      forts
      Attached Files
      Espen Mortensen
      Spigas 90(Ola Fremming)
      Psykopat XL (Jack Farstad)
      Super Diablotin( JR)
      Edge 540 3d
      Lieraider
      Tragi 702

      Comment


      • #4
        når kommer bildene som er vedlagt opp?
        Espen Mortensen
        Spigas 90(Ola Fremming)
        Psykopat XL (Jack Farstad)
        Super Diablotin( JR)
        Edge 540 3d
        Lieraider
        Tragi 702

        Comment


        • #5
          (MFN) ModellflyNytt.no

          For å se bildene trykk på "skriv svar".

          Comment


          • #6
            takker
            Espen Mortensen
            Spigas 90(Ola Fremming)
            Psykopat XL (Jack Farstad)
            Super Diablotin( JR)
            Edge 540 3d
            Lieraider
            Tragi 702

            Comment


            • #7
              Vi bygger videre og gjør klar til årets sesong

              Tilpassing/ombyggingen går videre....
              Attached Files
              Espen Mortensen
              Spigas 90(Ola Fremming)
              Psykopat XL (Jack Farstad)
              Super Diablotin( JR)
              Edge 540 3d
              Lieraider
              Tragi 702

              Comment


              • #8
                ferdig trukket med oracover

                nå gjenstår det bare en haug med arbeid....
                Attached Files
                Espen Mortensen
                Spigas 90(Ola Fremming)
                Psykopat XL (Jack Farstad)
                Super Diablotin( JR)
                Edge 540 3d
                Lieraider
                Tragi 702

                Comment


                • #9
                  heheh elagde du en plupp og tredde en "dong" over galskapen!!!
                  fortell ...kan jo være noe en kan dra nytte av
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment


                  • #10
                    Black Jack støping

                    1.Lag en plugg i styropor, i dette tilfellet limet jeg på lettplywood på styroporen i tilslutningen til kroppen; se bilde 2057, dette for å få en ramme som feste for festeskruene

                    2. Når du er ferdig med pluggen, legg på et lag med vaselin(slipp middel) over styroporen. i dette tilfellet la jeg ikke vaselin på plywooden for å få den støpt fast til bellypan. på vanlige cowlinger trekker jeg pluggen med film og smør den den inn med vaselin, da får jeg en glattere overflate på innsiden

                    3. bland støpeepoxi, smør et tykt lag over pluggen( det er lurt å feste pluggen på noe stødig feks skrujen i skrustikke e.lign) og legg på et par lag med medium glassfiberduk. smør rikelig med epoxi på slik at duken blir mettet.

                    4. Blås opp kondomen osm en stor ballong (glidemiddelet ut) og hold over åpningen. sett sædboblen hvor spinneren kal være og press ballongen mot pluggen, presset gjør at det meste av luftboblene forsvinner og det vanskelige er å slippe ut luften samtidig som at man trer den over pluggen. regn med et par forsøk....

                    5. når kondomen ligget som et pølseskinn over epoxien og pluggen, masser ut luftblærer og overskudds epoxi. og la den herde med kondomen på, (glidemiddelet fungerer som slippmiddel) Når det er herdet kan du speile deg i overflaten... enkelt og greit

                    6. Bor du på en liten plass kan det være lurt å kjøpe vaselin og kondomer på to ulike steder..... ikke spør.......
                    Espen Mortensen
                    Spigas 90(Ola Fremming)
                    Psykopat XL (Jack Farstad)
                    Super Diablotin( JR)
                    Edge 540 3d
                    Lieraider
                    Tragi 702

                    Comment


                    • #11
                      Kjempebra! Både jobben du har gjort og tipsene..
                      Bygger bedre enn jeg flyr...
                      ARF? Nei takk!

                      Comment


                      • #12
                        heheh der kan du se ... det er ikke måte på hvordan det kan gå når kreativiteten får jobbe!!
                        så du bruker altså kondomen til og glatte utsiden av støpen...greit nå man ikke skal lage fo mange exs...men hva med om man skal lage en belly pan size 70 cm lang ....da får man vel spørre vetrinæren ... sædsamlere til okse!!
                        neida spøk til alvor ..jeg har mange år bak meg i hobbien og vi var vant til og lage alt selv foruten motor og radio...begynte med balsa flak og isoporplater ..tegnet og skar ut og limte i sammen piper ble laget etter Tore Paulsens tegninger og vi fikk det til og fungere, syns MYE av hobbiene har forsvunnet i disse ARF tidene ... nemlig evnene til og være kreativ . lite side stepp men !!! :P
                        Rune Gjelsnes
                        Vikersund
                        92624841

                        Comment


                        • #13
                          Utrolig bra resultat!

                          Nå kjenner jeg litt til historien til det flyet, så det var gøy å se hva du har fått til. Jeg vet det greide nordic programmet uten store problemer med en OS 1.08, så da sparker det vel greit unna med 140 rx?
                          Har du flydd med det oppsettet Jack brukte? (servoer etc) Synes dette var så godt eksempel for alle som mener man må ha det hotteste av servoer i f3a maskiner, for dette flyet gikk så vidt jeg husker med standardservoer rundt om?

                          Kondomtrikset kan forøvrig anbefales, men regn med noen spukne donger på store cowlinger. Og ikke prøv å forklar hva du skal bruke kondomene til, det er ingen som kommer til å tro deg uansett

                          Comment


                          • #14
                            Flott modifiseringsprosjekt, fint at ikke alle har mistet all kreativitet. Du bør iallefall ikke mangle krefter når du får denne i været.

                            Liten digresjon til uortodoks gummibruk...gamle Volvoer er utstyrt med Stromberg forgasser som igjen er utstyrt med membran, når denne ryker nekter svensken og røre seg fortere enn 40 km/t. dette skjedde meg langtvekkistan. Fikk hurket meg frem til en bensinstasjon. Inn og forlangte morrogummi. Berta bak disken fikk store glomerter og bom stopp på sorbits tyggingen da jeg rev opp ene pakningen hugg øya i henne og forlangte lynlim, litt oppvaskmiddel og vann.
                            Jeg fikk reparert svensken, berta gjennopptok sorbits tyggingen og jeg kom meg akkurat hjem
                            mvh MM

                            Comment


                            • #15
                              Hei Pleym og dere andre som har gitt feedback

                              Jeg tok opp Psykopaten i fjor høst etter at jeg kjøpte den av Jack Farstad. Jeg hadde sett Jack fly den til 3. plass i NNM i Harstad og visste hva den var kapabel av....men jeg hadde i mellomtiden bygget en spigas 90 med Perrypumpe og OS91fx og digitale 8301 servoer på alle ror, flyvekten havnet på 3,5kg, dette flyet går på skinner og feelingen var mer presis enn hva jeg opplevde med prøveturene med Psykopaten, i tillegg virket Psykopaten litt undermotorisert i forhold(4,6 kg med en OS 108 m. pipe).
                              Når det er sagt var det akkurat nok til Nordic, men man måtte hente fart og ha full spiker for å gjennomføre square loop og Tophat.
                              Når det kommer til servoer så flyr Psykopaten flott med standard servoer over det hele og Jack fløy den bedre enn hva jeg mestrer pr dags dato, men igjen kommer det til at jeg hadde blitt vant til et fly som var bedre utrustet og igjen ga en mer kontant respons ved flyingen min....
                              Jack fikk også prøve spigasen min og bemerket at det var en sprekere motor og mer nøyaktig feeling.... Jack bemerket at det hadde vært moro å sette en 140 i nesa på Psykopaten....
                              Jeg hadde nok hatt økonomi til å kjøpe en ny 2x2 fra Ca, Composite ARF eller lign. men kom fram til at mine flyferdigheter ikke står i stil til dette....og at det ville være litt show off og ikke minst ført til at jeg ville vært mer nervøs bak stikkene med en så dyr maskin i lufta... vi får se etterhvert om dette endrer seg, men nå har jeg to fly som er mer kapable enn piloten med fingertrøbbel.. Jeg har kost meg glugg ihjel når jeg har holdt på med denne ombyggingen uten noe tidspress, Servoene skal byttes og jeg holder på å sjekke ut Lipo akkus med reg som strømforsyning... Kos for en nerd..
                              Når det gjelder Dagens ARF trend så synes jeg det er flott fordi at flere kommer lettere igang uten å ha et fullutstyrt hobbyrom og uendelig med fritid, men etter å ha forsøkt noen så endte jeg opp med modifiseringer fordi at jeg ikke var tilfreds med standardløsninger, byggesett som ikke er snore beine og ikke minst at vekten ofte ender opp høyere enn nødvendig. Jeg kobler totalt av når jeg får litt tid alene i boden og tenker fram Reodor Felgen løsninger og ser på hva andre har kommet fram til. Bruker ofte sidene til Ola Fremming som inspirasjon, anbefales. Jeg tror at grunnen til at jeg har blitt hektet på Pattern er at det det er så utrolig mange små detaljer som må stemme før man får en velflygende kjærre i luften...Videre ser jeg hele tiden hvor viktig det er å prøve å trimme modellen, tyngdepunkt, rorutslag, mixere, diff, throttelkurve sette den opp slik JEG vil ha den. Det er da utrolig flott med modelflynytt og RCU når man bor i Lofoten og har anledning til å diskutere med likesinnede... De som har lest mine innlegg tidligere har kanskje skjønt at jeg ofte henger meg opp i detaljer...viktige detaljer som jeg finner stor glede i å fundere på... Jeg skal fortsette å legge ut kommentarer og bilder etterhvert som prosjektet går fram... takker for hyggelige tilbakemeldinger og tips.
                              Espen Mortensen
                              Spigas 90(Ola Fremming)
                              Psykopat XL (Jack Farstad)
                              Super Diablotin( JR)
                              Edge 540 3d
                              Lieraider
                              Tragi 702

                              Comment

                              Working...
                              X