Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan finne CG?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    hehe, , jeg skjønnte ikke mye altså, kan du forklare hvor jeg kan og bør plasere batteria? eller hvor jeg skal begynne og prøve meg fram i fra....

    Comment


    • #17
      Du må nesten bare prøve deg frem med motorer og sånt montert. Tror batteriet må veldig langt frem siden du har to motorer.

      Skal rorene være montert i tillegg bak denne vingen eller skal du skjære spor for rorene i isoporen. I fall de kommer i tillegg bak blir det littegrann feil fordi rorene teller som vingeflate. Da må tyngdepunktet litt lengre bak enn jeg har tegnet.
      Attached Files

      Comment


      • #18
        Hei, og velkommen i vingernes verden!

        For å gjøre det sindsykt enkelt for deg, så kan du gjøre følgende for å finne CG på en vinge.

        Du legger den motsat vei inn mot veggen. Dvs med bakkanten mot veggen. Så måler du avstanden fra vegge og fra til spissen av vingen. Det tallet deler du på 3. Så måler du fra veggen og en tredjedel ut fra veggen. Der har du CG. Så kan du etter hvert flytte det litt fram eller tilbake for å få en model som passer fly stilen din. Lengre tilbake betyr at den blir mere killen og fram over betyr at den blir roligere.

        Denne måten har jeg brukt for å finne CG på alle vingerne mine, og det er ikke få!!!!

        Happy flight

        Mvh
        Simon B. Nielsen
        Damn these things are hard to fly!

        Comment


        • #19
          ok, jeg skal prøve det , skal lese litt mer når jeg får tid senere i kveld, skal ikke ha noe ror, siden hele konseptet er stjelt fra en kræsja vinge som styres med at den ene motoren minker i rpm, mens den andre holder bånngass. derfor er motorene styringa mi taller for svar

          Comment


          • #20
            Originally posted by Bonito
            Hei, og velkommen i vingernes verden!

            For å gjøre det sindsykt enkelt for deg, så kan du gjøre følgende for å finne CG på en vinge.

            Du legger den motsat vei inn mot veggen. Dvs med bakkanten mot veggen. Så måler du avstanden fra vegge og fra til spissen av vingen. Det tallet deler du på 3. Så måler du fra veggen og en tredjedel ut fra veggen. Der har du CG. Så kan du etter hvert flytte det litt fram eller tilbake for å få en model som passer fly stilen din. Lengre tilbake betyr at den blir mere killen og fram over betyr at den blir roligere.

            Denne måten har jeg brukt for å finne CG på alle vingerne mine, og det er ikke få!!!!

            Happy flight

            Mvh
            Simon B. Nielsen
            dvs, 45mm fra veggen og inn til vinga, 310mm fra veggen til spissen/nasen, vil det si ca 100mm fra spissen og bak at cg er?

            Comment


            • #21
              Her misforstår du litt. Det med Ca. 100mm stemmer ganske bra. Men ikke fra spissen av vingen. Du MÅ måle fra veggen og fram mot spissen. Dvs hvis jeg trekker fra disse 45mm fra veggen til vingen. Så må du 55mm inn fra bakant av vingen. Eller 200mm fra spissen og bak. alt etter hva du velger.

              Mvh
              Simon B. Nielsen
              Damn these things are hard to fly!

              Comment


              • #22
                jammen jeg har målt fra veggen, 45, fra vegg til første isopor bit, andre mål fra vegg til spiss

                Comment


                • #23
                  Hvis lengde fra vegg til spiss var 310mm foreslår Martin Hepperle sitt program 188mm fra forkant. Jeg ville begynnt der og gått bakover eventuellt. Håper du har brukt ett flygende vinge profil. Hvis ikke tviler jeg på at du får den til å fly. Bakkanten må eventuellt opp endel.

                  Jo Grini
                  http://vimeo.com/jojoen
                  http://www.youtube.com/jojoenno
                  http://www.jojoen.no/

                  Comment


                  • #24
                    ok, jeg skal prøve så snart som muligt takker for alle svar!

                    Comment


                    • #25
                      Det Simon gjør er å gi deg en formel for å finne TP i en trekant så han ignorerer at vingen ikke er en 100% trekant, hvilket estimerer TP godt om "det som mangler" nederst i trekanten ikke er for mye.

                      Comment


                      • #26
                        Spriter opp en gammal tråd!

                        Jeg er er usikker på min CG. Har forsåvidt hørt at et det er bedre med ett litt nesetungt fly enn et baktungt et.
                        Men er mitt i værste laget? Har funnet frem til cg i forhold til hva som sto i manualen. 70 mm inn på vingen, også den feiteste delen av vingen.
                        Sjekk video og gjerne kom med innspill!

                        Comment


                        • #27
                          Det ser for meg ut som cg din virket veldig riktig har selv en 1/4 skala cub,cg skal ligge såpass langt frem (tykkeste på vingen)

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by lasse løberg View Post
                            Det ser for meg ut som cg din virket veldig riktig har selv en 1/4 skala cub,cg skal ligge såpass langt frem (tykkeste på vingen)
                            Okei Lasse Løberg! Da tar jeg maiden til uka med din garanti på at CG er korrekt neida, fra morro til blodig alvor, det er altså helt ok at nesa heller nedover med en gang jeg løfter opp flyet?

                            Comment


                            • #29
                              Jada ser bra ut når du løfter den baktung cub har lett for å ståle,husk at cuben skal flyes m/mye sideror miks det gjerne inn lykke til m/maiden

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by lasse løberg View Post
                                Jada ser bra ut når du løfter den baktung cub har lett for å ståle,husk at cuben skal flyes m/mye sideror miks det gjerne inn lykke til m/maiden
                                Hva mener du med mix det gjerne inn? Jeg er på forskningsstadiet i denne hobbyen

                                Comment

                                Working...
                                X