Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: XL3200 - en vakker fugl fra Tsjekkia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Both motors are recommended by Jan Reichard as alternatives for the XL3200 and the Mega motor for the Elipsoid. The motors are very similar in performance and either can be provided with a package with either saillplane. The Mega motor is probably slightly cheaper. My personal preference would be for the Jeti Phasor motor as I sense it has a slight performance advantage and better quality particularly when partnered with a Jeti ESC.

    To qualify my earlier statement about eliptical planform wings a little further:

    An eliptic wing is generally accepted by aerodynamicists as providing the optimal spanwise lift distribution (Reginald Mitchell's Spitfire for example) - you may have noticed that modern full size sailplane designers attempt to approximate an elipse by providing several spanwise breaks along the L.E. whilst still designing a wing which can be produced in a ruled form.

    However perhaps Reichard's general preference for Mega motors is as mundane as the fact that both companies are based in Brno Cz....
    Last edited by Celtic-Griffin; 27-10-06, 00:24.
    Ken Bates
    Never Mind the Label

    Comment


    • #17
      Jeg flyr min Elipsoid med MEGA 22/30/3 og Jeti 40A kontroller på 8 celler NiCd. Funker greit, men er ingen hotliner (det blir den nok aldri) Har vurdert å gå opp til 10 celler for å få litt mer sprut, men det har ikke vert prioritert siden det hovedsaklig er et seilfly, så motoren er tross alt av mesteparten av tiden

      Så til temaet "eliptiske vinger"
      Det stemmer selvfølgelig som Ken sier at man på 30-tallet fant ut at elliptisk planform var ideélt mtp. indusert luftmotstand, og man begynte å kunne bevise det matematisk.
      Etterhvert som man kunne regne ut lastfordeling viste det seg imidlertid at man kunne oppnå tilnermet like gode resultater med en korrekt avsmalnende vinge, noe som ble den foretrukne approach på andre siden av kanalen. (ref. Me 109, FW190 etc.)

      Comment


      • #18
        I agree with what you say Pleym, however in modern sailplane design one is looking for the 'perfect' (cleanest) aerodynamic form all the time since the margins between the winner and the next man are very small indeed. Eliptical wings are on the negative side difficult to produce since unlike straight and tapered planforms they are double and not single curvature (ruled) surfaces.
        Ken Bates
        Never Mind the Label

        Comment


        • #19
          Megaen kan i teorien belastes ganske så brutalt, men jeg tviler på at jeg hadde våget 70 Amp på store seriepakker... Selv om leverandøren sier den takler det i teorien.

          Jeti Phasoren har fungert veldig godt for meg, og det skal gå å putte inn nærmere 800 Watt på den. Da skal det gå bra til være med nærmere 4 kilo seilfly. Hadde vel ikke mer enn drøyt 300 Watt inn i forrige oppsettet, og det var greit nok på XL3200. Ingen problemer å launche den selv. Men nå vil jeg hente ut rundt 500 Watt bare jeg får modifisert saken.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #20
            Meget interessante innspill, takker for tipsene

            Etter å sett nøyere på Blizzard i esken synes jeg dette var en interessant og fin modell (kanskje med unntak av utforming på "canopyen" som vurderes erstattet med noe egenprodusert). Likte modellen så godt at nå ligger den på spisebordet til beskuelse og planlegging av montering. Dere kjenner vel den gode følelesen

            Jeg planlegger grundig bildedokumentasjon og håper å få skrevet en review av denne (i min verden) digre fuglen.

            Utstyr som skal i:
            Phasor 45/3 med 12/6,5 prop
            Jeti 70A Opto Esc
            12 cells GP2200 pakke
            Mvh
            JoE
            Agder Modellflyklubb

            Comment


            • #21
              Flott sjaa!

              Kjenner feelingen med nytt sett på byggebordet ja.
              Regner med du får mye glede av Blizzarden din. Bare husk å sjekke at finnen blir rett, i reviewet på XL`n nevner jeg litt om dette. Canopyen er av det slaget som jeg har funnet i flere Reichard-sett. Typisk for alle er at dem spriker litt... Det har jeg løst ved å krumme den sammen noe og så støpt et par tynne remser med duk inni for å få dem trangere. Lager du ei enkel leppe foran og ei "propp" bak fungerer den godt og er lett å ta av/på. Noen bra bilder finner du i reviewet på Scorpionen, her: (MFN) ModellflyNytt.no

              Fuglen Er stor den. Tenk på at denne skal du lempe avgårde på flatmark, du merker 3,5 meter da Spent på byggetråd eller review av denne. Vil du skrive review så ta kontakt med en av skribentene her på MfN, og husk bilder hele vegen.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #22
                Hei Joo..

                Jeg har hørt at canopyene fra Reichard ikke er godt tilpasset, men i dette tilfelle var passformen helt perfekt. Grunnen til at jeg vurderer å støpe en ny canopy er for å endre formen en liten smule; det vil være et stort løft for den estetiske fremtoningen. Leppe skal inn etter inspirasjon fra XL3200 tråden, men tenker å lage en fjærbelastet slider for enkel tilgang.

                Skal definitivt dobbel- og trippelsjekke finnen, da den i støpet heller en anelse mot venstre, men dette skal la seg rette enkelt ved innlimng av balsalist for hengslefeste til sideroret.

                Skal nok ta kontakt med mfn folket når det er dags for det, og bilder kommer i bøtter og spann Har muligens også en review av Adriana på gang, men vil ha litt flere flighter på den før jeg kan konkludere. Foreløpig er jeg meget fornøyd med den
                Last edited by sjaa; 29-10-06, 17:42.
                Mvh
                JoE
                Agder Modellflyklubb

                Comment


                • #23
                  Jeg lagde fjærbelastet "sneppert" lås på min canopy med et par stykker balsa, pianotråd og fjær fra en kulepenn. Har fungert prikkfritt i 3 år nå

                  Jeg skjønte aldri hvordan den originale låsen skulle fungere...hehe

                  Comment


                  • #24
                    Hehe.. Det var nettopp slik jeg så for meg å lage på denne her.
                    Den originale i dette tilfelle er en kurant sak å forstå seg på; en skrue i hver ende av canopyen Men det er jo en unødig knotete variant vil jeg si..
                    Mvh
                    JoE
                    Agder Modellflyklubb

                    Comment


                    • #25
                      Adriana`en skal jo være lynrask når du skyver på fart med det profilet

                      Sleng gjerne ut et bilde av canopylås-løsningene deres her til inspirasjon og idè! Nå blir jeg inspirert til å gjøre ferdig moden på min XL i alle fall...
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #26
                        Hei igjen.

                        Adriana får ganske bra fart ja, men etter å ha lest en mengde tråder på bl.a rcgroups som beskriver vingeklapp grunnet knekt "wingjoiner" har jeg ikke turt å presse den så altfor hardt. Et pluss til produsenten er at de tydeligvis har tatt tilbakemeldingene på alvor og byttet ut den tidligere løsningen med cf-rør med massiv cf i de nyere settene. Det er en anelse slark mellom vingen og cf-staven som bør elimineres før jeg vil presse den for hardt; dette oppleves foreløpig ikke som presserende da den vakre fuglen trives meget godt i rolig termikjakt.

                        Det eneste "negative" jeg kan si om Adriana er at dens slanke linjer gjør at den fort blir vanskelig å se på gode dager
                        Noe sier meg at dette "problemet" ikke er like påfallende med Blizzard

                        Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan få til riktig motortrekk uten incidence meter?
                        Mvh
                        JoE
                        Agder Modellflyklubb

                        Comment


                        • #27
                          Vel, her er min canopylås.

                          Enkelt men funksjonelt
                          Attached Files

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by sjaa
                            Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan få til riktig motortrekk uten incidence meter?
                            Øye mål ikke alltid like lett å få rett, men har greid det.
                            adriana kunne jeg tenke meg review på!, forsåvit Blizzard også.

                            god løsnong på canopy
                            Jørgen Wake Stensen
                            Bodø MFK
                            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                            Comment


                            • #29
                              Takk for tips Pleym!

                              sjaa: joda, øyemål duger bra, med en propell på akslingen under limingen vel og merke. Ikke viktig med noe særlig mer enn en liiten tøddel til høyre, men for all del få såpass mye nedtrekk at du ser det bra på øyemål! Ellers stiger det ubehagelig mye på full gass. Jeg la omtrent "anbefalt" av nedtrekk, men kan tenke meg en grad eller to mer...
                              Små hvite kropper på seilflya er ikke noe særlig ved visse ugunstige farger på himmelen nei. Selv 4 meter skalafly blir lite på 600 meter.

                              Og ja: vil ha review av de andre modellene jeg også
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment


                              • #30
                                Her ble det liv

                                Hei folkens..

                                Pleym: Ja så enkelt og greit kan det gjøres. Så ikke din variant før jeg jeg var ferdig med min. Min er litt mer omstendelig, men det har i det minste vært en artig kveld med litt "oppfinnerlek"

                                Låsen til canopyfestet er laget ved å frese ut spor til litt pushrod-ytterhylse i en balsalist, hylsen ligger i hver ende og fungerer som guide for slideren og lås for fjæren. Deretter tok jeg 1mm pianotråd som jeg bøyde til et håndtak på. Jeg la pianotråden inni innerdelen ved å kutte et lite spor for så å skyve "håndtaket" frem til et hull der den låses. En liten bit depron sørger for at ikke det er noe slark i bakkant. NB: på vedlagte bilder er de kun midlertidig festet for tilpassing.. Tenker å lage et feste som er solid nok til flyging, men siden batteriet er vinklet slik at det skal sprette ut ved krasj, bør det være festet som ryker heller enn canopyen. Moro dette her

                                Jeg føler et ørlite press for å få ferdig Adriana review nå ja, jeg har skrevet et par sider på det, men er litt usikker på bildekvaliteten.. Må se gjennom det som er, og evt ta nye der det er mulig.

                                Jeg tok Adrianavinkelen på øyemål, og den har nok litt lite nedtrekk er jeg redd. Tenker jeg får skride til verket på Blizzard med "øyemål pluss" så blir det vel en ordning. Adriana har fått litt nedror mikset inn på throttlestikka, funker fint; men er et ørlite irritasjonsmoment. Rart med det

                                Joo: Du nevnte i en tidligere tråd at jeg burde ta kontakt med en MFN-skribent i forbindelse med reviews, betyr det at jeg kan ta dette med deg på PM?
                                Attached Files
                                Mvh
                                JoE
                                Agder Modellflyklubb

                                Comment

                                Working...
                                X