Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som har Nemesis 90 fra Protech

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen som har Nemesis 90 fra Protech

    Er det noen som har erfaring med NEMESIS 90 fra Protech?

    Dette er visstnok en ganske nylig lansert modell som skal være bra til å fly både nordic og F3a med. Jeg har selv flydd vingtreff en del og ønsker å ta steget videre til nordic etterhvert. Med bakgrunn i dette anser jeg nemesis for å kunne være et godt (og prisgunstig) valg.

    Mtp motorvalg på denne modellen ser jeg av øvrige diskusjoner på forumet at det diskuteres hvorvidt det vil være tilstrekkelig med 90 size 2-takt motorer på modeller som ligger rundt 4 kg i vekt i forhold til å beherske nordic pogrammet (spesielt de vertikale momentene). Jeg ønsker å benytte meg av en OS 91 FX som jeg per idag benytter i et annet fly (ARC Carosel) og håper dette vil være tilstrekkelig?

    Litt digresjon:Jeg bruker forøvrig 13x8 propellstørrelse (etter merknader anført av OS på sine hjemmesider). Andre hevder imidlertid at 14x10 propell gjør susen når man ønsker å bruke 91 FX i en 90 size patternmodell. Synspunkter på dette?
    Mvh

    Jørn

  • #2
    Merkelig hvor vrient det er og få bestemt seg for pattern fly. Er liksom så mye mer alvorlig enn andre RC kjøp...ikke spør meg hvorfor.
    De andre gangene jeg har handlet hoppetusser har det stort sett skjedd på sparket.
    Har nå grublet og revet meg i håret siden tidlig høst, og har enda ikke en 90 size F3A sak i hus.
    Har lest så øyet ble stort og vått om Leo,Swallow, Exelleron, Seduction 90 Quest/Quest 2,Widebody 60, Nemesis, Infintys og hva de nå heter alle sammen.
    Vurderte en stund og gå direkte på en 2x2 kompositt sak... 140rx med hele bøtteballetten .....true turn forran og hatori bak, , Måtte til slutt foreta en alvorlig samtale med meg selv der jeg forsøkte forklare at jeg ikke hadde nødvendig samsvar mellom hjerne, nervebaner og tottelotter enda, til og utnytte en slik en, slik den fortjener.

    Tilslutt satte jeg opp tre hovedmål og handlet etter det: 1 Bør ikke veie mer enn 3.8kg maks helst mindre. 2 Skal ha fast understell. 3 Bør være utstyrt med pipetunell.
    Ut ifra disse kriteriene endte jeg opp med en Infinity 90 fra Fliton som jeg venter på i disse dager. Om det er ett dumt eller smart kjøp får tiden vise.

    Har aldri sett Nemesisen men den virker spennende. Greit priset er den også.
    Om en 91FX er nok til og dra den rundt Nordic med autoritet får andre bedømme.
    Vet det er flere her inne som deltar på Nordic stevner med 90 size fly så tipper du får andre mer kvalifiserte svar.

    En i klubben flyr en Swallow EX med samme motor, jeg synes det ser ut som han har bra med krefter, han benytter 14x8 APC og standard muffler, men er iferd med og montere pipe.
    Swallowen er ikke en direkte lett 90 size.

    Har personlig sluttet og lese hva US folket stapper i nesa på flyene sine, de tenderer til og overdrive noe grusomt etter mitt syn, ofte med ett akutt CG problem, og noen hekto bly i ræva som resultat....så er de omtrent like langt, og økt vingebelastning som eneste "gevinst"

    PS Fin topic flott.. med noe det lukter metanol av, artig avbrekk fra emballasje fly og hårføner motorer
    mvh MM

    Comment


    • #3
      Nei, har ikke erfaringer med Nemesis`en... Pludrer litt likevel.

      Har en Onyx (fra Protech ja) som ikke er luftet ennå. Brukbare saker rett ut av eska, men trengte oppretting av stabben. "Godt nok" er vel beste beskrivelsen...? Andre påstår den også flyr godt (drevne piloter)

      Har en liten acro-trainer i .40-size fra Protech. Også denne er "god nok" men med rom for forbedringer selvsagt. Funker meget bra med standard OS40FX uten HokusPokus. Syntes som Protech lager rimelige modeller med bra ytelser!

      OS91FX: En smidig motor som jeg har likt godt bare den har kjøling nok! (Og jeg ble kvitt lekkasjene...) Har belastet .91 med opptil 16x8 og opptil 4,6 kilo fly. Med så mye fly-vekt går det ikke vertikalt lenge, men kommer du ned mot 3,8 bør det funke brukbart! Min favorittpropell var vel 16x6, men dette MÅ du prøve selv på ditt fly.

      Har også sett Swallow i lufta, og på meg så virket det som den var for "kjapp"....?

      Er ellers litt på gli mot samme modellen som MM; Infinity... Og SELVSAGT skal det ikke inn noe slevjende, rykende og remjende fortidsuhyre i nesa på den om det blir en sånn
      Som MM sa: "true turn forran og hatori bak"
      sier jeg: "CadCam foran og rein luft bak"
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Originally posted by joo
        Har en Onyx (fra Protech ja) som ikke er luftet ennå. Brukbare saker rett ut av eska, men trengte oppretting av stabben. "Godt nok" er vel beste beskrivelsen...? Andre påstår den også flyr godt (drevne piloter)

        Har også sett Swallow i lufta, og på meg så virket det som den var for "kjapp"....?

        Er ellers litt på gli mot samme modellen som MM; Infinity... Og SELVSAGT skal det ikke inn noe slevjende, rykende og remjende fortidsuhyre i nesa på den om det blir en sånn
        Som MM sa: "true turn forran og hatori bak"
        sier jeg: "CadCam foran og rein luft bak"
        Næmmen, Joo da...er du i det gretne hjørnet i dag?!? Anti rykende slevjer og kostnadsspørsmål fra utvitende medmennesker..

        Nu har jeg et par erfaringer med Protech også. Nevnte Onyx og en Funtastic. Enig med Joo at de lager veldig brukbare saker rett ut fra eska, men er kanskje ikke av de letteste. Ikke de tyngste heller, så det skulle tilsi sånn midt på treet. Relevant til denna kategorien er vel Onyx'n, og den flyr rektig så bra til tross for den noe uortodokse v-formen ( ) den viste seg å ha når alt var montert.
        Funtastic'n var også en positiv opplevelse og flyr bra.

        Som nevnt finnes det et vell av doninger i kategorien, men erfaringen er kanskje ikke de fleste her på berget. Sjekk RCU og RCGroups sine forumer. Ofte mye bra info å ta med seg der når man driver med modellvalg.

        Hva Swallow angår så flyr den ganske bra med riktig strikkmaskin i nesa. En kompis av meg satte inn en YS 1.10 og det gikk svært så bra. Viktig at luftfartøyet trekker litt oppover (gjerne unlimited) så blir det ikke så mye "slit" å fly øvelser som krever at nesa peker oppover.
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment


        • #5
          Neida Supra25, er ikke "spesielt" gretten i dag Og jeg har jo nettopp investert i motor som går på dinosaur-etterlatenskaper! På grunn av aversjoner mot forurensning av fly og fingre er den ennå ikke startet . .
          Aner likevel at jeg kommer til å forbarme meg over en LiPo-pusher med det første og gi ham noen høvdinger i bytte mot noen litt heftige 4S eller 5S5000-pakker for nettopp å få en 90-size acromaskin på vingene, med CadCam forrest. Lurer på om jeg også bør vurdere en Nemesis? Den er ikke dyrest i klassen, og myyye bedre enn meg.
          Joda, jeg skjemmes bittelittegranne fordi min Onyx som har fått både ny OS160 og pene nye servoer men ikke er airborne ennå, men jeg får vel skylde på at jeg har sett det elektriske lyset? Kanskje en Hacker hadde vært saken der? (Jeg har det nyeste vingerøret til Onyx`en ja....)

          Har dere tenkt over hvor bra det er at disse acroklassene er begrenset av 2x2 meter og max 5 kilo??? Hadde det ikke vært for dette hadde alle de hotte gutta fløyet 3-metringer med 2-sylindra bensin-boxere i nesen og ødelagt hele klassen for de mer "normale" av oss/dere....
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Takker og bukker for mange interressante svar så langt!

            Jeg heller vel, med bakgrunn i de innspill jeg har fått, mot at nemesis 90 vil være et brukbart valg mtp egenskaper og pris. I denne sammenhengen også det faktum at det nok vil være mulig å bruke 91 FX`en som jeg allerede har. (Som jeg forøvrig ikke har hatt noen problemer med siden jeg fikk den i fjor sommer )

            Det som selvfølgelig også vil være av interresse er å få konkrete tilbakemeldinger fra noen som allerede har tatt dette flyet i bruk. (Er det noen der ute som har det så setter jeg stor pris på å få høre om det ). Hvis det er noen som kan gi meg link til reviews ol på nemesis 90 så er selvfølgelig det nærmest like interressant (kanskje mer avhengig av hvor kritiske de er). Har i denne sammenhengen lett noe på RCU uten å finne noen utfyllende beskrivelser. (Kan nok ha sammenheng med at nemesis er en forholdsvis ny modell).

            Hvordan vil det være i konkurransesammenheng (nordic) å benytte seg av 90 størrelse fly istedet for 140 size? Regner med det skal være muligheter å kunne hevde seg med 90-fly hvis værforholdene er jevne og stabile?
            Mvh

            Jørn

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jørn
              Hvordan vil det være i konkurransesammenheng (nordic) å benytte seg av 90 størrelse fly istedet for 140 size? Regner med det skal være muligheter å kunne hevde seg med 90-fly hvis værforholdene er jevne og stabile?
              Tror ikke jeg ville vært så bekymra for dette. Det er mannen som ratter og ikke flyet det kommer an på!! Norgesmesteren i en av IMAC klassene i fjor fløy den minste modellen av alle....

              Her er det masse trening som er nøkkelen!
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo
                .... har jo nettopp investert i motor som går på dinosaur-etterlatenskaper! På grunn av aversjoner mot forurensning av fly og fingre er den ennå ikke startet . .
                ps.. (og helt off topic) hvis du føler for å avhende denne bråkelukteinnretningen vet du hvor du finner meg
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  onyx

                  Et lite tanke kors når det gjelder onyxen fra Protech ..er som nevnt vekta ...ny med nesten alle delene som fulgte med ..lett pipe og lett bend...lettere tank og litt andre små forandringer ...veide den 5.2 tørr...det er i hvertfall 200 gr for mye ... kropsspanter som løsnet osv...understellsfester som løsnet ...nei ..ikke bra....ser ok ut flyr fint..men virker som kineseren som bygde min hadde kikka meget dypt i ris vinen på kveldene !
                  men hvordan de andre modellene deres er vet jeg ikke...virket heller ikke som den er trekt med ekte Oracover ...billig etterlikning!
                  men den har nå vel 200 turer og blir snart lagt på hylla til den blir stett til hvile!
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment

                  Working...
                  X