Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytest: XL3200 - en vakker fugl fra Tsjekkia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytest: XL3200 - en vakker fugl fra Tsjekkia

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Jeg må nok en gang si meg enig i joo at dette er en estetisk modell! Det er en fryd å se denne fuglen klatre mot himmelen, for så å cruise rundt og sniffe termikk.
    Og se den komme inn for landing med full crow, er en fryd for øye og sjel. Stygt redd for at jeg må en tur til Griffin ja.....
    Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

    Comment


    • #3
      Var ikke meningen å friste noen da wm!

      Husk at Reichard har en masse elektroseilfly-modeller, det fins en del mindre som ikke krever så heftige motor og batteri-oppsett. Man må vel ikke ha de største og dyreste? Eller...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Ajaj... Dette gir meg ny tillit
        Denne testen gjør lys i enden på tunnelen (min tunnel ihvertfal)

        Har lenge sikklet på Barracuda for min AXI 2820\12 som du bruker i denne testen, men tvilt litt p.g.a litt liten motor kanskje (selv om det bare skal være en backup på kanten)
        (Reichard Modelsport)

        Har nevnt det et tidligere på forumet her, trenger litt mere hangegenskaper enn termikk (håper den har det da).

        Men denne testen tror jeg sikkrer meg mitt valg.


        Må slutte å lese testene på hovedsiden, begynner å gi innhugg på feriepengene mine
        Ønsker dere en god dag på feltet !
        Birger Mork

        Mine besittelser :
        Flygreier (Massevis)
        Heligreier (En Mini Titan)
        Bilgreier (Et par stk.)

        Comment


        • #5
          Hei TheBirg.

          Som du sikkert leste byttet jeg ut AXI`en med en MEGA... Kan hende det hadde blitt noe for slapt med AXI. Og Barracudaen er like stor som XL3200 omtrent...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Joo...:

            Ja, la merke til det.

            Men du prøvde ikke med "riktig" propell på AXI`n ?
            Ifølge MFT.nu trekker 2820\12 36A med 13X7 propell (7900 o\min), og så du anbefalte 35A på Mega motoren, vil ikke dette bli nogenlunde samme trekket ?

            Birger
            Ønsker dere en god dag på feltet !
            Birger Mork

            Mine besittelser :
            Flygreier (Massevis)
            Heligreier (En Mini Titan)
            Bilgreier (Et par stk.)

            Comment


            • #7
              Ja, til backup på hangkanten holder den nok i massevis.

              Sånn jeg bedømte motorvalget på XL`en er det snakk om å klatre opp ganske kjapt for å leite etter termikken. Det klarte i alle fall Mega`en bra, og 2820/12 er neppe så veldig mye slappere Regner ikke med Barracudaen blir lettere, mindre vingespenn men foam-kjerne i vingene. Egner seg sikkert bedre på trange hang enn XL.

              Kjøp en da vel, og så får du ta med Odd ned fra flatbygda for noen timer på hangkanten istf å vandre rundt i oljetåka der oppe...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8


                Even if I am somewhat biased Joo, I have to congratulate you on a first class review - keep up the good work...

                By the way, the 'geodetic' construction which Jan Reichard uses to great effect has it's origin with Barnes Wallace (Dam buster bomb designer - remember RAF 617 squadron) - Barnes Wallace used this form of construction on the fuselage of his Welington bomber - old WWII pilots on the type say that the trim had to be constantly adjusted because the fuselage stretched and contracted under varying flight loads and the wire control cables to rudder and elevator did not...

                slainte mhath...Celtic-Griffin...

                Ken Bates
                Never Mind the Label

                Comment


                • #9
                  Ja, så får jeg vel bestille en til enden av Juni da, feriepenger må finansiere den...
                  Hehe, ferien i år blir vel en overnattingstur til Arvika stevnet, men er ikke dårlig "tur" det da...


                  Jadda, Odd må være med , tror han har en Mini-Flea på gang...
                  Ønsker dere en god dag på feltet !
                  Birger Mork

                  Mine besittelser :
                  Flygreier (Massevis)
                  Heligreier (En Mini Titan)
                  Bilgreier (Et par stk.)

                  Comment


                  • #10
                    XL og plassbehov

                    Flott test av XLen. Hvor mye plass trengs for å fly den? Selv med butterfly-oppsett trenger den vel forholdsvis stor landingsbane? Trenger den mer enn f.eks. en moderat rask .40 modell? (Kanskje litt rart spm., men det får stå sin prøve).
                    Hilsen Tom med dårlig plass

                    Comment


                    • #11
                      Joda TomV, den trenger litt plass før du blir kjent med den. Selv med crow skal den spottes ned og det er ikke bare å stupe den inn i et trangt felt og bråstoppe den. Er jo litt masse som skal bremses opp, og så snart du slipper av bremsingen drar den avsted igjen
                      Men ei stripe der du får ned en "normal" modell duger til XL3200 også, du kan jo gå rundt igjen om du bommer grovt.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Reichard Blizzard

                        Hei alle sammen..

                        Jeg har sett Ellipsoid fly (fikk lyst på), og har hørt mange godord om både Champion og XL3200.

                        Jeg kunne godt tenke meg en av disse modellene, men siden ikke alle flyfeltene jeg frekventerer er veldig store ser jeg et klart behov for mulighet for flaps for crow/butterfly. Hvilket tilsier XL3200 eller Blizzard

                        Vi er en gjeng som skal i "bursdag" til el-fly.dk til lørdag, og der ser jeg at de har Reichard Blizzard (XL3200 er ikke på lager). Er det noen som har noen erfaringer eller hørt noe om denne modellen?
                        Mvh
                        JoE
                        Agder Modellflyklubb

                        Comment


                        • #13
                          The eliptic wing planform of the Elipsoid, Champion and the XL3200 give a distinct aerodynamic advantage over the Blizzard if you are primarily interested in thermic performance - the eliptic planform is afterall Jan Reichard's speciality. By the way the Elipsoid is available in ARC form and it is easy to install air brakes or spoilers.
                          Ken Bates
                          Never Mind the Label

                          Comment


                          • #14
                            Er vel hovedsakelig vingeformen som skiller, som Ken nevner.
                            Ellers er det nøyaktig samme profilet, og kroppene virker å være svært lik. Så ytelsene blir ikke uvant fra det du har sett av Elipsoiden bortsett fra at det er lettere å sette den på trange steder med crow.

                            Jeg kjøpte min XL spesielt på grunn av den vakre vingeformen og den lekre geodetiske oppbyggingen, så mitt valg var lett. Siden jeg fikk tak i den hvite/røde var jeg ikke i tvil. Hvis vingeform ikke har noen betydning bør det være et godt kjøp å handle Blizzarden, den er jo anelsen større også.

                            Min XL har hatt fri en stund nå, har loddet om litt og bytter ESC siden den skal opp fra 3S til 4S LiPo som drivkilde. Ikke det at det ikke gikk greit opp med 3S på 45/3, men litt mer gjør ikke noe. Siden batteriparken på 4S vokser mens mine 3S ikke blir fornyet er det et naturlig valg for å fly batteripakkene mer.

                            Vet ikke om Griffin har inne flere XL3200, kan hende han er tom men en mail gir svar. Prisene blir det samme om du kjøper Blizzard i Danmark eller XL hos Griffin.
                            Husk uansett hvilket fly du forhåpentligvis ender opp med at du skal ha gode sideror-utslag siden sidevinden merkes godt når man setter crow-mixen på for fullt
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Gode innspill

                              Dette var meget interessante innspill, det så godt som utelukkende avslappende termik denne fuglen er tenkt for. Jeg har natuligvis lest MFN artikkelen om XL´n og det er et vakkert fly, samtidig som at Blizzarden ikke har estetikken med seg i samme grad. Jeg synes det Ken nevner angående vingeform er et tungtveiende argument og tenker det bli enten en spoiler moddet Elipsoid eller XL3200..
                              Takk for gode tips!

                              Jeg har litt liten erfaring innen elektro og motorvalg, men har stigende læringskurve.
                              Håper jeg kan få noen raske innspill på 45/3 vs. MEGA AC22/30/3 i forhold til både xl og elipsoid (forsåvidt generelt i forhold til modeller fra snaue tre til ca 3,5m vekt opp til drøye 2,5):
                              - Ca stig
                              - 40 vs 70 A regulator
                              - Antall celler og type (Ønsker celler grunnet kort ladetid, og behov for færre pakker)

                              På forhånd takk!

                              Mvh
                              Jo E Thunberg
                              Last edited by sjaa; 26-10-06, 20:08.
                              Mvh
                              JoE
                              Agder Modellflyklubb

                              Comment

                              Working...
                              X