Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: XL3200 - en vakker fugl fra Tsjekkia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Du kan gjerne ta det med meg hvis du ikke har planer om å bli fast skribent og levere stoff jevnlig.
    Husk å skriv teksten i WordPad eller notisblokk, ikke Word pga all formatteringen Word gjør.

    Lurer på å lage meg 3 flyfaser neste gangen jeg skal ha XL`n i lufta. En for landing der motor er av og throttlestikka styrer crow, en for termikksirkling med 1-2 mm nedror på hele vingen og en for motorkjøring med litt nedror og gassen der den skal være.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #32
      Originally posted by joo
      Lurer på å lage meg 3 flyfaser neste gangen jeg skal ha XL`n i lufta. En for landing der motor er av og throttlestikka styrer crow, en for termikksirkling med 1-2 mm nedror på hele vingen og en for motorkjøring med litt nedror og gassen der den skal være.
      Dette vil jeg ha på min(pappas) JR9XII også, men får ikke til å programere slik! irriterende! Flight modes får jeg til, men ikke det med Throttle stika
      Jørgen Wake Stensen
      Bodø MFK
      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

      Comment


      • #33
        Smart den med throttlestikka, men det må du vel ha "multikomplex" for å få til?


        Ulempen er vel at når du har landet, og trukket inn flapsen, så trenger du bare å komme borti en bryter for å sette i gang motoren på full spiker Høres litt risky ut for meg, men på hotlinere o.l. vet jeg jo det er mange som har throttle på bryter for å frigjøre throttlestikka til flaps, så det er nok bare en vanesak.

        Comment


        • #34
          Originally posted by pleym
          Smart den med throttlestikka, men det må du vel ha "multikomplex" for å få til?
          .
          Vel, nå er jo Multiplexene mine virkelig "fritt programmerbare" så jeg gjør som jeg vil Begrensninger har jeg ikke truffet på...
          Flyfaser har jeg imidlertid ikke brukt så mye i praksis, men det ser ut som jeg får ta sånt i bruk for fullt framover siden det er noen store seilflyprosjekter på gang. 3 faser er enda greit å holde styr på, og bruk av faser til forskjellige deler av flyturene gjør jo at man slipper å huske for mange slidere og brytere.
          Klart man kan tabbe seg ut med å skifte fase etter landing, men man skal helst vite hva man gjør når uansett.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #35
            Ja, klart man må vite hva man gjør, men jeg ville ikke hatt ei børse uten avtrekksikring heller, selv om jeg vet hva jeg gjør

            For min del så ville jeg hatt en "motor arm" switch hvis jeg skulle bruke throttlestikka til både throttle og flaps, og da bruke en låsbar bryter. Enten den typen man må trekke ut for å slå over, eller en med lokk. Jeg hadde nemlig kommet til å slå over den bryteren før eller siden

            Ellers helt enig med deg i at flyfaser er en genial ting på seilfly, spesielt med radioer som har gode seilfly-program slik at du kan endre flyegenskapene drastisk.

            Comment


            • #36
              Min utgave av XL3200

              Det har vært lenge siden noen har skrevet noe om denne vakre fuglen, så jeg tenkte jeg skulle dele min erfaring, da jeg hadde jomfruturen med min idag.
              Først litt om oppsettet. Etter å ha hørt litt på joo sin erfaring, samt sett en del heftige elektroseilere dra til himmels, bestemte jeg meg tidlig for at denne skulle få et skikkelig kraftig oppsett, et jeg ikke ville komme til å skifte ut fordi det ble for lite futt opp til himmels.
              Valget falt da på følgende: motor - cyclon elite 18, ESC - Jeti Spin 66, batteri - Flightpower EVO 20 5000 mah 5s2p pakke, servoer - waypoint 150mg i vingene og standard hitec til høyde og sideror, mottager - multiplex 7ch dpi, propell - CAM 18x11
              Bruksanvisningen anbefaler et motortrekk på minimum 350W. Joo sin erfaring var at det gikk ikke så altfor fort med 500W heller.
              Gleden var derfor stor da wattmeteret ble koblet til, og viste følgende tall på det meste: 1153W og et strømtrekk på kun 53A, dvs ca 10C!
              Men det var først idag vi fikk se tallene in real life. Ting ble koblet til, og range check utført, før joo sto for jomfrukastet. Litt forsiktig på gassen først, noe som medførte en fin, rolig climb, før throttel stikka ble kjørt i bånn. Å DU HELLIGE JUL, det ga resultater! Å se en seiler, med 320cm i vingespenn, dra 80 grader PLUSS til himmels, ga et skikkelig kick! Det var ikke mange sekundene det tok før denne fuglen hadde termikk høyde. Mitt drømme oppsett var et faktum.
              Litt forsiktig sirkling, med justeringer og noen climb outs, og inn for landing. Full brems (uten balanseror, kun 90 grader ned flaps), og storfuglen datt ned i svært kontrollerte former. Rett og slett en herlig dag på stripa, og denne fuglen skal nok få mange timer i lufta.
              Overraskelsene sto fortsatt i kø. Da jeg kom hjem, viste det seg at dagens utallige opptrekk kun hadde dratt av 1283 mah av pakka, så her flyr man leeenge på ei pakke! Bilder kommer nok etterhvert. Takk til joo får kasting og diverse guiding, både i byggeprosess og jomfrutur. Og ja, han er litt misunnelig på motoroppsettet mitt....
              Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

              Comment


              • #37
                Det hørtes ut som et skikkelig oppsett ja

                Hvordan har du plassert batteripakken for å få den til å balansere ut?

                Jeg har en Blizzard (de to modellene har identisk kropp) og jeg måtte gjøre en del endringer i oppsettet for å få plasse til 5s1p 4100 pakke. Servoene mått monteres horisontalt oppå standard servobrett for å oppnå balanse..
                Jeg regner forresten med å ligge på ca 680w med denne pakken.

                Det hadde vært artig å få se en liten videosnutt etterhvert!
                Mvh
                JoE
                Agder Modellflyklubb

                Comment


                • #38
                  Hei Jo Erlend.

                  WM og jeg grubla litt på servoplasseringen før jeg endelig så lyset! Og det var jo så selvsagt... Har lignende saker i andre seilfly der jeg vil ha servoene langt bak, men det egentlig er umulig siden man ikke når å gjøre noe. Så selvsagt ble det limt inn lister som danner et spor som et servobrett kan slides bakover i og låses Da er det bare å lage ei servoplate, montere servoene på plass og slide hele saken på plass bak cockpit.
                  Støtstengene må selvsagt festes i rett posisjon, men det blir gjort når sliderne monteres. Så er det bare å bruke stållinker som man klarer å åpne med et flatt skrujern og snappe på servohornene. Skjer det noe så man må ut med sakene løsnes sikringen foran, man løsner linkene og slider hele saken ut for sjekk og rep.
                  Har servo festet slik for bl.a bremser i Schampusen. Fungert i 20 år.

                  Får lade et videokamere og ta med på stripa. Så får du se forskjellen på 600 Watt med 12" propell og 1100 Watt med 18" propell. Den er formidabel

                  PS: Med servoene langt bak er det plenty plass til lange pakker i bunnen. Men ikke lim inn den skrå batteriplata i så fall.

                  PPS: WM har 40 gram bly i halen. Jeg har 30 gram, men bruker 4S3700 LiPo.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #39
                    Litt bilder..

                    Da har jeg fått tatt et par bilder av fuglen, og litt detaljer rundt oppsettet. Som joo beskrev, så måtte man komme frem til en ny løsning til servoene. Joo kom på en metode han hadde brukt for leeeenge siden, nemlig den han beskrev med skyvende servobrett. Det fungerer helt utmerket. Pga den store batteripakka, droppa jeg alt som het ferdig deler til cockpiten, da disse ikke ville fått plass. Istedet ble det limt fast en flyfiner plate i bunn av kroppen, som tilsvarte lengde og bredde på batteripakka. Denne ble kledd med en del velcro, batteriet fikk den andre halvparten. Sitter som støpt.
                    Og så et par bilder:

                    Stolt pilot med nydelig fugl:


                    Servobrettet som er skjøvet godt bak i kroppen


                    Nusselig lite batteri på plass


                    Grommotoren, en cyclon Elite 18
                    Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                    Comment


                    • #40
                      Hei Jarle og WM

                      Noe av det som er virkelig moro med denne hobbyen er at man lærer noe nytt hele tiden, noe som igjen viser seg å være tilfellet
                      Det skal bli artig å se løsningen visualisert.

                      Et godt stig er jo aldri noen ulempe, men samtidig anser jeg kapasiteten som den største fordelen. Å kunne stige gang på gang uten å bekymre seg for tom pakke fremstår for meg som ren fryd.. Med min GP2200 pakke hadde jeg omtrent tre stig pr. lading, og jeg ser frem til å ha litt mer å gå på med den nye 4100 pakken.

                      Nå er jo ikke vekt noen kritisk faktor på disse flyene, men det kunne være interessant å høre hvor i landskapet modellen havnet. Min Blizzard ligger til sannemligning på ca 2900 gram.

                      Måtte det bli mange fine "bobler" fremover, og mange fine dager på "skrænten" med adrenalinpumpende avveksling..

                      //edit etter simultanpost
                      Jeg kan godt forså at det må litt bly til i halen der ja, men det høres ut sm det var verdt det
                      Trådtittelen er virkelig "spot on" - det er en vakker fugl!
                      Last edited by sjaa; 20-07-07, 21:42.
                      Mvh
                      JoE
                      Agder Modellflyklubb

                      Comment

                      Working...
                      X